het plaatsen van rijsschermen, het ineggen van stro en het poten van helmgras. Het ver werken van mijnsteen in kaden, onder de glooiingen en in terreinafdekkingen is voltooid. De verwerkte mijnsteen werd zoveel mogelijk uit de directe aanvoer betrokken; zo nodig werd mijnsteen ontleend aan het in het water aangelegde depot in de werkhaven Kabbe- laarsbank. In totaal werd dit jaar 240 000 ton mijnsteen aan gevoerd, waarvan 200 000 ton is verwerkt en de rest in depot is opgeslagen. Begonnen is met het aanbren gen van klei op de binnenberm. Voortgegaan werd met het aan brengen van klassieke zinkstuk- ken ter verdediging van het onderwaterbeloop langs de kop van het damvak. Tevens werden langs de binnenzijde van de dam kraagstukken aangebracht. Het zinken kwam juist voor de kerstdagen gereed. Het aanbrengen van zware steen als nabestorting alsmede de opbouw van de buitenhavendam met zware en zeer zware stort- steen kon niet meer voor de jaarwisseling worden voltooid. Dit werk zal in het volgend kwartaal worden voortgezet. Wel kwam de binnenhavendam gereed, die is opgebouwd uit een kern van mijnsteen met een afdekking van stortsteen 60/300 kg- De aanleg van de filterconstruc tie als eerste aanzet van de drempelconstructie in het sluit gat de Kous is nog niet gereed. Op de reeds eenmaal geprofi leerde bodem vond aanzanding plaats, die nog verwijderd moet worden. In de verslagperiode kwamen gereed: de glooiing van stortsteen gepenetreerd met gietasfalt, de asfaltbeton bekleding en de glooiing van koperslakblokken. Met het aanbrengen van 11 cm dikke koperslakblokken op het talud langs de binnenzijde van de dam wordt voortgegaan. Het terreingedeelte nabij het land- hoofd, bestemd voor opslag van materialen ten behoeve van de caissonsluiting, werd verhard met zand-cementstabilisatie. Op het landhoofd zelf werd een 10 cm dikke laag grindasfalt- beton aangebracht. In de binnenhaven werden hard houten proppen en een licht- opstand geheid en afgetimmerd. Aan de inrichting van beide havens ontbreken nu nog de drijvende steiger in de binnen haven en de vaste houten stei ger voor het meren van vletten in de buitenhaven. Een een heidscaisson, die tijdelijk als loswal had dienst gedaan, werd drijvende afgevoerd naar de werkhaven Kabbelaarsbank. Bouw van de doorlaatcaissons Door het gunstige weer in de nazomer kon de aannemer de werkzaamheden in verhoogd tempo uitvoeren, waardoor een voorsprong op het tijdschema is ontstaan. Van alle 12 doorlaatcaissons is nu de onderbak - het tweede stort - gereed. Van 11 caissons zijn de kolommen en van 7 cais sons de kopwanden klaar, die tezamen het derde stort vormen. Het vierde stort - de boven regels van de spanten - is van 10 caissons gereed, en van 3 caissons is de ballastbak klaar. Van alle caissons zijn de diago- naalverbanden en de schuif- geleidingen gesteld en bij 5 caissons kwam men gereed met het aanbrengen van afsluiters en loopbordessen. Begonnen werd met het samenstellen van de drijfschotten, waarvan er in middels 90 gereed zijn. Het werk aan de landhoofdcaissons is weer op gang gekomen, en is thans ongeveer voor de helft gereed. Oosterschelde De oeververdediging van Noord-Beveland In de verslagperiode kwamen de bestortingswerkzaamheden van de onderwaterbelopen langs de oever van Noord-Beveland ge reed. Het benodigde grind werd uit een depot in de werkhaven Sophia-polder aangevoerd. In de jaren 1968 en 1969 zijn op een zestal zwakke plaatsen van deze oever de volgende mate rialen en hoeveelheden verwerkt: 165 000 ton zeegrind, 310 000 ton grof grind en 131 000 ton fosfor- slakken. Het werkeiland Roggenplaat Eind december kwam het zand- bedrijf gereed. In totaal werd ruim 3,5 miljoen m3 zand in het werk geperst. Voortgegaan werd met het aanbrengen van de kraagstukken rondom het eiland. In deze periode werd 20 000 m2 kraagstuk gezonken en met 14 000 ton stortsteen afgestort. In de mijnsteenpers- kade boven N.A.P. werd voorts ca. 95 000 ton mijnsteen ver werkt. De glooiing van beton blokken, die reikte vanaf de op N.A.P.-hoogte geplaatste dam- wand tot een hoogte van N.A.P. 3 m, kwam eind december nagenoeg gereed. Aan de westpunt van het eiland moet nu nog 150 meter van het talud met koperslakzuilen ver dedigd worden tot een hoogte van N.A.P. 3 m; daarboven moet dan nog een asfaltbeton bekleding worden aangebracht. Op het buitenbeloop, de berm en het binnenbeloop van de ringdijk werd in de verslag periode 21 000 ton asfaltbeton aangebracht. De schermdam rondom de haven aan de oostzijde van het eiland, die werd opgebouwd met stortsteen 10/300 kg, kwam gereed, in totaal werd in deze dam 130 000 ton stortsteen op geslagen. De mijnsteen boven N.A.P. bleek de golfaanval in november niet goed te doorstaan. Enkele proe ven met een zeer schraal zand- asfalt ter vervanging van de mijnsteen gaven een gunstig resultaat te zien. Voor tijdelijk werk bleek dit materiaal, dat wordt samengesteld uit 97 ge wichtsprocenten zand en 2 a 3 gewichtsprocenten asfalt- bitumen, redelijk tegen golf aanval bestand te zijn. De aan nemer besloot het zandtalud aan de westpunt voor de stillig periode van 2 weken, van Kerst tot Nieuwjaar, met een 30 cm dikke laag zandasfalt te conso lideren. Om het werk vóór deze periode in een redelijk veilig stadium te krijgen werd in december, voor 54

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 56