C3* PARKEREN
Methode van plaatsen van de caissons
Bij het uitwerken van de plaatsingsmethode is overwogen om behalve sleepboten ook
vaste lieren te gebruiken. Deze lieren zouden dan op een verankerde ponton, op de
reeds geplaatste caissons of op de wal kunnen worden opgesteld. Mogelijk zou door
het gebruik van deze lieren het benodigde aantal sleepboten kunnen worden beperkt.
Een aantal sleepboten blijft in ieder geval nodig om de caisson uit het bouwdok naar de
omgeving van het sluitgat te brengen en daarvoor is heel wat trekkracht nodig. Daarna
echter, wanneer de caisson op korte afstand van de drempel is aangekomen, zou het
werk voor een deel door de vaste lieren kunnen worden gedaan. Een bezwaar dat tegen
het gebruik van lieren kan worden ingebracht ligt daarin dat hun samenwerking met
sleepboten nooit zo soepel kan verlopen als die van sleepboten met elkaar. Het voor
deel van het gebruik van boten is dat zij al trekkende aan de caisson een elastisch
samenstel vormen. Is de stroom te sterk dan wordt de sleep in zijn geheel wat achteruit
gezet om daarna weer langzaam tegen de stroom in te kruipen. Het risico dat de draden
waarmee de sleepboten aan de caisson vastzitten breken is hierdoor zeer klein. Bij het
gebruik van lieren is het veel groter, tenzij een speciaal type lier met een krachtbegren
zer wordt toegepast. Een ander voordeel van het gebruik van boten is dat de caisson
veel minder gaat gieren in de stroom dan bij het gebruik van een vaste draad op een
lier en dat dus met kleinere krachten kan worden volstaan. Tenslotte, een lier is aan een
vaste positie gebonden en trekt dus gedurende de gehele manoeuvre in één en dezelfde
richting. Sleepboten kunnen voortdurend van plaats veranderen, hetgeen vooral bij het
indraaien een groot voordeel is gebleken. Op grond van deze overwegingen is afgezien
van het toepassen van lieren in combinatie met sleepboten. Er zullen dus voldoende
sleepboten aanwezig moeten zijn om de caisson onder alle omstandigheden in bedwang
te kunnen houden.
Er is gekozen voor een plaatsingsmethode waarbij de caissons steeds tegen de stroom
in naar de drempel worden getrokken en ingedraaid. Een ogenblik is overwogen de
caisson met de stroom te laten afvieren. Deze methode is evenwel vanwege de te grote
risico's verworpen. Mocht er tijdens het afvieren een draad breken of een sleepboot uit
vallen, dan zou de caisson door de stroom meegevoerd worden en tegen de reeds ge-
365