bodighet is inmiddels gedempt en de uitwateringssluis en het oude gemaal zijn ge
sloopt. De bij de uitmonding van de sluis liggende dammen zijn geslecht.
De verhoging en verzwaring van de zeedijk worden aan de landzijde uitgevoerd en vol
gen het tracé van de oude dijk. Het dijkvak heeft een lengte van 2 km. De kruin is
ontworpen op N.A.P. 9,75 m; hij wordt 2,50 m breed. Het bestaande waterbeloop
wordt onder een helling van 1 4 opgetrokken van N.A.P. 3,80 m tot N.A.P. 4- 5,80 m
en bekleed met betonblokken van 50 x 50 x 20 cm. De buitenberm, waarvan de voorrond
komt te liggen op N.A.P. 5,80 m, krijgt een breedte van 10 m en een helling van 1 15.
Aansluitend aan het waterbeloop wordt een strook ter breedte van 2,50 m verdedigd
met betonblokken; ze kan dan tevens dienst doen als rijstrook voor onderhoudswerk
aan de glooiing. Wordt het buitenbeloop aangelegd onder een helling van 1 4, het
binnenbeloop verkrijgt een helling van 1 3. Op de 8,50 m brede binnenberm wordt een
onderhoudsweg aangelegd met een verharding van 3 m breed. De verzwaring wordt uit
gevoerd in zand en afgedekt met een kleibekleding, die aan de buitenzijde en op de
kruin 80 cm dik zal zijn en op het binnenbeloop 60 cm.
Het te dempen gedeelte van het afwateringskanaal wordt volgespoten met zand en afge
dekt met 60 cm teelaarde. De benodigde 691 000 m3 zand wordt gezogen in de Wester-
schelde, aan de rechter oever van het Gat van Ossenisse. De benodigde bekledingsklei
wordt onttrokken aan het onder het nieuwe dijklichaam vallende maaiveld voorzover de
grond er daar geschikt voor is. Wat men daarna nog aan klei tekort komt wordt ont
leend aan een op een afstand van 500 m van het werk tevoren aangelegd kleidepot.
Het hier beschreven werk werd op 20 december 1967 door het bestuur van het water
schap 'Hulster Ambacht' aanbesteed. De laagste inschrijver was de firma Van Hattum
en Blankvoort n.v. te Beverwijk, aan welk bedrijf het werk voor een bedrag van
f2 959 000,- (zonder verrekening van wijziging in lonen en sociale lasten) werd gegund.
Op 1 februari 1968 is met de werkzaamheden begonnen. Het werk moet op 1 oktober
1969 voor de eerste maal worden opgeleverd.
Het werk in uitvoering, gezien van noord naar zuid
540