meer tijd mochten vergen dan was voorzien, dan kan de caisson ook nog vlak na de
kentering worden afgezonken. De tijd na de kentering wordt dus als reserve beschouwd.
De grafieken geven de krachten die volgens dit tijdschema zullen optreden voor de
maximaal en minimaal te verwachten stromen, bij het opvaren en indraaien van de
laatste caisson.
Tijdens het opvaren wordt een maximale kracht bereikt van 24 ton wanneer de cais
son tot op 7,5 m uit de as van de drempel is genaderd en gereed ligt in de positie waar
op het scharnierpunt wordt geformeerd.
Tijdens deze werkzaamheden neemt de stroom en daarmee de kracht af totdat met in
draaien wordt begonnen en de krachten sterk oplopen tot een maximale waarde van
40 ton op het moment dat de caisson 60° is ingedraaid. Daarna nemen de krachten
af tot circa 20 ton als de caisson volledig is ingedraaid.
Bij de voorgaande caissons zijn de te leveren krachten geringer. Figuur 3 geeft aan
hoe de krachten oplopen naarmate er meer caissons zijn geplaatst.
Nu inmiddels de voor het plaatsen van de caissons te leveren krachten bekend zijn kan
worden bepaald hoeveel sleepboten moeten worden ingezet. Daarbij moet worden be
dacht dat naast de kracht die een sleepboot kan leveren ook zijn wendbaarheid en
diepgang van belang zijn. Verder is het in verband met het manoeuvreren gewenst dat
het totaal aantal sleepboten dat aan een caisson trekt zo klein mogelijk wordt gehou
den. Er is derhalve gezocht naar sterke, gemakkelijk wendbare boten. Het type dat aan
deze wensen voldoet wordt o.a. gebruikt bij het binnenbrengen van grote zeeschepen
in het Europoortgebied.
De volgende sleepboten zullen worden ingezet: de Azië en de Europa van elk 1500 pk;
dit zijn bijzonder wendbare propellerboten van het Voith-Schneider-type; voorts de Vol
harding XII, de Italië, de Argonaut en de Independent, ieder van 900 pk, en de Groen
land van 500 pk.
Een mogelijke opstelling van de boten rond de caisson bij het opstomen, het indraaien
en het afzinken wordt schematisch weergegeven op deze en de vorige bladzijde. Het
zal duidelijk zijn dat tijdens de werkzaamheden zodra zulks wenselijk zou blijken wijzi
gingen in dit schema kunnen worden aangebracht.
371