De blokkenvoorraad op het plateau van Voorne. Op de achtergrond het vaste raïlgedeelte van de kabelbaan Het lag voor de hand dat de aannemer zijn eigen betoncentrale wilde inschakelen; hij koos daartoe een produktiesysteem waarbij met truckmixers kon worden gewerkt. Ook voor de andere produktieplaatsen waren tijdelijke centrales gepland en voerde de aan nemer een stortsysteem in waarbij werd gewerkt met truckmixers. Om het mengen en storten met truckmixers mogelijk te maken stelde de aannemer voor, de in het bestek voorgeschreven betonsamenstelling iets te wijzigen door het cementge- halte op te voeren tot 200 kg per m3 beton. Tengevolge van de minder schrale mengsel samenstelling werd het beton voortaan goed uit mixers verwerkbaar. Het beton wordt gestort in houten bekistingsmallen zonder bodem die door middel van een zeer een voudig koppelingssysteem tot een lange rij worden samengesteld. De mallen bestaan uit langsschotten en dwarsschotten van Fins berkehout die door middel van aan de buiten zijde op de schotten bevestigde stalen hoekijzers met een eenvoudige wigconstructie tot een vierkante mal worden samengesteld. Daar het storten geschiedt op betonnen werk vloeren konden de mallen bodemloos worden uitgevoerd; wel wordt, om aanhechting van het blok aan de vloer te voorkomen, vooraf een baan plastic uitgerold op de bodem van een rij te storten blokken. De verdichting van het beton geschiedt met elektrische trilnaalden die in het beton worden gestoken. Een etmaal na het storten worden de blok ken ontkist; dan volgt nog een verharding van 5 a 7 dagen alvorens ze worden vervoerd naar de depots. Vanaf de betoncentrale in Brabant naar het Voornse plateau, een afstand van 90 km, geschiedt het vervoer per vrachtautocombinatie. Per rit worden door de combinatie 11 blokken vervoerd, met een totaalgewicht van ruim 25 ton. Van het werkterrein te Helle- voetsluis naar het Voornse plateau worden vrachtauto's zonder aanhangwagen gebruikt. Op het Stellendamse terrein, waar de blokken op het depotterrein worden gestort, hoeft geen vrachtvervoer plaats te vinden. Hier kunnen de blokken rechtstreeks door een kraan worden opgepakt van de plaats waar ze gestort zijn, en in een tas worden gestapeld. De stapeling vindt plaats in lange rijen van 5 blokken hoog. De blokken worden daarbij in klezoorverband gezet, waardoor een min of meer monolitische werking van de gehele tas ontstaat en eventuele zakking van het terrein zo gelijkmatig mogelijk plaats zal vinden 537

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1969 | | pagina 27