d, igedeelten door te werken waar de laatste fa e nog niet bereikt was. De produktiegrafiek la l zien, dat deze laatste fase door de gro te nauwkeurigheid van het werk leidde tot e< lagere produktie per uur. Vanaf 10 april w d alleen nog overdag gestort. H; t richtlichtensysteem voor de stortvaksigna- le ng heeft goed voldaan. Er werd zelfs zo n; iwkeurig gestort, dat de verwachte sprei- di g in de 10 m lange stortvakken achterwege bleef. De kruin vertoonde dan ook om de 10 m en kleine verhoging. In een latere fase is de grens der stortvakken toen maar 5 m ver- Ie 1 met als gevolg dat de kruin weer regel- m ig werd. Wanneer de kruinligging plaatse lij meer dan 1 m afweek van de algemene ho ;gte werd het aantal te storten blokken in de volgende fase daaraan aangepast. Zolang de kruin onder water lag werd de hoogtelig- gi: g ervan bij voldoende waterdiepte na elke st tfase vastgesteld door een registratie van hel peilschip 'Krabbe'. De belading van vrachtauto's en gondels is gr d verlopen. De opgestelde beladingssche- m s bleken goed te verwerkelijken te zijn. A: ivankelijk achtte men het nodig een vracht wagen te beladen met 4 blokken ineens. Tij de is het werk bleek echter dat de belading 0 blok voor blok kon geschieden, zodat dat w kje in plaats van door een zware kraan g aan kon worden door een lichtere hydrau- I1 he kraan en er ook geen hulp meer nodig w s om de blokken uit de stapeling te halen. G idels waren vrijwel steeds in voldoende a; -tallen bedrijfsklaar. Slechts een enkele t. aal is het voorgekomen dat er zoveel in -aratie waren dat er minder dan 8 of 7 over- s hoten, zodat het bedrijf niet op volle kracht n draaien. In vergelijking met het sluitings- b drijf in de Grevelingen werden de manke- n nten aan de gondels hier veel sneller ver- h ipen. De waterstaatsambtenaren waren nu n melijk met de onderdelen van de gondels v "trouwd, zodat ze storingen vlugger konden Ic <aliseren. Overdag waren 10 monteurs aan wezig en 3 smeerders voor de kabelbaan. Nachts bestond de onderhoudsploeg uit 5 r onteurs. Behalve bij storingen werden de c ndels ook regelmatig onder handen geno- r en voor een 100-uren-beurt. Door een fout 1 de besturing is op vrijdag 6 maart een gondel bij het verlaten van de draaischijf naar oieden gevallen. De gondel moest als ver en worden beschouwd, maar er deden zich lukkig geen ernstige persoonlijke ongeluk- n voor. De hydraulische ontgrendeling van blokken en de stortbalken heeft in de aan loopperiode enkele moeilijkheden opgeleverd, maar daarna toch steeds goed gewerkt. Er is wel eens een keer een enkel blok in de balk blijven hangen, maar dit kwam sporadisch voor. De kabel heeft in de aanloopperiode tweemaal een breuk vertoond in een van de draden van de buitenmantel, maar deze breu ken konden snel en effectief worden hersteld. De meeste storingen in het bedrijf zijn te wij ten geweest aan moeilijkheden met de draai schijf. Meestal waren de storingen van korte duur, en zolang ze duurden werd het stortbe- drijf steeds pendelend voortgezet. De bezinking onder de blokkendam heeft zich goed gehouden. De turbulenties tengevolge van het over de blokkendam stromende water konden door de wijze van de opbouw van de dam goed worden beheerst en naar het mid den van de rivier afgeleid. Er is geen aantas ting van de oevers opgetreden, evenmin als grote ontgrondingen aan de rand van de be zinking. De sluiting, zo merken we ten besluite op, is rustig en naar wens verlopen. Voor velen van de medewerkers was het werk vooral gedu rende de lange nachtdienst zelfs uitgesproken eentonig. Extreme omstandigheden die had den kunnen optreden, en waarmee met de voorbereidingen natuurlijk rekening was ge houden, zijn uitgebleven. 139

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 29