wat betreft het zandpersen, het
plaatsen van de damwand en
het zetten van de betonblokken,
overgeschakeld op een dag- en
nachtbedrijf.
B. De werken langs de Wester
schelde en de kust van
Zeeuwsch-Vlaanderen en
Walcheren
Stand van de dijkverzwaringen
In het Driemaandelijks Bericht
nr. 18 (november 1961) werd ver
slag uitgebracht over de voort
gang van de dijkversterkingen
langs de Westerschelde. Tevens
werd daarbij informatie gegeven
over de wijze van uitvoering
van de verbeteringswerken en
de volgorde waarin zij zouden
worden uitgevoerd. Volgens het
door het provinciaal bestuur van
Zeeland in overleg met de
directie Zeeland van de Rijks
waterstaat opgestelde urgentie
schema dient tot en met 1978
165 km dijk te worden ver
zwaard. Daarvan is tot nu toe
55 km gereed gekomen. In de
periode 1961-1969 is de ver
sterking tot stand gekomen van
een aantal dijkvakken met een
totale lengte van 43 km. In
Zeeuwsch-Vlaanderen werden
verzwaard: een gedeelte van de
waterkering nabij Breskens (2,6
km), nabij Terneuzen (10,3 km),
voor de Hellegatspolder (1,4 km)
en nabij Ossenisse (5,2 km), de
waterkering rondom de veer
haven Perkpolder (2 km) en een
dijkvak bij Walsoorden (0,5 km);
op Walcheren werd een kust-
vakje verbeterd zuidelijk van
Westkapelle (0,6 km), alsook de
waterkering rondom de buiten
haven van Vlissingen (3,7 km)
en de dijken rond de zeehaven
Vlissingen-Oost (bijna 6 km).
Op Zuid-Beveland tenslotte werd
in deze periode een 5 km lang
dijkvak versterkt ten westen van
Borssele, een 3,5 km lang dijk
vak nabij Hoedekenskerke en
een 2,2 km lang dijkvak nabij
Waarde.
In uitvoering zijn thans in
Zeeuwsch-Vlaanderen de ver
betering van een 2,6 km lang
dijkvak langs de Hoofdplaat
polder oostelijk van Breskens
en een 2 km lang dijkvak langs
de Margarethapolder oostelijk
van Terneuzen.
Voorts wordt op Zuid-Beveland
een 2,3 km lang gedeelte van
de nieuwe dijk over de schorren
van Ossendrecht langs het tracé
van de Schelde-Rijnverbinding
aangelegd. De gehele lengte
van deze dijk zal 4 km be
dragen.
C. De werken ten noorden van
Hoek van Holland
De lozingssluis op Texel
De werkzaamheden aan de
lozingssluis bij het gemaal de
Schans, even ten zuiden van
Oude Schildt aan de oostkust
van Texel, zijn in de verslag
periode voortgezet en vrijwel
voltooid.
De tijdelijke waterkering en de
stroomhoofden konden worden
voltooid, evenals de met giet-
asfalt gepenetreerde bezinking,
de beschoeiingen en de bodem
bekleding van de maalkom. Het
betonwerk van de sluis is op de
bovenbouw van de kleppen-
schachten na geheel gereed.
Vanaf december 1969 is de sluis
in gebruik.
D. De werken tot indijking van
de Lauwerszee
Het dijkvak ter plaatse van het
sluitgat is vrijwel geheel gereed.
Aan de Waddenzeezijde zijn de
bekledingen van koperslakblok-
ken op mijnsteen en de kraag
stukken voltooid en is de asfalt-
verdediging over de gehele
lengte tot de voorgeschreven
hoogte van N.A.P. 6,50 m aan
gebracht.
De binnentaluds zijn over de
gehele lengte bekleed en de
kraagstukken alle geplaatst.
Met het maken van de door
gaande weg over de binnen-
berm is een aanvang gemaakt.
De fundering van grindasfalt-
beton is vrijwel over de gehele
lengte klaar.
Het maken van de aansluitende
weg van het Banthuis naar de
Hoek van de Bant - een ge
deelte van de provinciale weg
van Dokkum naar Lauwersoog -
vordert goed. Het zandlichaam
is gereed.
Op de drooggevallen gronden
zijn voorbereidende werkzaam
heden begonnen.
De voorbereidingen voor diverse
werken in en om de Lauwerszee
vinden doorgang.
De ontzilting van het boezem-
meer vordert goed. Bij de eer
ste vorst lag daardoor het ge
hele meer op enkele wakken na
dichtgevroren.
In verband met het te verwach
ten dichtvriezen van het boezem-
meer is de veerdienst op Schier
monnikoog op 15 december ver
plaatst van Oostmahorn naar
Lauwersoog. Ook hebben reeds
een aantal vissersschepen daar
een ligplaats in de nog niet
voltooide haven gevonden.
Asfalteringswerkzaamheden op
de binnenberm van de Lauwers-
zeedijk. Op de achtergrond de
uitwateringssluizen
55