De Verzameling en bewerking
van meetgegevens bij de
sluiting van de Lauwerszeedijk
t De werken tot indijking van de Lauwers-
2 >e
I Bericht nr. 50 (november 1969) werd een
ntai hydraulische aspecten behandeld van
c sluiting van de Lauwerszeedijk.
1 !r afronding van dat artikel wordt deze keer
6 n beschouwing gewijd aan de opzet van de
r etingen die ten behoeve van de sluitings-
f ocedure zijn uitgevoerd, en de wijze waarop
z werden bewerkt.
T an het plaatsingsprogramma van de cais-
s is voor de sluiting van de Lauwerszeedijk
e imaal was opgesteld, is voor elk der cais-
s plaatsingen een drietal meetprogramma's
c emaakt, één programma voor de metingen
o moesten worden uitgevoerd op de dag
v rafgaande aan de plaatsing, één voor de
a van plaatsing zelf en één programma
v r de dag daaraanvolgende. Deze vooraf-
t nde maatregel was nodig in verband met
ngewikkelde werkverdeling die moest
den verwacht wanneer eenmaal een begin
d gemaakt met de caissonplaatsingen.
de werksituatie voor de meetdienst zo
ewikkeld was, werd veroorzaakt door de
vang van het te bewaken gebied, en de
ie meetpunten daarin; daarenboven door de
!e uitwijkkansen die voor elk der caisson-
iatsingen waren voorzien, en de lange duur
de plaatsingsmanoeuvres en de bijbeho-
de metingen,
de hand van de opgestelde schema's kon
goed inzicht worden verkregen in de
vang van het benodigde meet-, vaartuigen-
plaatsingsmaterieel. Aangezien gebruik
een elektrisch analogon voor het voor-
ilen van het getijverloop bij de sluiting van
Lauwerszee niet mogelijk bleek, was het
t nodig op uitgebreide schaal automatisch
istrerende apparatuur zoals op afstand
eesbare peilschrijvers in te zetten. Met het
>g echter op het nogal willekeurige getij-
rloop werd de behoefte gevoeld op ruime
haal meetlokaties in te richten; het aantal
eetvaartuigen dat tegelijkertijd in bedrijf
oest zijn, was derhalve steeds tamelijk groot,
et was, zo bleek later, goed gezien steeds
nminste één vaartuig in reserve te houden,
ank zij deze maatregel heeft men, toen één
van de met het verrichten van peilingen be
laste vaartuigen door een onaanzienlijke oor
zaak met volledig kapotte koppeling uit de
vaart genomen diende te worden, vrijwel on
gestoord door kunnen meten. Omdat in het
eindstadium van de sluiting in het sluitgat
grote stroomsnelheden werden verwacht,
werd ten behoeve van de in die omstandig
heden uit te voeren metingen vooraf een
ijking van de apparatuur uitgevoerd tot snel
heden van 5,5 m/sec.
Voor de verankering van de vaartuigen in het
sluitgat was het gebruik van conventionele
ankers niet toegestaan met het oog op de
bezinkingen. Bij wijze van ankers had men
daarom vooraf betonblokken met een boven
watergewicht van 6 ton aangemaakt. De ver
ankering aan deze blokken heeft onder alle
omstandigheden voortreffelijk voldaan. Be
zwaarlijk was wel dat de verankeringskabels
bij de grote snelheden in het eindstadium
van de sluiting in het sluitgat zo snel sleten
ten gevolge van wrijving bij zeegang. Gedu
rende één nacht, toen de stroomsnelheden de
4 m/sec. naderden, dreigden zelfs breuken in
de verankeringskabels op te treden.
In geval van een dergelijke breuk zou het
getroffen vaartuig bij de heersende grote
stroomsnelheden totaal onbestuurbaar zijn
geworden met alle eventuele rampzalige ge
volgen van dien; daarom werd besloten de
metingen tijdelijk af te gelasten.
De metingen in het sluitgat zijn nog enige
malen meer afgelast en wel op ogenblikken
dat ten naaste bij brekende golven voorkwa
men op de drempel van het sluitgat. Deze
toestand deed zich voor nabij de snelheids
kentering van het getij in combinatie met een
harde tot stormachtige wind vanuit noord-
99