Foto Kabelproefstukken met aangegoten conussen na breuk Tekening Overzicht van de afsluiting van het Haringvliet proefstuk breekkracht nummer in tonnen AD I 892 AF I 879 BD I 834 BF I 856 BD II 884 nog tot breuk belast. De elasticiteitsmodulus van de kabels bleek bij het op spanning brengen van 250 tot 350 ton rond 13 000 kg/mm2 te bedragen en na vijf belastingswisselingen tussen genoemde waarden zijn eindwaarde van rond 15 000 kg/mm2 te hebben bereikt. Deze waarden hebben betrekking op de zuivere staaldoor- snede van 5 763 mm2. Ter vergelijking moge dienen dat een massieve stalen staaf een elasticiteitsmodulus van 21 000 kg/mm2 bezit. In samenwerking voornamelijk met het Insti tuut T.N.O. voor Bouwmaterialen en Bouw constructies is nagegaan welke de invloed is van het afwerpen van lasten op het gedrag van de hele kabelbaanconstructie. Bij dit laatste zijn ook de gevolgen voor het lichame lijk welzijn van de bemanningen van de motorgondels in de beschouwing betrokken. De onderzoekingen hebben onder meer ge leid tot het opstellen van een werkvoorschrift voor de bemanningen. Sluitir.gsbedrijf De Grevelingendam werd aangelegd in een wantijgebied; de stroomsnelheden ter plaatse waren daardoor slechts klein. De daar toe gepaste geleidelijke sluiting diende dan ook niet in de eerste plaats om de waterloop kundige aspecten van deze sluitingsmethode in de praktijk te leren kennen - ofschoon op dit punt toch wel veel geleerd is - maar om ervaring op te doen met de kabelbaan als transportwerktuig, als instrument voor de sluiting. Daarom was er dan ook slechts op één oever een laadbedrijf geïnstalleerd, waar bij welbewust werd geaccepteerd dat de capaciteit waarmee de sluitdam werd opge bouwd slechts de helft was van de bereik bare. De hydraulische omstandigheden lieten dit toe. Bij de afsluiting van het Rak van Scheelhoek zijn de waterloopkundige omstandigheden veel moeilijker. Daarom is hier veel zwaarder stortmateriaal nodig en zal met een zo hoog mogelijke capaciteit in het sluitgat moeten worden gestort. Met het oog hierop is thans aan beide zijden van het sluitgat een laad- station geprojecteerd. De gondels die een circuit doorlopen, vormen afzonderlijke eenheden met een last van vier blokken. Hun omlooptijden worden evenwel geregeld vanuit een centrale post, van waar uit ook de aanvoer en belading worden be paald. De vrachtauto's die deze belading voeden, voeren evenals de gondels telkens eenheden van vier blokken aan. Ook de vrachtwagens doorlopen een circuit. De beide beladingscircuits aan weerszijden van het sluitgat moeten een iets hogere capaciteit kunnen halen dan het stortcircuit dat door de kabelbaan gevormd wordt. Zij mogen nooit achterblijven bij de kabelbaan. Om het Rak van Scheelhoek af te sluiten zijn 110 000 betonblokken nodig. Er worden echter om op alles voorbereid te zijn 140 000 blok ken gefabriceerd. HARINGVLIET OPSLAG 10.000 BLOKKEN OPSLAG 60.000 &LOKKEN OVERFLAKKEE 15

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 17