Inmiddels zijn de taluds van het werk terrein nagenoeg onder profiel afgewerkt en afgedekt met klei. Op een gedeelte van het terrein, en wel op de plaats waar in de nabije toekomst het vaste railge deelte van de kabelbaan en de tunnel onder het werkterrein door zullen wor den gebouwd, is een tijdelijke ophoging van 4 m zand aangebracht, teneinde een versnelde zetting van de ondergrond te bewerkstelligen. Om het terrein stuifvrij te houden is de oppervlakte van deze tij delijke ophoging oversproeid met een bitumenemulsie. De wegverharding van zowel het ooste lijke als het westelijke gedeelte van de omgelegde Rampweg is gereedgekomen. Thans moet men alleen nog enkele op ritten naar het werkterrein maken, die wegens het vergevorderde seizoen in de verslagperiode niet meer van een grind- asfaltbetonverharding voorzien konden worden. Fundering van de kabelbaan Op 3 december 1968 werd de bouw van twee landpylonen, het maken van het be tonwerk voor de vaste railgedeelten van de kabelbaan op het damvak Middel plaat en op het werkterrein Schouwen, alsmede de bouw van een verkeerstunnel onder het werkterrein door, gegund aan de Beton- en Aannemingsmaatschappij J. H. Laeven N.V. te Heerlen voor een bedrag van fl 709 000,—. Bouw van de doorlaatcaissons Voor zes caissons kwam men gereed met de aanleg van de drainagebedden waar op de caissons worden gemaakt. Er werd begonnen met het stellen van bekistingen en het vlechten van wapeningsijzer, ter wijl van twee caissons de vloeren wer den gestort. De voorbereidingen voor het storten van het opgaande werk zijn in volle gang. De aanvoer van het benodig de constructiestaai verloopt vlot. De voor gespannen platen voor het dek van de caissons worden in een betonfabriek ge maakt, evenals de ribben voor de vloe ren. Begonnen werd met het aanbrengen van de grindbestorting op de taluds van de bouwput, waardoor ze tegen uitspoeling door grond- en regenwater beschermd worden. Oosterschelde Het aanvoeren en lossen van materialen in de werkhoven 'Schelphoek' In deze periode is men begonnen naast zink- en stortsteen ook mijnsteen en rijs hout aan te voeren ten behoeve van de werkzaamheden in 1969. Eind 1968 waren de volgende hoeveelheden in depot op geslagen: zink- en stortsteen 270 000 ton; mijnsteen 70 000 ton; rijshout 60 000 ton. De oeververdediging van Noord- Beveland Begin oktober 1968 werden voor dat jaar de laatste onderlossers in de werkhoven 'Schelphoek' met grof grind beladen en onder de oever van Noord-Beveland ge lost. Hiermee kwam het te verdedigen oevergedeelte voor 1968 gereed; in to taal werd 280 000 ton grof grind langs deze oever aangebracht. In het voorjaar van 1969 zal het werk worden voortgezet, dan dient nog 190 000 ton grof grind te worden verwerkt. De belading van de onderlossers zal in dat jaar plaatsvinden in de dan inmiddels gereed gekomen werkhoven Sophia-pol- der. Werkhoven Sophia-polder In de verslagperiode kwam de ca. 700 m lange noordelijke havendam gereed. De terreinen langs de west- en zuidzijde van de havenkom, die een oppervlakte heb ben van 10 ha, werden geëgaliseerd en 387

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1969 | | pagina 53