die bij de Grevelingen, waar de contragewich ten als balansen waren uitgevoerd, en waarbij de afgegeven kracht nog moest worden ge compenseerd door correctieslingers. Een be zwaar van deze oplossing was, dat de draag- kabels bij de montage en de demontage van wege de te kleine slag van het contragewicht tijdelijk met een zware klem op ongeveer 200 ton spanning moesten worden gehouden, een manoeuvre die met zekere risico's gepaard gaat. Daarom is voor de kabelbaan over het Rak van Scheelhoek een andere constructie ontworpen, met verticaal bewegende contra gewichten. De schachten waarin de contragewichten op en neer gaan, konden tevens dienen als fun- deringsputten van de verankering, wanneer aan de waterkant nog een derde put werd toegevoegd. De drie putten zijn aan de boven zijde verbonden door een zeer zware hori zontale bakvormige ligger van gewapend beton, zodat het geheel werkt als een portaal, bestaande uit drie stijlen met een bovenregel. De voet van de putten reikt tot in de draag krachtige zandlagen. Om de funderingsdruk te kunnen opnemen is in elke put een zware plaat van gewapend beton in den droge ge stort, nadat een prop van onderwaterbeton was aangebracht en de put was droog- gepompt. Uit het grondonderzoek bleek, dat voor de fundering van de vaste railgedeelten van de kabelbaan met een eenvoudige fundering op staal kon worden volstaan. De funderingsdruk wordt maximaal 1 kg/cm2. Wel moest de stabiliteit van de bodem bij het noordelijk landhoofd van de uitwateringssluizen door trilverdichting worden verbeterd. De kabels lopen over de pylonen door glij- goten. In de eindstations worden ze langs korte gootvormige opleggingen geleid naar de verankeringen. Al deze opleggingen zijn aangepast aan de nieuwe omstandigheden en tevens verbeterd doordat een minimum straal van 15 m is aangehouden en de op leggingen van bronzen voeringen zijn voor zien. Om voor de wielstellen een geleidelijke overgang te verkrijgen van de kabels op de staalconstructie van pylonen en stations zijn op de overgang verende tongen aangebracht, te vergelijken met zware bladveren. Deze tongen waren bij de Grevelingen van giet staal; ze werden zo zwaar belast dat er één is gebroken. Voor het Rak van Scheelhoek zijn ze alle vervangen door iets langere smeedstalen tongen, eveneens met brons ge voerd. Verwacht wordt dat sterke plaatselijke slijtage van de kabels, zoals bij de Greve lingen is voorgekomen, thans kan worden vermeden. Aanvankelijk is overwogen de kabels van de baan over de Grevelingen van een nieuwe buitenlaag van profieldraden te voorzien en ze dan opnieuw te gebruiken. De tweede laag bleek echter, toen de buitenlaag was afge wikkeld, zodanige gebreken te vertonen, speciaal ten aanzien van de verdeling van de lassen over de lengte van de kabels, dat van herwikkelen is afgezien en geheel nieuwe kabels zijn geslagen. Daarbij is de zwaarte van de profieldraden in de tweede en de derde laag zodanig gekozen dat de klossen van de machine juist de volle lengte draad konden bevatten. Behalve in de buitenlaag komen thans dus geen gelaste draden meer in de kabel voor. Door deze verbetering in de samenstelling

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 9