Volkerak Caissonbouw De dertien doorlaatcaissons en de twee landhoofdcaissons met behulp waarvan het Volkerak zal worden afgesloten zijn inmiddels geheel gereed gekomen. De caissons zijn na de inundatie van de bouwput aan een aantal proeven onder worpen. De proeven met de landhoofd caissons leverden geen bijzonderheden op. Aan de waterdichtheid van de doorlaat caissons, die aan beide lange zijden zijn afgedicht met houten drijfschotten, werd de eis gesteld dat de lekkage per cais son in drijvende toestand niet meer mocht bedragen dan 10 m3 per uur. Daar het hout van de schotten tijdens de bouw van de caissons sterk was uitgedroogd, werd besloten de schotten in de geïnundeerde bouwput eerst de gelegenheid te geven dicht te zwellen, alvorens de waterdicht- heidsproef te nemen. Na de bouwvak vakantie zijn de schotten aan de buiten zijde afgestrooid met een mengsel van koolas en azobé-zaagsel, terwijl grote spleten aan de binnenzijde werden ge breeuwd met henneptouw. Pas daarna werden de caissons in drijvende toestand gebracht; toen bleek gedurende een proefperiode van 12 uur dat de lekkage van een drijvende caisson niet meer be droeg dan 2 tot 5 m3 per uur, hetgeen dus zeker aanvaardbaar was. Tevens werd een aantal afzinkproeven ge nomen om na te gaan hoe de caissons zich gedragen onder verschillende min der gunstige omstandigheden. Het is bij voorbeeld denkbaar dat op het kritieke ogenblik een afsluiter niet open wil, of dat de caisson slagzij maakt. Tijdens de afzinkproeven door het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation werd daarom met verscheidene afsluiters ge manipuleerd, terwijl in enkele gevallen aan een caisson met behulp van gewich ten een dwarshelling van 1 30 of 1 15 werd gegeven. Ook werd geprobeerd of de schuiven der caissons onder ongun stige omstandigheden, zoals slagzij van de caissons of waterstandsverschil aan weerszijden van de caissons, nog goed lopen. Alle proeven leidden tot een vol ledig bevredigend resultaat. Op 2 september zijn de caissons voor de eerste maal opgeleverd en goedgekeurd. De tweede oplevering zal plaats hebben op 1 november. Het damvak over de Plaat van Maltha en de stortsteendrempel in het sluitgat De zandbelopen van het gereedgekomen damvak, de aardebaan en de werkterrei nen bij het oostelijk landhoofd en aan de zuidoostelijke zijde van het damvak zijn nagenoeg geheel afgewerkt. De belopen zijn praktisch helemaal met mijnsteen en grind bekleed, terwijl op de bovenbe lopen bijna alle vlijsteen en klei is aan gebracht. De bestrating van de op het damvak aan te leggen weg vordert goed, zodat spoedig zal kunnen worden begon nen met de bestrating van het werkter rein bij het oostelijk landhoofd. Het baggerwerk voor de toegangsgeul naar het binnen het damvak gelegen bas sin is voltooid. Na de bouwvakvakantie is men begon nen de zinkstukken aan weerszijden van het sluitgat met zware stortsteen na te bestorten. Daarbij werden twee steen- storters gebruikt, die 's avonds nog een extra keer werden beladen, zodat men door 's morgens meteen geladen uit te varen een hoge weekproduktie kon halen. De opbouw van de drempelconstructie is nagenoeg voltooid. De bovenzijde werd zoveel mogelijk afgewerkt met behulp van het zinkgewicht van een zinkponton. Dit 15 ton zware gewicht, dat oorspron kelijk is ontworpen om de kop van een zinkstuk mee op de bodem te drukken, werd voor dit doel ondersteboven over de stortsteen 80/300 kg geschoven en werkte hier dus als een soort bulldozer blad. Te hoge opstortingen werden met een drijvende grijperkraan verwijderd. 325

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1968 | | pagina 47