het plaatsen van rijsschermen,
het ineggen van stro en het
poten van helmgras. Het ver
werken van mijnsteen in kaden,
onder de glooiingen en in
terreinafdekkingen is voltooid.
De verwerkte mijnsteen werd
zoveel mogelijk uit de directe
aanvoer betrokken; zo nodig
werd mijnsteen ontleend aan
het in het water aangelegde
depot in de werkhaven Kabbe-
laarsbank. In totaal werd dit
jaar 240 000 ton mijnsteen aan
gevoerd, waarvan 200 000 ton is
verwerkt en de rest in depot is
opgeslagen.
Begonnen is met het aanbren
gen van klei op de binnenberm.
Voortgegaan werd met het aan
brengen van klassieke zinkstuk-
ken ter verdediging van het
onderwaterbeloop langs de kop
van het damvak. Tevens werden
langs de binnenzijde van de
dam kraagstukken aangebracht.
Het zinken kwam juist voor de
kerstdagen gereed.
Het aanbrengen van zware steen
als nabestorting alsmede de
opbouw van de buitenhavendam
met zware en zeer zware stort-
steen kon niet meer voor de
jaarwisseling worden voltooid.
Dit werk zal in het volgend
kwartaal worden voortgezet.
Wel kwam de binnenhavendam
gereed, die is opgebouwd uit
een kern van mijnsteen met een
afdekking van stortsteen 60/300
kg-
De aanleg van de filterconstruc
tie als eerste aanzet van de
drempelconstructie in het sluit
gat de Kous is nog niet gereed.
Op de reeds eenmaal geprofi
leerde bodem vond aanzanding
plaats, die nog verwijderd moet
worden. In de verslagperiode
kwamen gereed: de glooiing van
stortsteen gepenetreerd met
gietasfalt, de asfaltbeton
bekleding en de glooiing van
koperslakblokken.
Met het aanbrengen van 11 cm
dikke koperslakblokken op het
talud langs de binnenzijde van
de dam wordt voortgegaan. Het
terreingedeelte nabij het land-
hoofd, bestemd voor opslag van
materialen ten behoeve van de
caissonsluiting, werd verhard
met zand-cementstabilisatie. Op
het landhoofd zelf werd een
10 cm dikke laag grindasfalt-
beton aangebracht.
In de binnenhaven werden hard
houten proppen en een licht-
opstand geheid en afgetimmerd.
Aan de inrichting van beide
havens ontbreken nu nog de
drijvende steiger in de binnen
haven en de vaste houten stei
ger voor het meren van vletten
in de buitenhaven. Een een
heidscaisson, die tijdelijk als
loswal had dienst gedaan, werd
drijvende afgevoerd naar de
werkhaven Kabbelaarsbank.
Bouw van de doorlaatcaissons
Door het gunstige weer in de
nazomer kon de aannemer de
werkzaamheden in verhoogd
tempo uitvoeren, waardoor een
voorsprong op het tijdschema is
ontstaan.
Van alle 12 doorlaatcaissons is
nu de onderbak - het tweede
stort - gereed. Van 11 caissons
zijn de kolommen en van 7 cais
sons de kopwanden klaar, die
tezamen het derde stort vormen.
Het vierde stort - de boven
regels van de spanten - is van
10 caissons gereed, en van 3
caissons is de ballastbak klaar.
Van alle caissons zijn de diago-
naalverbanden en de schuif-
geleidingen gesteld en bij 5
caissons kwam men gereed met
het aanbrengen van afsluiters
en loopbordessen. Begonnen
werd met het samenstellen van
de drijfschotten, waarvan er in
middels 90 gereed zijn. Het
werk aan de landhoofdcaissons
is weer op gang gekomen, en
is thans ongeveer voor de helft
gereed.
Oosterschelde
De oeververdediging van
Noord-Beveland
In de verslagperiode kwamen de
bestortingswerkzaamheden van
de onderwaterbelopen langs de
oever van Noord-Beveland ge
reed. Het benodigde grind werd
uit een depot in de werkhaven
Sophia-polder aangevoerd. In
de jaren 1968 en 1969 zijn op
een zestal zwakke plaatsen van
deze oever de volgende mate
rialen en hoeveelheden verwerkt:
165 000 ton zeegrind, 310 000 ton
grof grind en 131 000 ton fosfor-
slakken.
Het werkeiland Roggenplaat
Eind december kwam het zand-
bedrijf gereed. In totaal werd
ruim 3,5 miljoen m3 zand in het
werk geperst. Voortgegaan
werd met het aanbrengen van
de kraagstukken rondom het
eiland. In deze periode werd
20 000 m2 kraagstuk gezonken
en met 14 000 ton stortsteen
afgestort. In de mijnsteenpers-
kade boven N.A.P. werd voorts
ca. 95 000 ton mijnsteen ver
werkt. De glooiing van beton
blokken, die reikte vanaf de op
N.A.P.-hoogte geplaatste dam-
wand tot een hoogte van N.A.P.
3 m, kwam eind december
nagenoeg gereed.
Aan de westpunt van het eiland
moet nu nog 150 meter van het
talud met koperslakzuilen ver
dedigd worden tot een hoogte
van N.A.P. 3 m; daarboven
moet dan nog een asfaltbeton
bekleding worden aangebracht.
Op het buitenbeloop, de berm
en het binnenbeloop van de
ringdijk werd in de verslag
periode 21 000 ton asfaltbeton
aangebracht.
De schermdam rondom de
haven aan de oostzijde van het
eiland, die werd opgebouwd
met stortsteen 10/300 kg, kwam
gereed, in totaal werd in deze
dam 130 000 ton stortsteen op
geslagen.
De mijnsteen boven N.A.P. bleek
de golfaanval in november niet
goed te doorstaan. Enkele proe
ven met een zeer schraal zand-
asfalt ter vervanging van de
mijnsteen gaven een gunstig
resultaat te zien. Voor tijdelijk
werk bleek dit materiaal, dat
wordt samengesteld uit 97 ge
wichtsprocenten zand en 2 a 3
gewichtsprocenten asfalt-
bitumen, redelijk tegen golf
aanval bestand te zijn. De aan
nemer besloot het zandtalud
aan de westpunt voor de stillig
periode van 2 weken, van Kerst
tot Nieuwjaar, met een 30 cm
dikke laag zandasfalt te conso
lideren.
Om het werk vóór deze periode
in een redelijk veilig stadium te
krijgen werd in december, voor
54