>rtte, bleek te wijten aan een
.nselijke fout. Er werd ge-
kig slechts materiële schade
roorzaakt: één gondel ging
v- "loren.
voorkoming van dergelijke
0 gevallen zijn enkele extra
v jrzieningen aan de sein-
tallatie en het railgedeelte
c troffen.
t is 3,5 km stalen buis aan-
1 voerd, waarmee twee pers-
I linken kunnen worden aan-
gt :egd.
voorbereiding tot het op-
ten van het zandlichaam van
c uiteindelijke dam heeft de
tnemer aan de rivierzijde van
c dam een drijvend opjaag-
on op het strand gezet,
s een hulpsteiger geheid
de ondersteuning van een
persleidingen.
C te voorkomen dat er tijdens
bedrijf zand in de uitwate-
i issluizen terechtkomt, wordt
ij het noordelijk landhoofd
het sluizencomplex een
enaamde zandvangdam aan-
egd. In de laatste week van
rt is de aannemer daartoe
jonnen met het klappen van
zand.
straks een doorgaande ver-
iiging van het beloop te kun-
opbouwen is men begonnen
:ij het noordelijk landhoofd
de uitwateringssluizen zink-
raagstukken op te ruimen.
undaire weg ten zuiden van
jitwateringssluizen
ovember 1969 is begonnen
de aanleg van de weg voor
i jizaam verkeer tussen de uit-
eringssluizen in het Haring-
t en de bestaande secun
ie weg bij de zeedijk te
ilendam.
het secundaire wegenstelsel
arvan deze weg deel uit-
akt, is in dit nummer een
inderlijk artikel gewijd,
in maart was de bitumineuze
harding voltooid van het ge-
ite tussen de uitwaterings
zen en Stellendam; bermen
■aluds moesten daarna nog
iden afgewerkt. De totale
gte van de nu praktisch vol
de weg bedraagt 2300 m.
de verharding werd 5000 ton
dasfaltbeton en 1700 ton
n asfaltbeton verwerkt.
Aardebaan voor Rijksweg 57
Tegelijkertijd met de uitvoering
van de langzaam-verkeersweg
tussen de uitwateringssluizen en
Stellendam is het grondlichaam
voor de hoofdverkeersweg ten
zuiden van de brug over de
Zuiderdiepboezem aangebracht.
Dit weggedeelte kruist de be
staande zeedijk bij Stellendam
en eindigt vooralsnog bij de
lokale verkeersweg van Stellen
dam naar Goedereede. Voor het
gedeelte van de weg tussen de
overbrugging van de Zuiderdiep
boezem en de zeedijk was reeds
eerder een zandlichaam opge
spoten; voor het gedeelte tussen
de zeedijk en de voornoemde
lokale verkeersweg in de achter
de zeedijk liggende Eendrachts-
polder moest het zandlichaam
thans worden gemaakt.
Daartoe werd in de polder eerst
de bovengrond ter plaatse van
de te maken zandophoging ont
graven en opgeslagen om later
weer te kunnen worden gebruikt
voor de bekleding van taluds en
bermen.
Daarna werd de benodigde
200 000 m3 zand met scrapers
in het werk gebracht. Eind
januari was het zandtransport
voltooid; thans wordt nog ge
werkt aan het afwerken van
bermen en taluds. De wegver
harding voor deze hoofdver
keersweg zal pas later worden
aangebracht.
Profilering van wegen op het
Hellegatsplein in het Volkerak.
Foto van 26 maart 1970
Volkerak
De afsluiting in het Volkerak en
de uitbreiding van het
Hellegatsplein
De zandwinning in het voor
malige Hellegat werd voortgezet.
Verwacht mag worden dat de
bovenbouw van het damlichaam
voor wat betreft het zandbedrijf
eind april of begin mei kan
worden voltooid. Inmiddels is
men begonnen de verschillende
onderdelen onder profiel te
brengen.
Er wordt reeds klei aangevoerd
voor de bekleding van de be
lopen. Ondanks de uitzonderlijk
slechte weersomstandigheden
in de afgelopen maanden is de
produktie voor dit onderdeel
niet tegengevallen. Bij het aan-
105