C. De werken ten noorden van Hoek van Holland Verbetering van de hoogwaterkeringen van Delfland De hoogwaterkering van Delfland langs de Noordzee is enkele eeuwen lang een punt van grote zorg geweest; de kust week, ondanks uitgebreide kustverdedingswerken, lang zaam maar zeker terug. In onze eeuw moest op verscheidene plaatsen de duinvoet met een basalt- of asfaltglooiing worden verdedigd. Tussen Hoek van Holland en Kijkduin was het waterkerend vermogen van het duinprofiel in geval van hoge stormvloedstanden ontoereikend. In de rampnacht van 1953 kwamen in dit magere kustgedeelte water standen voor van N.A.P. 3,85 m, bij Hoek van Holland, en N.A.P. 3,97 m bij Scheve- ningen. De hoogste golfoploop bedroeg toen 2,55 m en er werden duinafslagen gecon stateerd tot 32 m. Onder de ongunstigste omstandigheden bijvoorbeeld wanneer twee zware stormen vlak na elkaar optreden zonder dat er intussen gelegenheid is geweest om de schade te her stellen zullen de golven in deze streek bij een stormvloedpeil van N.A.P. 5 m op den duur aanlopen tegen een doorgaande helling van 1 20, dat is de natuurlijke helling van het droge strand, en daar een hoogte bereiken van 3 m boven de zeestand. Op basis van dit gegeven kon een plan worden opgesteld voor de verbetering van de zeewering van Delfland, dat in 1960 de goedkeuring verwierf van de Minister van Verkeer en Water staat. Er zou over het gehele gebied een deels verborgen stormhelling van 1 20 worden aangelegd over een breedte van 100 m, tussen de duinvoet op N.A.P. 4- 3,20 m en een kruin op N.A.P. 8,20 m. De binnenberm zou een beloop krijgen van 1 3. Bij het dorp Ter Heyde, dat zeer dicht achter de duinregel ligt, zouden de beveiligingsmaatregelen aan de plaatselijke situatie worden aangepast, aangezien anders een groot deel van de huizen zou moeten worden afgebroken. Tevens werden plannen gemaakt voor verbetering van de hoogwaterkering van Delfland langs de Rotterdamse Waterweg. Tussen de Westerhaven en de Spuihaven te Schiedam werd het verbeteringswerk wegens de onmiddelijke urgentie ervan reeds in 1955 tot 1958 uitgevoerd door de gemeente Schiedam, op wier verzoek het later als Deltawerk werd aanvaard. De overige delen van de verbetering zouden worden uitgevoerd volgens door het Hoogheemraadschap Delfland opgestelde plannen. Voor een en ander wordt verwezen naar de beschrijving in Driemaandelijks Bericht nr. 19 (februari 1962). Op een enkel onderdeel na zijn de werken voor verbetering van de zeewering in 1968 voltooid. Tussen Den Haag en Hoek van Holland is een verzwaring van het duinlichaam aangebracht, waardoor overal tenminste een profiel is verkregen met een buitentalud van 1 20 en een kruin op N.A.P. 8,20 m met een breedte van 10 of 25 m, afhankelijk van de situatie ter plaatse. 434

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1969 | | pagina 44