Volkerak
Caissonbouw
De dertien doorlaatcaissons en de twee
landhoofdcaissons met behulp waarvan
het Volkerak zal worden afgesloten zijn
inmiddels geheel gereed gekomen. De
caissons zijn na de inundatie van de
bouwput aan een aantal proeven onder
worpen. De proeven met de landhoofd
caissons leverden geen bijzonderheden
op.
Aan de waterdichtheid van de doorlaat
caissons, die aan beide lange zijden zijn
afgedicht met houten drijfschotten, werd
de eis gesteld dat de lekkage per cais
son in drijvende toestand niet meer mocht
bedragen dan 10 m3 per uur. Daar het
hout van de schotten tijdens de bouw van
de caissons sterk was uitgedroogd, werd
besloten de schotten in de geïnundeerde
bouwput eerst de gelegenheid te geven
dicht te zwellen, alvorens de waterdicht-
heidsproef te nemen. Na de bouwvak
vakantie zijn de schotten aan de buiten
zijde afgestrooid met een mengsel van
koolas en azobé-zaagsel, terwijl grote
spleten aan de binnenzijde werden ge
breeuwd met henneptouw. Pas daarna
werden de caissons in drijvende toestand
gebracht; toen bleek gedurende een
proefperiode van 12 uur dat de lekkage
van een drijvende caisson niet meer be
droeg dan 2 tot 5 m3 per uur, hetgeen dus
zeker aanvaardbaar was.
Tevens werd een aantal afzinkproeven ge
nomen om na te gaan hoe de caissons
zich gedragen onder verschillende min
der gunstige omstandigheden. Het is bij
voorbeeld denkbaar dat op het kritieke
ogenblik een afsluiter niet open wil, of
dat de caisson slagzij maakt. Tijdens de
afzinkproeven door het Nederlands
Scheepsbouwkundig Proefstation werd
daarom met verscheidene afsluiters ge
manipuleerd, terwijl in enkele gevallen
aan een caisson met behulp van gewich
ten een dwarshelling van 1 30 of 1 15
werd gegeven. Ook werd geprobeerd of
de schuiven der caissons onder ongun
stige omstandigheden, zoals slagzij van
de caissons of waterstandsverschil aan
weerszijden van de caissons, nog goed
lopen. Alle proeven leidden tot een vol
ledig bevredigend resultaat.
Op 2 september zijn de caissons voor de
eerste maal opgeleverd en goedgekeurd.
De tweede oplevering zal plaats hebben
op 1 november.
Het damvak over de Plaat van Maltha en
de stortsteendrempel in het sluitgat
De zandbelopen van het gereedgekomen
damvak, de aardebaan en de werkterrei
nen bij het oostelijk landhoofd en aan de
zuidoostelijke zijde van het damvak zijn
nagenoeg geheel afgewerkt. De belopen
zijn praktisch helemaal met mijnsteen en
grind bekleed, terwijl op de bovenbe
lopen bijna alle vlijsteen en klei is aan
gebracht. De bestrating van de op het
damvak aan te leggen weg vordert goed,
zodat spoedig zal kunnen worden begon
nen met de bestrating van het werkter
rein bij het oostelijk landhoofd.
Het baggerwerk voor de toegangsgeul
naar het binnen het damvak gelegen bas
sin is voltooid.
Na de bouwvakvakantie is men begon
nen de zinkstukken aan weerszijden van
het sluitgat met zware stortsteen na te
bestorten. Daarbij werden twee steen-
storters gebruikt, die 's avonds nog een
extra keer werden beladen, zodat men
door 's morgens meteen geladen uit te
varen een hoge weekproduktie kon halen.
De opbouw van de drempelconstructie is
nagenoeg voltooid. De bovenzijde werd
zoveel mogelijk afgewerkt met behulp
van het zinkgewicht van een zinkponton.
Dit 15 ton zware gewicht, dat oorspron
kelijk is ontworpen om de kop van een
zinkstuk mee op de bodem te drukken,
werd voor dit doel ondersteboven over
de stortsteen 80/300 kg geschoven en
werkte hier dus als een soort bulldozer
blad. Te hoge opstortingen werden met
een drijvende grijperkraan verwijderd.
325