en een daar vlakbij eventueel te bouwen
restaurant vanaf de snelweg bereiken. Daar
waar de afritten van de snelweg samenvallen
met de secundaire weg, wordt de wegver
harding 9 m breed. Overigens heeft het
secundaire wegenstelsel een rijbaanbreedte
van 6 m.
De gehele secundaire weg is een voorrangs-
weg. Bij de kruispunten telt deze weg drie
rijstroken, waarvan de middelste is voor
behouden aan het links afslaande verkeer,
hetgeen de snelheid van de verkeersafwik
keling bevordert.
De hoofdverkeersweg daalt van N.A.P. 18 m
over de uitwateringssluizen in rechte lijn
naar het zuiden onder een helling van 1 120.
Bij de brug over het Zuiderdiep ligt deze
weg nog op N.A.P. 9,50 m.
De secundaire weg daalt van N.A.P. 18 m
op de uitwateringssluizen naar N.A.P. 8 m
op het oostelijke hoofd van de schutsluizen
en vervolgens naar N.A.P. 5,50 m bij de
overbrugging van het Zuiderdiep. Het hoog
teverschil van 10 m tussen uitwaterings- en
schutsluizen maakt het noodzakelijk dat de
weg daalt onder een helling van 1 60;
volgens de thans geldende normen wordt dit
nog juist aanvaardbaar geacht voor fietsers.
Alle secundaire wegen zijn ontworpen op een
veronderstelde maximum-snelheid van 70 km
per uur; verkantingen en bogen zijn daarop
berekend.
Zowel de voortgang van de afsluitingswerk
zaamheden in het Haringvliet ten zuiden van
de schutsluis als het in het voorjaar van 1970
geplande betonblokkentransport van het
depot Stellendam naar het noordelijk land-
hoofd van de uitwateringssluizen, drong ertoe
met de uitvoering van het secundaire
wegenstelsel in dit gebied niet later dan eind
1969 een aanvang te maken. De secundaire
wegen zullen bovendien de bereikbaarheid
van de nieuwe vissershaven van Stellendam,
die men tot nu toe slechts langs omleidingen
en hulpwegen bereiken kon, sterk vergroten.
Ook ten behoeve van de aanleg van glooiings
constructies in het Rak van Scheelhoek zal
langs deze wegen veel materiaal moeten
worden getransporteerd; en tenslotte zal het
secundaire wegenstelsel gebruikt worden voor
het afvoeren van in depots rondom de
haventerreinen opgeslagen zand, wanneer dat
straks gebruikt gaat worden voor wegaanleg
en duinverzwaring. Uitgaande van al deze te
verwachten vormen van weggebruik heeft men
de verkeersintensiteit waarop de verharding
moet zijn berekend gesteld op 250 wagens
van 20 ton per dag, gedurende 5 dagen per
91