Snelheidsverloop van de motorgondel in een over
spanning
90% MAXIM/
AL VERMOGEN TURBINE
(VERSNELLING)
9=0 3 m/s®
'-.(VERTRAGING)
l2 GELADEN AU
TOMOTEURSA
k 1 ONGELADEN AU
TOMOTEURV-
-A—
9 0,1 mis2
R'JRIC
HTING
O 50 100 50 200 250 300 350 400
AFSTAND IN METERS
De constructie van de motorgondels
De gondel zelf bestaat uit een koker, gelast uit dunne plaat van hoogwaardig vloeistaal,
met aan weerszijden twee bordessen. Loodrecht op de koker zijn twee kokerbalken aan
gebracht, waaraan scharnierende evenaars, eveneens in de vorm van kokers, zijn be
vestigd. Aan de evenaars zitten zes zelfdragende gegoten aluminium tandwielkasten.
Elke tandwielkast is voorzien van een schijfrem en een hydromotor, en is gekoppeld aan
twee aluminium loopwielen met rubber loopvlakken. Boven op de hoofdbalk staan de
turbine met de pompen en bijbehorende apparatuur en de lier voor de hijsbalk. Onder
aan de balk is verend het bedieningshuis opgehangen. Het is een aluminium cabine waar
in zich de hydraulische en elektrische bedienings- en regelapparatuur bevindt en twee
zitplaatsen voor het bedienend personeel. Tevens zijn brandblusapparatuur en reddings-
lijnen aanwezig. Er is gezorgd voor een goede gewichtsverdeling bij de plaatsing van
de onderdelen op de hoofdbalk. De bordessen zijn voorzien van leuningen. Via een luik
kan men met een ladder vanuit de bedieningsruimte op de bordessen komen.
De hijsbalk is een gelaste kokerconstructie van hoogwaardig vloeistaal, die aan de uit
einden hangt aan twee staalkabels. Aan de balk zijn scharnierend haken bevestigd,
passend in de ijzeren ogen die in de betonblokken zijn gegoten. De haken zijn van een
zodanige vorm en constructie dat het mogelijk is de zes betonblokken in één handeling
aan te pikken. Omdat het in één keer lossen van de totale last van 15 ton in vele ge
vallen een te grote verticale versnelling aan de automoteur zou geven, kunnen de blokken
volgens een in te stellen programma na elkaar worden gelost. Omdat een goed werkend
mechanisme voor aanpikken en lossen van de last van essentieel belang is voor een
storingvrij sluitingsbedrijf wordt binnenkort een serie praktijkproeven verricht met een
paar prototypen van hijsbalken; de definitieve constructie kan daarna worden gekozen.
In totaal zullen zestien motorgondels van dit type worden vervaardigd voor het bedrijf
in het Brouwershavensche Gat. Eén daarvan zal, vooruitlopend op de overige vijftien, al
worden gebruikt in het stortbedrijf voor de dam in het Haringvliet. Als de ervaring daar
uitwijst dat er details van de constructie moeten worden gewijzigd, kunnen die nog wor
den veranderd in de overige vijftien gondels.
300