De kabelbaan
over het
Rak van Scheelhoek
A. De werken van het Deltaplan
De kabelbaan waarmee in 1964 de sluiting
van de Grevelingen werd voltrokken, zal dit
jaar dienst doen als werktuig met behulp
waarvan in het Rak van Scheelhoek een
beteugelingsdam van betonblokken wordt op-
gestort. Intussen is van 1965 tot 1969 gewerkt
aan het herstel en de constructieve verbete
ring van deze kabelbaan.
Met behoud van het hoofdsysteem zijn be
langrijke details verbeterd, terwijl de motor
gondels (ook wel automoteurs genoemd)
en de stalen bovenbouw aan een grondige
revisie zijn onderworpen. De algemene
opzet is aangepast aan de omstandig
heden in het Haringvliet. Aan de zuidzijde
van het sluitgat, op het landhoofd van de
uitwateringssluizen, is maar weinig ruimte
aanwezig, juist voldoende voor een laad-
station van 100 m en een draaischijf; aan de
noordzijde, op het Voornse plateau, zijn
behalve een laadstation en een draaischijf
tevens een garagespoor en een kort opstel-
spoor gebouwd. Tijdens het bedrijf kunnen
maximaal 10 motorgondels worden uitgeran
geerd, 4 stuks op het garagespoor en 6 stuks
op het opstelspoor. Doorsmeren, olie ver
versen en kleine reparaties zullen op het
garagespoor plaatsvinden.
Wanneer ze grote reparaties moeten onder
gaan, worden de gondels op de begane grond
neergelaten en naar de werkplaats ten westen
van het garagespoor overgebracht.
De kabelbaan over de Grevelingen was op
gehangen aan drie pylonen. De pylonen op
de beide oevers van het sluitgat stonden ge
monteerd op een eenvoudige paalfundering,
terwijl de middenpyloon gefundeerd was op
een viertal betonnen eenheidscaissons, die
op een vlakgebaggerd grindbed waren afge-
2
i' 'omKm