zo gering mogelijk effect. Op deze wijze zijn
de kleppen van de hydraulische apparatuur in
de hijs- en stortbalk derhalve afgesteld. In de
praktijk is gebleken dat enige afwijking van
dit interval-schema door de gondelbeman
ning niet als hinderlijk ondervonden wordt.
Er is goede overeenstemming gebleken tussen
theorie en praktijk, tussen de mathematische
benadering, de resultaten van de schaal-
proeven met het model en de uitkomsten van
de metingen aan de werkelijke baan. Het is
daarbij komen vast te staan dat de hinder
voor de bemanning maatgevend is voor de
toelaatbare opslingering, en niet de krachten
die optreden in de constructie. Wat dit laatste
betreft kan worden gesteld dat er zelfs geen
ontoelaatbare spanningen in de kabelbaan
constructie optreden wanneer een gondel on
verhoopt zijn totale last van 10 ton ineens zou
■eft voor elk punt zijn eigen karakteristiek,
aarbij niet alleen de grondtoon, maar ook
e boventonen in meerdere of mindere mate
vorden aangesproken. Men kan de kabelbaan
<ot op zekere hoogte vergelijken met een
naarinstrument, waarbij het aanslaan of
;,ukken van de snaar bewerkstelligd wordt
door het afwerpen van de last. Een belangrijke
term uit de differentiaalvergelijking is n.l.
analoog aan die welke het bespelen van een
harp beschrijft naar zijn mathematisch aspect.
Het hier besproken onderzoek heeft zich
dan ook gericht op de vraag op welke wijze
en onder welk voorschrift de kabelbaan
bespeeld moet worden om goed en veilig te
werken. Eén van de uitkomsten daarvan is,
dat de blokken moeten worden afgeworpen in
tijdsverschillen van 3, 1 en 3 seconden; dan
heeft de resonantie over het volle traject een
laten vallen. Zelfs bij de kabelbaan van het
Brouwershavensche Gat, waar motorgondel en
last beide 15 ton wegen, zal het plotseling
loslaten van de totale last geen catastrofale
gevolgen hebben voor de constructie, omdat
de meewerkende kabelmassa er voor zorgt
dat de optredende versnelling niet de volle g
maar slechts 0,8 g bedraagt. Overigens blijft
het wenselijk deze extreme belastingen in de
praktijk geen kans te geven om op te treden.
De metingen aan de gereedgekomen kabel
baan werden gecompleteerd door meting van
de wrijving en de verplaatsingen van de
kabels op de opleggingen en van de bij het
berijden van de kabels en het afwerpen van
de lasten optredende trillingen in de pylonen.
De resultaten van deze metingen vormden
geen aanleiding tot het nemen van speciale
maatregelen.
65