De kabelbaan over het Rak van Scheelhoek A. De werken van het Deltaplan De kabelbaan waarmee in 1964 de sluiting van de Grevelingen werd voltrokken, zal dit jaar dienst doen als werktuig met behulp waarvan in het Rak van Scheelhoek een beteugelingsdam van betonblokken wordt op- gestort. Intussen is van 1965 tot 1969 gewerkt aan het herstel en de constructieve verbete ring van deze kabelbaan. Met behoud van het hoofdsysteem zijn be langrijke details verbeterd, terwijl de motor gondels (ook wel automoteurs genoemd) en de stalen bovenbouw aan een grondige revisie zijn onderworpen. De algemene opzet is aangepast aan de omstandig heden in het Haringvliet. Aan de zuidzijde van het sluitgat, op het landhoofd van de uitwateringssluizen, is maar weinig ruimte aanwezig, juist voldoende voor een laad- station van 100 m en een draaischijf; aan de noordzijde, op het Voornse plateau, zijn behalve een laadstation en een draaischijf tevens een garagespoor en een kort opstel- spoor gebouwd. Tijdens het bedrijf kunnen maximaal 10 motorgondels worden uitgeran geerd, 4 stuks op het garagespoor en 6 stuks op het opstelspoor. Doorsmeren, olie ver versen en kleine reparaties zullen op het garagespoor plaatsvinden. Wanneer ze grote reparaties moeten onder gaan, worden de gondels op de begane grond neergelaten en naar de werkplaats ten westen van het garagespoor overgebracht. De kabelbaan over de Grevelingen was op gehangen aan drie pylonen. De pylonen op de beide oevers van het sluitgat stonden ge monteerd op een eenvoudige paalfundering, terwijl de middenpyloon gefundeerd was op een viertal betonnen eenheidscaissons, die op een vlakgebaggerd grindbed waren afge- 2 i' 'omKm

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 4