1 Situatie van het te bouwen 1
werkeiland en van de zand-
winningsgebieden
loopkundig Laboratorium te De Voorst, nader
onderzocht.
Uit het onderzoek bleek dat er wat de stroom-
snelheden betreft bij de aanleg geen moei
lijkheden te verwachten zijn. Wel kwam naar
voren dat het van belang is de kop zo noor
delijk mogelijk te situeren; dit om het ont
staan van een neer langs de kop en het op
treden van aanzandingen in het sluitgat zoveel
mogelijk te voorkomen.
Daar er nog geen beslissing is genomen ten
aanzien van de te volgen sluitmethodiek, en
er dus ook nog geen zekerheid bestaat over
de benodigde materiaalhoeveelheden, is be
sloten het terrein over de gehele lengte van
eiland en damvakgedeelte voorlopig aan te
leggen op een hoogte van N.A.P. 7 m, zodat
er in ieder geval voldoende ruimte is voor
het opstapelen van betonblokken, het aan
leggen van werkwegen en het opstellen van
een kabelbaan. De opbouw van het verdere
beloop en van de kruin blijft dus vooralsnog
achterwege. De bekleding van het buiten
beloop zal vanaf de bovenzijde van de be
tonnen damwand op N.A.P. 1 m tot N.A.P.
6,50 m bestaan uit met gietasfalt gepene
treerde stortsteen. Hoe dik deze bekleding
worden moet is vastgesteld met behulp van
een elektrisch analogon, waarmede de onder
een gesloten bekleding te verwachten water
drukken kunnen worden gemeten. Voor een
beschrijving van deze onderzoekmethode ver
wijzen we naar Driemaandelijks Bericht nr. 40
(mei 1967).
Van de later aan te leggen 25 m brede buiten
berm, die ontworpen is op een hoogte van
N.A.P. 6,50 m, en die bekleed zal worden
met asfaltbeton, wordt voorlopig slechts een
strook van 6 meter breedte gemaakt, aan
sluitend aan de glooiing van gepenetreerde
stortsteen. Deze strook kan worden gebruikt
als werk- en inspectieweg.
Voor de bekleding van het binnenbeloop van
het damvakgedeelte vanaf het teenschot tot
een hoogte van N.A.P. 4 m zijn betonblok
ken van 20 cm dik gekozen. Ze zullen worden
geplaatst onder een helling van 1 4.
Aan beide koppen zullen vanaf N.A.P. tot
N.A.P. 3 m betonblokken van 30 cm dikte
worden gebruikt. Daarboven zal een asfalt-
bekleding worden aangebracht.
Bij de teenconstructie aan de zeezijde werd
besloten in plaats van de tegenwoordig veel
gebruikte grindkorven met daarop aanslui
tende gietasfaltslab een klassiek kraagstuk
met zware steenbestorting toe te passen.
Men verwacht namelijk dat voor het aan te
leggen damvakgedeelte in de tot 1978 durende
overgangsfase uitschuring en geulvorming zal
plaatsvinden. Aan de daarbij optredende
bodemvervorming past een klassiek stuk zich
beter aan. Verder is bij de vaststelling van de
plaats van de teenconstructie aan de zeezijde
rekening gehouden met de eis dat de buiten
berm plaatselijk breder moet worden uitge
voerd in het belang van de later aan te leg
gen op- en afrit langs het buitenbeloop van
de dam. Men wil in de toekomst recreatie-
verkeer mogelijk maken van de buiten- naar
de binnenberm en omgekeerd.
Tenslotte bleek uit de grondmechanische ver
kenningen dat de ontworpen taluds stabiel
zijn en dat geen gevaar voor grote zettingen
of voor afschuivingen te vrezen valt.
werkhoven
Schelphoek
"HAMMEN-
zend win plaats^
ROGGENPLAAT
zand win plaats
ïgOHAAR VA'N ROGGENPLAAT'
te maken M
werkeiland
lEELTJE
JA NS
ROOMPOT
werkhoven
Sophia
NOORD BEVELAND
SCHOUWEN
34