De Verzameling en bewerking van meetgegevens bij de sluiting van de Lauwerszeedijk t De werken tot indijking van de Lauwers- 2 >e I Bericht nr. 50 (november 1969) werd een ntai hydraulische aspecten behandeld van c sluiting van de Lauwerszeedijk. 1 !r afronding van dat artikel wordt deze keer 6 n beschouwing gewijd aan de opzet van de r etingen die ten behoeve van de sluitings- f ocedure zijn uitgevoerd, en de wijze waarop z werden bewerkt. T an het plaatsingsprogramma van de cais- s is voor de sluiting van de Lauwerszeedijk e imaal was opgesteld, is voor elk der cais- s plaatsingen een drietal meetprogramma's c emaakt, één programma voor de metingen o moesten worden uitgevoerd op de dag v rafgaande aan de plaatsing, één voor de a van plaatsing zelf en één programma v r de dag daaraanvolgende. Deze vooraf- t nde maatregel was nodig in verband met ngewikkelde werkverdeling die moest den verwacht wanneer eenmaal een begin d gemaakt met de caissonplaatsingen. de werksituatie voor de meetdienst zo ewikkeld was, werd veroorzaakt door de vang van het te bewaken gebied, en de ie meetpunten daarin; daarenboven door de !e uitwijkkansen die voor elk der caisson- iatsingen waren voorzien, en de lange duur de plaatsingsmanoeuvres en de bijbeho- de metingen, de hand van de opgestelde schema's kon goed inzicht worden verkregen in de vang van het benodigde meet-, vaartuigen- plaatsingsmaterieel. Aangezien gebruik een elektrisch analogon voor het voor- ilen van het getijverloop bij de sluiting van Lauwerszee niet mogelijk bleek, was het t nodig op uitgebreide schaal automatisch istrerende apparatuur zoals op afstand eesbare peilschrijvers in te zetten. Met het >g echter op het nogal willekeurige getij- rloop werd de behoefte gevoeld op ruime haal meetlokaties in te richten; het aantal eetvaartuigen dat tegelijkertijd in bedrijf oest zijn, was derhalve steeds tamelijk groot, et was, zo bleek later, goed gezien steeds nminste één vaartuig in reserve te houden, ank zij deze maatregel heeft men, toen één van de met het verrichten van peilingen be laste vaartuigen door een onaanzienlijke oor zaak met volledig kapotte koppeling uit de vaart genomen diende te worden, vrijwel on gestoord door kunnen meten. Omdat in het eindstadium van de sluiting in het sluitgat grote stroomsnelheden werden verwacht, werd ten behoeve van de in die omstandig heden uit te voeren metingen vooraf een ijking van de apparatuur uitgevoerd tot snel heden van 5,5 m/sec. Voor de verankering van de vaartuigen in het sluitgat was het gebruik van conventionele ankers niet toegestaan met het oog op de bezinkingen. Bij wijze van ankers had men daarom vooraf betonblokken met een boven watergewicht van 6 ton aangemaakt. De ver ankering aan deze blokken heeft onder alle omstandigheden voortreffelijk voldaan. Be zwaarlijk was wel dat de verankeringskabels bij de grote snelheden in het eindstadium van de sluiting in het sluitgat zo snel sleten ten gevolge van wrijving bij zeegang. Gedu rende één nacht, toen de stroomsnelheden de 4 m/sec. naderden, dreigden zelfs breuken in de verankeringskabels op te treden. In geval van een dergelijke breuk zou het getroffen vaartuig bij de heersende grote stroomsnelheden totaal onbestuurbaar zijn geworden met alle eventuele rampzalige ge volgen van dien; daarom werd besloten de metingen tijdelijk af te gelasten. De metingen in het sluitgat zijn nog enige malen meer afgelast en wel op ogenblikken dat ten naaste bij brekende golven voorkwa men op de drempel van het sluitgat. Deze toestand deed zich voor nabij de snelheids kentering van het getij in combinatie met een harde tot stormachtige wind vanuit noord- 99

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 45