d, igedeelten door te werken waar de laatste
fa e nog niet bereikt was. De produktiegrafiek
la l zien, dat deze laatste fase door de gro
te nauwkeurigheid van het werk leidde tot
e< lagere produktie per uur. Vanaf 10 april
w d alleen nog overdag gestort.
H; t richtlichtensysteem voor de stortvaksigna-
le ng heeft goed voldaan. Er werd zelfs zo
n; iwkeurig gestort, dat de verwachte sprei-
di g in de 10 m lange stortvakken achterwege
bleef. De kruin vertoonde dan ook om de 10
m en kleine verhoging. In een latere fase is
de grens der stortvakken toen maar 5 m ver-
Ie 1 met als gevolg dat de kruin weer regel-
m ig werd. Wanneer de kruinligging plaatse
lij meer dan 1 m afweek van de algemene
ho ;gte werd het aantal te storten blokken in
de volgende fase daaraan aangepast. Zolang
de kruin onder water lag werd de hoogtelig-
gi: g ervan bij voldoende waterdiepte na elke
st tfase vastgesteld door een registratie van
hel peilschip 'Krabbe'.
De belading van vrachtauto's en gondels is
gr d verlopen. De opgestelde beladingssche-
m s bleken goed te verwerkelijken te zijn.
A: ivankelijk achtte men het nodig een vracht
wagen te beladen met 4 blokken ineens. Tij
de is het werk bleek echter dat de belading
0 blok voor blok kon geschieden, zodat dat
w kje in plaats van door een zware kraan
g aan kon worden door een lichtere hydrau-
I1 he kraan en er ook geen hulp meer nodig
w s om de blokken uit de stapeling te halen.
G idels waren vrijwel steeds in voldoende
a; -tallen bedrijfsklaar. Slechts een enkele
t. aal is het voorgekomen dat er zoveel in
-aratie waren dat er minder dan 8 of 7 over-
s hoten, zodat het bedrijf niet op volle kracht
n draaien. In vergelijking met het sluitings-
b drijf in de Grevelingen werden de manke-
n nten aan de gondels hier veel sneller ver-
h ipen. De waterstaatsambtenaren waren nu
n melijk met de onderdelen van de gondels
v "trouwd, zodat ze storingen vlugger konden
Ic <aliseren. Overdag waren 10 monteurs aan
wezig en 3 smeerders voor de kabelbaan.
Nachts bestond de onderhoudsploeg uit 5
r onteurs. Behalve bij storingen werden de
c ndels ook regelmatig onder handen geno-
r en voor een 100-uren-beurt. Door een fout
1 de besturing is op vrijdag 6 maart een
gondel bij het verlaten van de draaischijf naar
oieden gevallen. De gondel moest als ver
en worden beschouwd, maar er deden zich
lukkig geen ernstige persoonlijke ongeluk-
n voor. De hydraulische ontgrendeling van
blokken en de stortbalken heeft in de aan
loopperiode enkele moeilijkheden opgeleverd,
maar daarna toch steeds goed gewerkt. Er is
wel eens een keer een enkel blok in de balk
blijven hangen, maar dit kwam sporadisch
voor. De kabel heeft in de aanloopperiode
tweemaal een breuk vertoond in een van de
draden van de buitenmantel, maar deze breu
ken konden snel en effectief worden hersteld.
De meeste storingen in het bedrijf zijn te wij
ten geweest aan moeilijkheden met de draai
schijf. Meestal waren de storingen van korte
duur, en zolang ze duurden werd het stortbe-
drijf steeds pendelend voortgezet.
De bezinking onder de blokkendam heeft zich
goed gehouden. De turbulenties tengevolge
van het over de blokkendam stromende water
konden door de wijze van de opbouw van de
dam goed worden beheerst en naar het mid
den van de rivier afgeleid. Er is geen aantas
ting van de oevers opgetreden, evenmin als
grote ontgrondingen aan de rand van de be
zinking.
De sluiting, zo merken we ten besluite op, is
rustig en naar wens verlopen. Voor velen van
de medewerkers was het werk vooral gedu
rende de lange nachtdienst zelfs uitgesproken
eentonig. Extreme omstandigheden die had
den kunnen optreden, en waarmee met de
voorbereidingen natuurlijk rekening was ge
houden, zijn uitgebleven.
139