van hydraulische apparatuur, en de snelheid met behulp van servomotoren, dus elektro hydraulisch. Door middel van een elektrisch systeem is een aantal blokkeringen opgenomen om te voorkomen dat het maximaal ingesteld vermogen van de turbine wordt overschreden. Zo is de mate waarin het rijden en hijsen kunnen worden versneld en vertraagd, beperkt. Wanneer een gondel een pyloon is gepasseerd kan hij bij de afdaling niet eerder dan 60 m voorbij die pyloon een snelheid bereiken van 4 meter per seconde. 300 meter voorbij een pyloon, en dus 100 meter vóór de volgende, wordt de snelheid weer zodanig ge regeld, dat de volgende pyloon met niet meer dan 4 meter per seconde wordt gepasseerd. Het is mogelijk tijdens het rijden met een gondel een last te hijsen of te strijken. Ook hier is echter een aantal beperkingen ingevoerd: als een gondel een helling afdaalt, terwijl hij een last afviert, is de rijsnelheid kleiner dan 4 meter per seconde. Het remmen van de motorgondel heeft dan voorrang boven het strijken van de last. Wordt een helling beklommen terwijl er een last wordt opgehesen, dan gaat de gondel langzamer rijden. Wordt de turbine in ernstige mate overbelast, dan wordt ook het hijsen langzamer ver richt. De rijsnelheid neemt af bij overschrijding van het vermogen van de turbine. Wanneer een gondel een helling afgaat, wordt hij voortgedreven door de ontbondene van zijn eigen gewicht. De hydromotoren gaan dan als pompen werken en leveren olie aan de pompen die dan, op hun beurt werken als hydromotoren, de turbine aandrijven. De snelheid van de turbine zou daardoor toenemen, ware het niet dat er een brandstof regulator is ingebouwd die de brandstoftoevoer zover reduceert tot het toerental weer 6000 per minuut bedraagt, met een maximale afwijking van 4% van het nominale toeren tal. De turbine neemt dan vermogen op. In de turbine kunnen in beginsel een groot aan tal brandstoffen worden gestookt; men geeft de voorkeur aan een soort kerosine. De aandrukwielen worden met behulp van een bedieningshandle hydraulisch op de kabel gedrukt. Wanneer een gondel van de kabel overgaat op het vaste railgedeelte, wordt de afstand van de aandruk- tot de loopwielen aanmerkelijk groter. Om de drukverhoging die ontstaat wanneer een gondel deze overgang passeert te beperken, is in de bedienings- plunjer een accumulator ingebouwd. Schets van het nieuwe type motorgondel

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1968 | | pagina 21