In Rotterdam, waar dergelijke problemen een
enorme omvang zouden kunnen aannemen,
konden ze door een gelukkige omstandigheid
grotendeels worden omzeild. Onmiddellijk na
de oorlog was in Rotterdam namelijk een
wederopbouwplan opgesteld waarin gebruik
werd gemaakt van de opheffing van de afzon
derlijke spoorlijn naar Gouda en dus van het
Maasstation, om een brede Maasboulevard
aan te leggen. Hoewel de Maasboulevard niet
werd aangelegd ingevolge de Deltawet, doch
als wederopbouwwerk, voldoet ze niettemin
aan de Delta-eisen. Ze dekt het gedeelte van
Schielands Hoge Zeedijk tussen het Drink-
waterleidingbedrijf en het zogenaamde
Vasteland aan de mond van de Leuvehaven.
Formeel is de status van Schielands Hoge
Zeedijk tussen deze punten niet veranderd;
in de praktijk echter is de dijk een slaper
dijk geworden. Overigens zal de Maas
boulevard pas als primaire hoogwater
kering aanvaard worden als de geprojec
teerde Willems- en Spoorwegtunnel onder de
Nieuwe Maas gereed zullen zijn. Thans kruist
de boulevard de twee bruggen, en ter plaatse
van die kruisingen zijn voorzieningen getrof
fen om de boulevard te vrijwaren van 'gaten',
zodat ze in wezen in staat is hoge vloeden
te keren. De noordelijke havens Buizengat,
Boerengat, Haringvliet, Wijnhaven en Leuve
haven zijn door de aanleg van de Maas
boulevard van de rivier afgesneden. Om ze
toch toegankelijk te maken, zijn twee sluizen
gebouwd: de Boerengat- en de Leuvehaven-
keersluis. Beide sluizen bestaan uit één hoofd
waarin een dubbel stel stormvloeddeuren.
Een bijzonderheid van de Leuvehavensluis is,
dat in de stormvloeddeuren schuiven zijn
gemonteerd waardoor in geval van nood een
blusboot tussen de deuren kan worden
geschut.
Aan het oostelijke uiteinde van de Maas
boulevard is een spoelsluis gebouwd, dat wil
zeggen een sluis van zodanige constructie
dat de erdoor trekkende eb- en vloedstromen
de achterliggende havens op natuurlijke wijze
op diepte houden. De ligging van de sluis en
van de bijkomende kunstwerken werd met het
oog hierop in het Waterloopkundig Labora
torium door proeven bepaald. In de praktijk
blijkt dat de sluis geheel aan de gestelde
verwachtingen voldoet.
Onmiddellijk ten westen van de Leuvehaven
sluis kruist de waterkering de Metro. Ter
plaatse van de kruising met de dijk is om
de metrobuis een scherm aangebracht tegen
onder- en achterloopsheid.
In de Metro zelf zijn twee segmentdeuren
aangebracht, de zuidelijkste ongeveer ter
plaatse van de kruising met de dijk. De noor
delijke deur ligt 200 m verder; tussen beide
vindt men het station Leuvehaven. De moge
lijkheid om dit station af te sluiten is door
Bescherming Bevolking aangegrepen om het
in noodgevallen te gebruiken als schuilkelder.
Van de mond van de Leuvehaven westwaarts
kon het bestaande tracé van de dijk worden
gevolgd. Verbreding van het dijklichaam was
hier mogelijk door het afbreken van de be
lendende bebouwing, waaronder Schielands
eigen Gemeenlandshuis. Tot aan de Park
sluizen kon over de gehele Westzeedijk het
zelfde dijkprofiel worden aangehouden. De
dijk werd zover noordwaarts om de toegang
van de Maastunnel heengelegd dat het ver
keer de optredende hoogteverschillen met
normale hellingen kan overwinnen.
De Parksluizen, onmiddellijk ten westen van
Het dijklichaam van klei 'drijft'
in de veenlagen
de Maastunnel, bestaan uit twee schutkolken;
de grote kolk wordt in binnen- en buitenhoofd
afgesloten door roldeuren. De kleine kolk
heeft segmentdeuren. Zowel de sluishoofden
als de beweegbare keermiddelen konden tot
het gewenste peil worden verhoogd. Het
bleek evenwel moeilijk, buiten- en binnen-
hoofd langs de oostzijde van het sluisgebouw
zodanig op de verlangde waterkerende hoogte
te koppelen, dat ze beide waterkerend zou
den zijn. De kolkmuren van de in 1928 ge
bouwde Parksluizen zijn namelijk gebouwd
op een niet gekoppelde fundering. Veertig
jaar later vertonen zij dan ook een duidelijke
neiging, om naar elkaar toe te komen, vooral
aan de oostzijde. Vroeger was in verband met
deze moeilijkheid de oostelijke begrenzing
van het sluiscomplex al eens verlaagd. Toen
ter gelegenheid van de dijkverbetering een
48