meer tijd mochten vergen dan was voorzien, dan kan de caisson ook nog vlak na de kentering worden afgezonken. De tijd na de kentering wordt dus als reserve beschouwd. De grafieken geven de krachten die volgens dit tijdschema zullen optreden voor de maximaal en minimaal te verwachten stromen, bij het opvaren en indraaien van de laatste caisson. Tijdens het opvaren wordt een maximale kracht bereikt van 24 ton wanneer de cais son tot op 7,5 m uit de as van de drempel is genaderd en gereed ligt in de positie waar op het scharnierpunt wordt geformeerd. Tijdens deze werkzaamheden neemt de stroom en daarmee de kracht af totdat met in draaien wordt begonnen en de krachten sterk oplopen tot een maximale waarde van 40 ton op het moment dat de caisson 60° is ingedraaid. Daarna nemen de krachten af tot circa 20 ton als de caisson volledig is ingedraaid. Bij de voorgaande caissons zijn de te leveren krachten geringer. Figuur 3 geeft aan hoe de krachten oplopen naarmate er meer caissons zijn geplaatst. Nu inmiddels de voor het plaatsen van de caissons te leveren krachten bekend zijn kan worden bepaald hoeveel sleepboten moeten worden ingezet. Daarbij moet worden be dacht dat naast de kracht die een sleepboot kan leveren ook zijn wendbaarheid en diepgang van belang zijn. Verder is het in verband met het manoeuvreren gewenst dat het totaal aantal sleepboten dat aan een caisson trekt zo klein mogelijk wordt gehou den. Er is derhalve gezocht naar sterke, gemakkelijk wendbare boten. Het type dat aan deze wensen voldoet wordt o.a. gebruikt bij het binnenbrengen van grote zeeschepen in het Europoortgebied. De volgende sleepboten zullen worden ingezet: de Azië en de Europa van elk 1500 pk; dit zijn bijzonder wendbare propellerboten van het Voith-Schneider-type; voorts de Vol harding XII, de Italië, de Argonaut en de Independent, ieder van 900 pk, en de Groen land van 500 pk. Een mogelijke opstelling van de boten rond de caisson bij het opstomen, het indraaien en het afzinken wordt schematisch weergegeven op deze en de vorige bladzijde. Het zal duidelijk zijn dat tijdens de werkzaamheden zodra zulks wenselijk zou blijken wijzi gingen in dit schema kunnen worden aangebracht. 371

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1969 | | pagina 37