elopen op artistieke moeilijkheden. De aanvankelijke opzet was, een monument van niet i te grote omvang te plaatsen nabij de uitwateringssluizen. De sluizen zelf, en het be- eningsgebouw, domineren echter reeds zodanig in de wijde vlakte, dat een monument 3n de voorgestelde grootte eenvoudig niet zou worden opgemerkt. Een groot monument of op het dijklichaam zou een kostbare fundering en aanzienlijk meer geld vragen en otere technische consequenties hebben dan men bereid was te aanvaarden. Een voor- instaand kunstenaar, voor dit project benaderd, zag na lang beraad ook geen mogelijk- id om te gaan ontwerpen en te realiseren op een zo grote schaal als hier nodig zou n, zodat dit project voorlopig werd opgegeven. ind en Water' dert de afsluiting met caissons van het Veersche Gat in 1961 leefde de wens om de ;im met een plastiek te verfraaien. Opdracht tot het ontwerpen van zulk een plastiek erd gegeven aan de Amsterdamse beeldhouwer Carel Kneulman. In nauwe samen- erking met de Rijksadviescommissie Monumentale Kunsten van het Ministerie van Cui- ur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, heeft de heer Kneulman in totaal 5 proefont- verpen gemaakt, waarvan uiteindelijk het ontwerp 'Wind en Water' in uitvoering werd c nomen. Op donderdag 4 juli 1968 kon het beeld worden onthuld in aanwezigheid van 6 n beperkt aantal genodigden, waaronder de heer en mevrouw Kneulman. ;orafgaand aan de onthulling werd het woord gevoerd door het hoofd van de Delta- c enst, een vertegenwoordiger van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappe- I k Werk en een lid van de Raad van Bestuur van de N.V. Dijksbouw. De onthulling zelf rd verricht door mevrouw M. A. Dibbits-Colenbrander, echtgenote van ir. H. A. M. bbits, die tijdens de bouw van de dam door het Veersche Gat hoofd was van de c ectie Zuid van de Deltadienst. Het onthulde beeld is door de kunstenaar 'Wind en Wa- genoemd. De sculptuur, op een zo hoge rechthoekige sokkel op het binnentalud van c dijk geplaatst dat ze van vrijwel alle kanten gezien vrijstaat tegen de lucht, heeft aan c zeezijde ronde vormen, terwijl er naar het land gericht felle bekken aanzitten, die de c ressie verbeelden waarmee de wind het water tegen het land opjaagt, en als het kan overheen. Het beeld is uitgevoerd in brons, en zal in de eerstkomende jaren ver- arten, en daarna wellicht groen worden, al moet men afwachten welke uitwerking I ecies de zoute zeewind op de patina zal hebben. Opvallend is, hoe goed het beeld het 1 houdt tegen de dijk. De goedmoedig-ronde vorm van de asfaltdijk levert een paar )oie zachte lijnen als fond voor de onrustige, vliegende plastiek. Het is de bedoeling 1 t op de sokkel nog een gedenkplaat zal worden aangebracht waarop te lezen zal zijn t het beeld werd gemaakt voor de aannemingsmaatschappij Dijksbouw N.V., die de m bouwde in opdracht van de Rijksoverheid. n Carel Kneulman staan in ons land en in het buitenland verschillende werken. Wij emen onder andere het dubbelbeeld 'Europeanen' tegenover het Concertgebouw te nsterdam, het grote brons op de ingangsluifel van het Hoofdcommissariaat van Politie Den Haag en het Lieverdje in Amsterdam. In de Versöhnungskirche in het voormalige mp Dachau bij München is een vier meter hoog beeld van Kneulman geplaatst, dat zich spreekt over het hier geleden leed: Drie mannen in de vurige oven. t centraal machinegebouw van de schutsluizen in het Volkerak is zo zwaar ontworpen it het behalve bij een directe voltreffer ook tijdens en na een nucleaire oorlog kan blij- n functioneren. Het behoeft misschien geen betoog, dat deze additionele eis het -chinegebouw esthetisch niet ten goede gekomen ishet ziet er dreigend en massief 229

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1968 | | pagina 7