en een daar vlakbij eventueel te bouwen restaurant vanaf de snelweg bereiken. Daar waar de afritten van de snelweg samenvallen met de secundaire weg, wordt de wegver harding 9 m breed. Overigens heeft het secundaire wegenstelsel een rijbaanbreedte van 6 m. De gehele secundaire weg is een voorrangs- weg. Bij de kruispunten telt deze weg drie rijstroken, waarvan de middelste is voor behouden aan het links afslaande verkeer, hetgeen de snelheid van de verkeersafwik keling bevordert. De hoofdverkeersweg daalt van N.A.P. 18 m over de uitwateringssluizen in rechte lijn naar het zuiden onder een helling van 1 120. Bij de brug over het Zuiderdiep ligt deze weg nog op N.A.P. 9,50 m. De secundaire weg daalt van N.A.P. 18 m op de uitwateringssluizen naar N.A.P. 8 m op het oostelijke hoofd van de schutsluizen en vervolgens naar N.A.P. 5,50 m bij de overbrugging van het Zuiderdiep. Het hoog teverschil van 10 m tussen uitwaterings- en schutsluizen maakt het noodzakelijk dat de weg daalt onder een helling van 1 60; volgens de thans geldende normen wordt dit nog juist aanvaardbaar geacht voor fietsers. Alle secundaire wegen zijn ontworpen op een veronderstelde maximum-snelheid van 70 km per uur; verkantingen en bogen zijn daarop berekend. Zowel de voortgang van de afsluitingswerk zaamheden in het Haringvliet ten zuiden van de schutsluis als het in het voorjaar van 1970 geplande betonblokkentransport van het depot Stellendam naar het noordelijk land- hoofd van de uitwateringssluizen, drong ertoe met de uitvoering van het secundaire wegenstelsel in dit gebied niet later dan eind 1969 een aanvang te maken. De secundaire wegen zullen bovendien de bereikbaarheid van de nieuwe vissershaven van Stellendam, die men tot nu toe slechts langs omleidingen en hulpwegen bereiken kon, sterk vergroten. Ook ten behoeve van de aanleg van glooiings constructies in het Rak van Scheelhoek zal langs deze wegen veel materiaal moeten worden getransporteerd; en tenslotte zal het secundaire wegenstelsel gebruikt worden voor het afvoeren van in depots rondom de haventerreinen opgeslagen zand, wanneer dat straks gebruikt gaat worden voor wegaanleg en duinverzwaring. Uitgaande van al deze te verwachten vormen van weggebruik heeft men de verkeersintensiteit waarop de verharding moet zijn berekend gesteld op 250 wagens van 20 ton per dag, gedurende 5 dagen per 91

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 37