aanzandingen plaats vinden. Een aanzanding van de ver naar binnen gelegen diepe gedeelten van de Roompot mag echter niet op korte termijn verwacht worden, maar zal een zeer geleidelijk verlopend proces zijn. De geulafmetingen zullen zich daarbij zodanig aanpassen aan de veranderingen in de waterbeweging, dat de gemiddelde snelheden langzamerhand weer ongeveer gelijk worden aan de huidige. Dit zal opnieuw kunnen leiden tot de stroomaanval op de Noordbevelandse oever. In samenhang hiermede zal de vergroting van de getij-amplitude als gevolg van de afsluiting bij Zierikzee-Colijns- plaat tot een groter gevaar voor oever- en dijkvallen kunnen leiden. De stormvloedstanden ten westen van de afsluitdam zouden bovendien door terug kaatsingsverschijnselen en het interne windeffect ca. 60 cm hoger zijn dan die ter plaatse van een afsluitdam nabij de mond. Langs Schouwen en Noord-Beveland zou ca. 36 km dijk moeten worden verzwaard en op deltahoogte worden gebracht. Vooral op Noord- Beveland, met een zeer rafelige kustlijn, zou dijkverzwaring op ernstige moeilijkheden stuiten (zeer slechte ondergrond); terwijl de totale kosten van een oostelijke afsluiting vrijwel dezelfde zijn als van een afsluiting in de mond, blijft de totale lengte van de waterkering bij deze oplossing aanzienlijk groter. En tenslotte: bij de afsluiting volgens een tracé in de oostelijke zone wordt niet die mate van veiligheid bereikt als bij een afsluiting in de mond. De achter de afsluiting ge legen waterkeringen zullen namelijk als een logisch aaneensluitend stelsel, dat in feite een tweede waterkering vormt, gehandhaafd blijven. In geval van een doorbraak van de afsluitdam zal een dergelijke waterkering in tweede linie, mede in verband met het waterbergend vermogen van het Zeeuwse Meer, een zeer grote reserve aan veiligheid leveren. Dit facet van dubbele veiligheid is mede een fundamenteel punt van het Delta plan. Bij een oostelijk gelegen afsluitdam wordt aan Schouwen en aan Noord-Beveland, en voor dit laatste eiland juist voor de dijkvakken die de minste reserve hebben, deze dubbele veiligheid niet geboden. Als voordeel van een oostelijk gelegen afsluitdam zou kunnen worden aangevoerd dat het karakter van een deel van de Oosterschelde als getijgebied met zijn grote biologische rijkdom bewaard zou blijven, en voorts dat een gebied met aantrekkelijke mogelijkheden voor bepaalde vormen van openluchtrecreatie beschikbaar zou blijven. Hiertegenover staat dan echter weer dat bij de aanleg van een oostelijk gelegen dam door de dan noodzakelijke dijkverhogingen op Schouwen en Noord-Beveland veel natuurgebieden langs de oevers en inlagen verloren zouden gaan en dat hierdoor aan het landschaps karakter schade zou worden toegebracht. Voorts zullen bij de keuze van een westelijk tracé van de afsluitdam weer andere aantrekkelijke mogelijkheden voor de openlucht recreatie ontstaan. Door een oostelijk gelegen afsluitdam zou de mogelijkheid gescha pen zijn voor de aanleg van een verkeersverbinding van grote capaciteit door het cen trum van het Deltagebied. Een westelijk tracé sluit echter de aanleg van een dergelijke verbinding niet uit. De eventueel noodzakelijke dammen voor de onderverdeling van het Zeeuwse Meer, die tevens als oeververbindingen dienst kunnen doen, zullen eenvoudiger en goedkoper in stil water kunnen worden aangelegd, terwijl men bij de tracé-keuze vrijer is, omdat men geen rekening met waterloopkundige problemen behoeft te hou den zoals bij de aanleg van dammen in stromend water. Het is duidelijk dat wanneer men denkt aan opslag van zoet water in het Zeeuwse Meer een westelijker gelegen dam grotere mogelijkheden geeft. Ook met het oog op de verzil- ting der aanliggende polders door zoute kwel is een dergelijke ligging het gunstigst. Een drietal mogelijke tracés binnen de westelijke zone is op fig. 5 weergegeven. Bij de eerste voorlopige bepaling van deze tracé-mogelijkheden werden onder andere de vol gende uitgangspunten gehanteerd: uit economische en uitvoeringstechnische overwegin- 347

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1969 | | pagina 13