C3* PARKEREN Methode van plaatsen van de caissons Bij het uitwerken van de plaatsingsmethode is overwogen om behalve sleepboten ook vaste lieren te gebruiken. Deze lieren zouden dan op een verankerde ponton, op de reeds geplaatste caissons of op de wal kunnen worden opgesteld. Mogelijk zou door het gebruik van deze lieren het benodigde aantal sleepboten kunnen worden beperkt. Een aantal sleepboten blijft in ieder geval nodig om de caisson uit het bouwdok naar de omgeving van het sluitgat te brengen en daarvoor is heel wat trekkracht nodig. Daarna echter, wanneer de caisson op korte afstand van de drempel is aangekomen, zou het werk voor een deel door de vaste lieren kunnen worden gedaan. Een bezwaar dat tegen het gebruik van lieren kan worden ingebracht ligt daarin dat hun samenwerking met sleepboten nooit zo soepel kan verlopen als die van sleepboten met elkaar. Het voor deel van het gebruik van boten is dat zij al trekkende aan de caisson een elastisch samenstel vormen. Is de stroom te sterk dan wordt de sleep in zijn geheel wat achteruit gezet om daarna weer langzaam tegen de stroom in te kruipen. Het risico dat de draden waarmee de sleepboten aan de caisson vastzitten breken is hierdoor zeer klein. Bij het gebruik van lieren is het veel groter, tenzij een speciaal type lier met een krachtbegren zer wordt toegepast. Een ander voordeel van het gebruik van boten is dat de caisson veel minder gaat gieren in de stroom dan bij het gebruik van een vaste draad op een lier en dat dus met kleinere krachten kan worden volstaan. Tenslotte, een lier is aan een vaste positie gebonden en trekt dus gedurende de gehele manoeuvre in één en dezelfde richting. Sleepboten kunnen voortdurend van plaats veranderen, hetgeen vooral bij het indraaien een groot voordeel is gebleken. Op grond van deze overwegingen is afgezien van het toepassen van lieren in combinatie met sleepboten. Er zullen dus voldoende sleepboten aanwezig moeten zijn om de caisson onder alle omstandigheden in bedwang te kunnen houden. Er is gekozen voor een plaatsingsmethode waarbij de caissons steeds tegen de stroom in naar de drempel worden getrokken en ingedraaid. Een ogenblik is overwogen de caisson met de stroom te laten afvieren. Deze methode is evenwel vanwege de te grote risico's verworpen. Mocht er tijdens het afvieren een draad breken of een sleepboot uit vallen, dan zou de caisson door de stroom meegevoerd worden en tegen de reeds ge- 365

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1969 | | pagina 31