Beschrijving van het werkeiland
Het eiland, dat aan zuid-, west- en noordzijde omsloten wordt door een tot N.A.P. 4- 8 m
reikende ringdijk, krijgt een lengte van 850 m en een grootste breedte van 500 m. Het
westelijk terreindeel van het eiland wordt laag gehouden, op N.A.P. 0,5 m, daar in
dit gedeelte in de toekomst mogelijk de bouwput voor de uitwateringssluis ontgraven zal
worden. Het oostelijk terreingedeelte komt hoger te liggen op N.A.P. 4,5 m; onder een
flauwe helling loopt dit terrein in noordelijke richting af tot N.A.P. 3 m. Aan de oost
zijde van het eiland is een haven geprojecteerd, die door een dam van stortsteen om
grensd zal worden. Een vaargeul met een diepte van N.A.P. 6,5 m zal de haven vanuit
noordoostelijke richting toegankelijk maken. De havenkom, tevens zandwingebied, mag
tot N.A.P. 8 m worden uitgebaggerd. Langs de havenkom en op het oostelijk terrein
gedeelte wordt een werkweg aangelegd. Het buitentalud van de ringdijk verloopt onder
een helling van 1 4 van de bodem tot naar de buitenkruinlijn op N.A.P. 8 m. Het
talud wordt ter hoogte van N.A.P. onderbroken door een ca. 4 m brede berm en op
N.A.P. 4 m door een 5 m brede berm. De kruinbreedte van de ringdijk bedraagt 5 m.
Het binnentalud krijgt een helling van 1 3 en loopt tot N.A.P. 5 m respectievelijk
N.A.P. 4,5 m.
Beneden een op N.A.P. te plaatsen damwand worden de mijnsteentaluds langs de buiten
omtrek van het eiland afgedekt door kraagstukken. Boven de damwand, tot een hoogte
van N.A.P. 4 m, wordt het talud bekleed met betonblokken en koperslakzuilen. De
buitenberm, het daarboven gelegen buitentalud, de kruin en het binnentalud worden
met een asfaltbetonlaag bekleed. Aan de binnenteen van de ringdijk wordt een grind-
koffer aangebracht, voor het opvangen van regen en overslaand zeewater. Het werk
gebied waarin het eiland wordt gebouwd is een rug van een beperkte breedte tussen
twee diepe geulen, namelijk de Hammen enerzijds en de Schaar van Roggenplaat
anderzijds. De waterdiepte boven de rug is nog betrekkelijk groot, ze varieert van
N.A.P. 3 m tot N.A.P. 7 m. Het ligt daarom voor de hand, de ringdijk op te sluiten
tussen twee mijnsteenkaden.
De grote hoeveelheden te verwerken mijnsteen en stortsteen zullen de inzet van voldoende
varend materieel zoals onderlossers, bakken en drijvende overslagkranen nodig maken,
terwijl ook voor het gebied geschikte winzuigers ingezet moeten worden, om zo min
mogelijk stagnatie wegens onwerkbaar weer te krijgen en een grote produktie te kunnen
halen. In dit verband kan er ook op worden gewezen dat het nodig is de werkzaam
heden vroeg in het jaar aan te vangen om tijdig voor het winterseizoen een stormveilig
stadium der werkzaamheden bereikt te hebben.
363