Rotterdam, die dijkplichtig is ten aanzien van
Schieland, heeft de werken op haar gebied
voorbereid en uitgevoerd.
In Schiedam loopt Schielands Hoge Zeedijk
dwars door de stad tot aan de voormalige
Vlaardingerpoort, waar hij aansluit op Delf-
lands Waterkering. Reeds in 1916, na de
stormvloed van dat jaar, had het gemeente
bestuur van Schiedam, dat evenals Rotterdam
ten aanzien van het Hoogheemraadschap
Schieland dijkplichtig is, bevel gekregen de
dijk te verhogen. Het gemeentebestuur zag
toen al geen kans de druk bebouwde dijk te
verbeteren, want dat zou massale afbraak van
stadsbebouwing hebben betekend. Het be
stuur van Schieland heeft het bevel tot op
hoging van de bestaande dijk toen willen
opschorten op voorwaarde dat Schiedam een
omringdijk aan zou leggen die de te ver
hogen dijk zou dekken. De officiële dijk fun
geert sindsdien in Schiedam als slaperdijk.
Na 1953 gelden nog steeds dezelfde be
zwaren. Voor verhoging kwam praktisch
alleen de omringdijk in aanmerking. Daarin
bevonden zich twee zeer oude kunstwerken,
een schutsluis in de Voorhaven en een spui-
sluis ten westen ervan. Vooral deze spuisluis
verkeerde in zo'n slechte toestand, dat on
middellijk in 1953 werd begonnen aan de
vervanging ervan. De werken in dit gebied
zijn langdurig opgehouden doordat een ge
deelte van het tracé van de omringdijk moest
worden verlegd langs de westzijde van de
Voorhaven, ten gevolge waarvan enkele
industriecomplexen moesten worden ver
wijderd. Het duurde vrij lang voor met alle
instanties overeenstemming was bereikt, maar
de Rijkswaterstaat heeft thans het ontwerp
van de nieuw te bouwen schutsluis in de
Voorhaven ter hand genomen.
Binnen het dijksgebied waarvoor het Hoog
heemraadschap Schieland de verantwoording
draagt, valt ook een betrekkelijk scherpe
bocht in de Nieuwe Maas ter hoogte van de
tegenwoordige Brienenoordbrug, die bekend
staat als de bocht van de Esch. Na de bouw
van de Brienenoordbrug, waarvan het be
weegbare gedeelte nogal dicht onder de
noordoever ligt, werd de behoefte aan ver
betering van deze bocht zo groot, dat de
Rijkswaterstaat verzocht bij het verzwaren
van de dijk rekening te houden met een
bochtverbetering, en een nieuw dijkgedeelte
te ontwerpen ten westen van de brug. Met
het oog op het belang van de dijken zelf, en
ook om een toekomstige verbetering van de
oostelijke toegang naar de doorvaartopening
in de brug niet bij voorbaat onmogelijk te
maken, werd besloten voor het traject
Brienenoordbrug-Kralingse Veer eveneens
een nieuwe dijk te ontwerpen. De plannen
voor dit dijkgedeelte liggen thans in bestek
gereed. Het profiel van de dijk zal hier
gelijk zijn aan dat in het traject tussen de
stormvloedkering en de Maasboulevard.
Aan de binnenzijde wordt de dijk verzwaard
met een strook van 10 m breed waarin kabels
en buizen van de gemeente Rotterdam wor
den ondergebracht, zolang het terrein achter
de dijk niet door de gemeente zal zijn op
gespoten tot kruinhoogte.
Wat de tweede waterkeringen betreft kan het
volgende worden opgemerkt. Tussen de
stormvloedkering te Capelle aan de IJssel en
de Maasboulevard kan een 300 meter brede
terreinstrook die in de polder Kralingen tot
minstens N.A.P. 4 m wordt opgespoten, tot
tweede waterkering worden bestemd. In het
oostelijke deel van Rotterdam wordt Schie
lands Hoge Zeedijk gedekt door de Maas
boulevard, en is dus zelf tweede waterkering.
Van de Leuvehaven tot aan de Kapelstraat
ontbreekt een tweede kering. Langs dit ge
deelte van de dijk ligt echter een zeer breed
en hoog voorland, terwijl de waterkerende
strook waarin het dijklichaam zich bevindt zo
breed is dat de behoefte aan een tweede
waterkering niet wordt gevoeld. Tussen Kapel
straat en Marconiplein wordt de bestaande
Zeedijk door het nieuwe tracé tot tweede
waterkering gemaakt. Van het gedeelte tus
sen het Marconiplein en de gemeentegrens
met Schiedam kan hetzelfde gezegd worden
als van het traject Leuvehaven-Kapelstraat:
een breed en hooggelegen voorterrein geeft
ook hier, in combinatie met een zeer brede
waterkerende strook, voldoende veiligheid;
evenveel als een hoogwaterkering met een
slaperdijk. In de gemeente Schiedam fungeert
Schielands Hoge Zeedijk zelf weer als slaper,
aangezien de omringdijk van 1916 wordt op
gehoogd tot nieuwe primaire zeewering.
51