die bij de Grevelingen, waar de contragewich
ten als balansen waren uitgevoerd, en waarbij
de afgegeven kracht nog moest worden ge
compenseerd door correctieslingers. Een be
zwaar van deze oplossing was, dat de draag-
kabels bij de montage en de demontage van
wege de te kleine slag van het contragewicht
tijdelijk met een zware klem op ongeveer 200
ton spanning moesten worden gehouden, een
manoeuvre die met zekere risico's gepaard
gaat. Daarom is voor de kabelbaan over het
Rak van Scheelhoek een andere constructie
ontworpen, met verticaal bewegende contra
gewichten.
De schachten waarin de contragewichten op
en neer gaan, konden tevens dienen als fun-
deringsputten van de verankering, wanneer
aan de waterkant nog een derde put werd
toegevoegd. De drie putten zijn aan de boven
zijde verbonden door een zeer zware hori
zontale bakvormige ligger van gewapend
beton, zodat het geheel werkt als een
portaal, bestaande uit drie stijlen met een
bovenregel.
De voet van de putten reikt tot in de draag
krachtige zandlagen. Om de funderingsdruk
te kunnen opnemen is in elke put een zware
plaat van gewapend beton in den droge ge
stort, nadat een prop van onderwaterbeton
was aangebracht en de put was droog-
gepompt.
Uit het grondonderzoek bleek, dat voor de
fundering van de vaste railgedeelten van de
kabelbaan met een eenvoudige fundering op
staal kon worden volstaan. De funderingsdruk
wordt maximaal 1 kg/cm2. Wel moest de
stabiliteit van de bodem bij het noordelijk
landhoofd van de uitwateringssluizen door
trilverdichting worden verbeterd.
De kabels lopen over de pylonen door glij-
goten. In de eindstations worden ze langs
korte gootvormige opleggingen geleid naar
de verankeringen. Al deze opleggingen zijn
aangepast aan de nieuwe omstandigheden
en tevens verbeterd doordat een minimum
straal van 15 m is aangehouden en de op
leggingen van bronzen voeringen zijn voor
zien. Om voor de wielstellen een geleidelijke
overgang te verkrijgen van de kabels op de
staalconstructie van pylonen en stations zijn
op de overgang verende tongen aangebracht,
te vergelijken met zware bladveren. Deze
tongen waren bij de Grevelingen van giet
staal; ze werden zo zwaar belast dat er één
is gebroken. Voor het Rak van Scheelhoek
zijn ze alle vervangen door iets langere
smeedstalen tongen, eveneens met brons ge
voerd. Verwacht wordt dat sterke plaatselijke
slijtage van de kabels, zoals bij de Greve
lingen is voorgekomen, thans kan worden
vermeden.
Aanvankelijk is overwogen de kabels van de
baan over de Grevelingen van een nieuwe
buitenlaag van profieldraden te voorzien en
ze dan opnieuw te gebruiken. De tweede laag
bleek echter, toen de buitenlaag was afge
wikkeld, zodanige gebreken te vertonen,
speciaal ten aanzien van de verdeling van de
lassen over de lengte van de kabels, dat van
herwikkelen is afgezien en geheel nieuwe
kabels zijn geslagen. Daarbij is de zwaarte
van de profieldraden in de tweede en de
derde laag zodanig gekozen dat de klossen
van de machine juist de volle lengte draad
konden bevatten. Behalve in de buitenlaag
komen thans dus geen gelaste draden meer
in de kabel voor.
Door deze verbetering in de samenstelling