ken, 5000 m2 klassieke stukken en 150 000 40 000 ton mijnsteen, 22 000 m2 zoolstuk- ken, 5000 m2 klassieke stukken en 150 000 m3 zand. Het werk werd uitgevoerd met behulp van vier zandzuigers, dertien onderlos- sers, elf sleepboten, zes vlotten, vier drij vende kranen, twee steenstorters, twee afmeerpontons en een baggermolen. Om de verwerkbaarheid van zandasfalt onder water te beproeven zou aan de noordzijde van het werkeiland 700 m zandasfaltkade worden gemaakt, terwijl overigens overal mijnsteenkaden werden opgebouwd. Het zandasfalt zou worden aangebracht door het asfaltschip 'Jan Heymans'. In totaal zou 75 000 ton zand asfalt, bestaande uit 96% zand en 4% bitumen, verwerkt worden. Op 14 april werd de 'Jan Heymans' aangevoerd. Daar de capaciteit van de droogtrom- mels niet tot de vereiste hoogte bleek te kunnen worden opgevoerd, werd slechts 32 000 ton zandasfalt geproduceerd en in de kaden verwerkt. Uit deze proef kwam evenwel naar voren dat het moge lijk is in stromend water van een diepte van N.A.P. - 6 m af tot een hoogte van N.A.P. 0,5 m zandasfaltkaden met een taludhelling van 1 4 aan de buiten- en 1 2 aan de binnenzijde op te bouwen. Op 25 juni moest de 'Jan Heymans' wor den afgevoerd om bij de Volkerakwerken te worden ingezet voor het verrichten van een andere proef, het maken van zand asfaltkaden boven water. Eenheidscaissons voor de afsluitings- werken in het Brouwershavensche Gat en de Oosterschelde Van de 30 in totaal gemaakte caissons werden de laatste zes naar het Veerse Meer versleept en daar opgeslagen. Der tien opzetstukken gingen bij het trans port naar de opslagplaats verloren door dat de transportbak kapseisde. Er wer den dertien nieuwe vervaardigd. Van de 28 gemaakte opzetstukken werden er 27 in de werkhoven Schelphoek opgeslagen en één in de werkhoven te Bruinisse. Het werk werd op 23 mei 1969 voltooid opgeleverd. D. De werken tot indijking van de Lauwerszee In de periode van 21 april tot en met 23 mei werden de 25 caissons voor de af sluiting van de Lauwerszee geplaatst. De reserve-caisson en de eenheidscaissons voor noodgevallen behoefden gelukkig niet te worden gebruikt. Van de caissons werd het overgrote deel bij iaagwater- kentering geplaatst; 5 stuks werden bij hoogwaterkentering aan de grond gezet. Viermaal werden twee gekoppelde cais sons gelijktijdig neergezet, waaronder ook de beide laatste. Op 24 en 25 mei werden de kleppen in de caissons geslo ten, waarbij het door manipuleren met de bovenkleppen mogelijk bleek de Lau- werszeeboezem op het gewenste peil te brengen. Op 24 mei werd begonnen met het spui ten van zand en aan het eind van de ver slagperiode was 2 000 000 m3 zand ver werkt. De caissons zijn nu gemiddeld tot het peil van N.A.P. aan weerszijden in het zandlichaam opgenomen. Reeds is een aanvang gemaakt met het opspuiten van het dijklichaam boven water, waar door de caissons binnenkort onder het zand zullen verdwijnen. Tevens is een aanvang gemaakt met het maken van de glooiingen. Op uitgebreide schaal worden voorberei dingen getroffen om diverse werken in en rondom het Lauwerszeegebied ter hand te gaan nemen. Onder andere zijn nog vlak voor de sluiting vele greppels in de landaanwinningsgebieden uitgegraven om een betere ontzilting te verkrijgen, terwijl na de sluiting de eerste maatrege len tegen verstuiven van de grote zand vlakten zijn getroffen. 509

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1969 | | pagina 63