Foto Kabelproefstukken met
aangegoten conussen na breuk
Tekening Overzicht van de
afsluiting van het Haringvliet
proefstuk
breekkracht
nummer
in tonnen
AD I
892
AF I
879
BD I
834
BF I
856
BD II
884
nog tot breuk belast.
De elasticiteitsmodulus van de kabels bleek
bij het op spanning brengen van 250 tot 350
ton rond 13 000 kg/mm2 te bedragen en na
vijf belastingswisselingen tussen genoemde
waarden zijn eindwaarde van rond 15 000
kg/mm2 te hebben bereikt. Deze waarden
hebben betrekking op de zuivere staaldoor-
snede van 5 763 mm2. Ter vergelijking moge
dienen dat een massieve stalen staaf een
elasticiteitsmodulus van 21 000 kg/mm2 bezit.
In samenwerking voornamelijk met het Insti
tuut T.N.O. voor Bouwmaterialen en Bouw
constructies is nagegaan welke de invloed is
van het afwerpen van lasten op het gedrag
van de hele kabelbaanconstructie. Bij dit
laatste zijn ook de gevolgen voor het lichame
lijk welzijn van de bemanningen van de
motorgondels in de beschouwing betrokken.
De onderzoekingen hebben onder meer ge
leid tot het opstellen van een werkvoorschrift
voor de bemanningen.
Sluitir.gsbedrijf
De Grevelingendam werd aangelegd in een
wantijgebied; de stroomsnelheden ter plaatse
waren daardoor slechts klein. De daar toe
gepaste geleidelijke sluiting diende dan ook
niet in de eerste plaats om de waterloop
kundige aspecten van deze sluitingsmethode
in de praktijk te leren kennen - ofschoon op
dit punt toch wel veel geleerd is - maar om
ervaring op te doen met de kabelbaan als
transportwerktuig, als instrument voor de
sluiting. Daarom was er dan ook slechts op
één oever een laadbedrijf geïnstalleerd, waar
bij welbewust werd geaccepteerd dat de
capaciteit waarmee de sluitdam werd opge
bouwd slechts de helft was van de bereik
bare. De hydraulische omstandigheden lieten
dit toe.
Bij de afsluiting van het Rak van Scheelhoek
zijn de waterloopkundige omstandigheden
veel moeilijker. Daarom is hier veel zwaarder
stortmateriaal nodig en zal met een zo hoog
mogelijke capaciteit in het sluitgat moeten
worden gestort. Met het oog hierop is thans
aan beide zijden van het sluitgat een laad-
station geprojecteerd.
De gondels die een circuit doorlopen, vormen
afzonderlijke eenheden met een last van vier
blokken. Hun omlooptijden worden evenwel
geregeld vanuit een centrale post, van waar
uit ook de aanvoer en belading worden be
paald. De vrachtauto's die deze belading
voeden, voeren evenals de gondels telkens
eenheden van vier blokken aan. Ook de
vrachtwagens doorlopen een circuit. De beide
beladingscircuits aan weerszijden van het
sluitgat moeten een iets hogere capaciteit
kunnen halen dan het stortcircuit dat door
de kabelbaan gevormd wordt. Zij mogen nooit
achterblijven bij de kabelbaan.
Om het Rak van Scheelhoek af te sluiten zijn
110 000 betonblokken nodig. Er worden echter
om op alles voorbereid te zijn 140 000 blok
ken gefabriceerd.
HARINGVLIET
OPSLAG 10.000 BLOKKEN
OPSLAG 60.000 &LOKKEN
OVERFLAKKEE
15