Beschrijving van het werkeiland Het eiland, dat aan zuid-, west- en noordzijde omsloten wordt door een tot N.A.P. 4- 8 m reikende ringdijk, krijgt een lengte van 850 m en een grootste breedte van 500 m. Het westelijk terreindeel van het eiland wordt laag gehouden, op N.A.P. 0,5 m, daar in dit gedeelte in de toekomst mogelijk de bouwput voor de uitwateringssluis ontgraven zal worden. Het oostelijk terreingedeelte komt hoger te liggen op N.A.P. 4,5 m; onder een flauwe helling loopt dit terrein in noordelijke richting af tot N.A.P. 3 m. Aan de oost zijde van het eiland is een haven geprojecteerd, die door een dam van stortsteen om grensd zal worden. Een vaargeul met een diepte van N.A.P. 6,5 m zal de haven vanuit noordoostelijke richting toegankelijk maken. De havenkom, tevens zandwingebied, mag tot N.A.P. 8 m worden uitgebaggerd. Langs de havenkom en op het oostelijk terrein gedeelte wordt een werkweg aangelegd. Het buitentalud van de ringdijk verloopt onder een helling van 1 4 van de bodem tot naar de buitenkruinlijn op N.A.P. 8 m. Het talud wordt ter hoogte van N.A.P. onderbroken door een ca. 4 m brede berm en op N.A.P. 4 m door een 5 m brede berm. De kruinbreedte van de ringdijk bedraagt 5 m. Het binnentalud krijgt een helling van 1 3 en loopt tot N.A.P. 5 m respectievelijk N.A.P. 4,5 m. Beneden een op N.A.P. te plaatsen damwand worden de mijnsteentaluds langs de buiten omtrek van het eiland afgedekt door kraagstukken. Boven de damwand, tot een hoogte van N.A.P. 4 m, wordt het talud bekleed met betonblokken en koperslakzuilen. De buitenberm, het daarboven gelegen buitentalud, de kruin en het binnentalud worden met een asfaltbetonlaag bekleed. Aan de binnenteen van de ringdijk wordt een grind- koffer aangebracht, voor het opvangen van regen en overslaand zeewater. Het werk gebied waarin het eiland wordt gebouwd is een rug van een beperkte breedte tussen twee diepe geulen, namelijk de Hammen enerzijds en de Schaar van Roggenplaat anderzijds. De waterdiepte boven de rug is nog betrekkelijk groot, ze varieert van N.A.P. 3 m tot N.A.P. 7 m. Het ligt daarom voor de hand, de ringdijk op te sluiten tussen twee mijnsteenkaden. De grote hoeveelheden te verwerken mijnsteen en stortsteen zullen de inzet van voldoende varend materieel zoals onderlossers, bakken en drijvende overslagkranen nodig maken, terwijl ook voor het gebied geschikte winzuigers ingezet moeten worden, om zo min mogelijk stagnatie wegens onwerkbaar weer te krijgen en een grote produktie te kunnen halen. In dit verband kan er ook op worden gewezen dat het nodig is de werkzaam heden vroeg in het jaar aan te vangen om tijdig voor het winterseizoen een stormveilig stadium der werkzaamheden bereikt te hebben. 363

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1969 | | pagina 29