>rtte, bleek te wijten aan een .nselijke fout. Er werd ge- kig slechts materiële schade roorzaakt: één gondel ging v- "loren. voorkoming van dergelijke 0 gevallen zijn enkele extra v jrzieningen aan de sein- tallatie en het railgedeelte c troffen. t is 3,5 km stalen buis aan- 1 voerd, waarmee twee pers- I linken kunnen worden aan- gt :egd. voorbereiding tot het op- ten van het zandlichaam van c uiteindelijke dam heeft de tnemer aan de rivierzijde van c dam een drijvend opjaag- on op het strand gezet, s een hulpsteiger geheid de ondersteuning van een persleidingen. C te voorkomen dat er tijdens bedrijf zand in de uitwate- i issluizen terechtkomt, wordt ij het noordelijk landhoofd het sluizencomplex een enaamde zandvangdam aan- egd. In de laatste week van rt is de aannemer daartoe jonnen met het klappen van zand. straks een doorgaande ver- iiging van het beloop te kun- opbouwen is men begonnen :ij het noordelijk landhoofd de uitwateringssluizen zink- raagstukken op te ruimen. undaire weg ten zuiden van jitwateringssluizen ovember 1969 is begonnen de aanleg van de weg voor i jizaam verkeer tussen de uit- eringssluizen in het Haring- t en de bestaande secun ie weg bij de zeedijk te ilendam. het secundaire wegenstelsel arvan deze weg deel uit- akt, is in dit nummer een inderlijk artikel gewijd, in maart was de bitumineuze harding voltooid van het ge- ite tussen de uitwaterings zen en Stellendam; bermen ■aluds moesten daarna nog iden afgewerkt. De totale gte van de nu praktisch vol de weg bedraagt 2300 m. de verharding werd 5000 ton dasfaltbeton en 1700 ton n asfaltbeton verwerkt. Aardebaan voor Rijksweg 57 Tegelijkertijd met de uitvoering van de langzaam-verkeersweg tussen de uitwateringssluizen en Stellendam is het grondlichaam voor de hoofdverkeersweg ten zuiden van de brug over de Zuiderdiepboezem aangebracht. Dit weggedeelte kruist de be staande zeedijk bij Stellendam en eindigt vooralsnog bij de lokale verkeersweg van Stellen dam naar Goedereede. Voor het gedeelte van de weg tussen de overbrugging van de Zuiderdiep boezem en de zeedijk was reeds eerder een zandlichaam opge spoten; voor het gedeelte tussen de zeedijk en de voornoemde lokale verkeersweg in de achter de zeedijk liggende Eendrachts- polder moest het zandlichaam thans worden gemaakt. Daartoe werd in de polder eerst de bovengrond ter plaatse van de te maken zandophoging ont graven en opgeslagen om later weer te kunnen worden gebruikt voor de bekleding van taluds en bermen. Daarna werd de benodigde 200 000 m3 zand met scrapers in het werk gebracht. Eind januari was het zandtransport voltooid; thans wordt nog ge werkt aan het afwerken van bermen en taluds. De wegver harding voor deze hoofdver keersweg zal pas later worden aangebracht. Profilering van wegen op het Hellegatsplein in het Volkerak. Foto van 26 maart 1970 Volkerak De afsluiting in het Volkerak en de uitbreiding van het Hellegatsplein De zandwinning in het voor malige Hellegat werd voortgezet. Verwacht mag worden dat de bovenbouw van het damlichaam voor wat betreft het zandbedrijf eind april of begin mei kan worden voltooid. Inmiddels is men begonnen de verschillende onderdelen onder profiel te brengen. Er wordt reeds klei aangevoerd voor de bekleding van de be lopen. Ondanks de uitzonderlijk slechte weersomstandigheden in de afgelopen maanden is de produktie voor dit onderdeel niet tegengevallen. Bij het aan- 105

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 51