C. De werken ten noorden van Hoek van Holland
Verbetering van de hoogwaterkeringen van Delfland
De hoogwaterkering van Delfland langs de Noordzee is enkele eeuwen lang een punt
van grote zorg geweest; de kust week, ondanks uitgebreide kustverdedingswerken, lang
zaam maar zeker terug. In onze eeuw moest op verscheidene plaatsen de duinvoet met
een basalt- of asfaltglooiing worden verdedigd. Tussen Hoek van Holland en Kijkduin
was het waterkerend vermogen van het duinprofiel in geval van hoge stormvloedstanden
ontoereikend. In de rampnacht van 1953 kwamen in dit magere kustgedeelte water
standen voor van N.A.P. 3,85 m, bij Hoek van Holland, en N.A.P. 3,97 m bij Scheve-
ningen. De hoogste golfoploop bedroeg toen 2,55 m en er werden duinafslagen gecon
stateerd tot 32 m.
Onder de ongunstigste omstandigheden bijvoorbeeld wanneer twee zware stormen vlak
na elkaar optreden zonder dat er intussen gelegenheid is geweest om de schade te her
stellen zullen de golven in deze streek bij een stormvloedpeil van N.A.P. 5 m op den
duur aanlopen tegen een doorgaande helling van 1 20, dat is de natuurlijke helling
van het droge strand, en daar een hoogte bereiken van 3 m boven de zeestand. Op basis
van dit gegeven kon een plan worden opgesteld voor de verbetering van de zeewering
van Delfland, dat in 1960 de goedkeuring verwierf van de Minister van Verkeer en Water
staat. Er zou over het gehele gebied een deels verborgen stormhelling van 1 20 worden
aangelegd over een breedte van 100 m, tussen de duinvoet op N.A.P. 4- 3,20 m en een
kruin op N.A.P. 8,20 m. De binnenberm zou een beloop krijgen van 1 3. Bij het dorp
Ter Heyde, dat zeer dicht achter de duinregel ligt, zouden de beveiligingsmaatregelen
aan de plaatselijke situatie worden aangepast, aangezien anders een groot deel van de
huizen zou moeten worden afgebroken.
Tevens werden plannen gemaakt voor verbetering van de hoogwaterkering van Delfland
langs de Rotterdamse Waterweg. Tussen de Westerhaven en de Spuihaven te Schiedam
werd het verbeteringswerk wegens de onmiddelijke urgentie ervan reeds in 1955 tot
1958 uitgevoerd door de gemeente Schiedam, op wier verzoek het later als Deltawerk
werd aanvaard. De overige delen van de verbetering zouden worden uitgevoerd volgens
door het Hoogheemraadschap Delfland opgestelde plannen.
Voor een en ander wordt verwezen naar de beschrijving in Driemaandelijks Bericht
nr. 19 (februari 1962).
Op een enkel onderdeel na zijn de werken voor verbetering van de zeewering in 1968
voltooid. Tussen Den Haag en Hoek van Holland is een verzwaring van het duinlichaam
aangebracht, waardoor overal tenminste een profiel is verkregen met een buitentalud
van 1 20 en een kruin op N.A.P. 8,20 m met een breedte van 10 of 25 m, afhankelijk
van de situatie ter plaatse.
434