:rm; daar en op het verdere beloop bestaat
bekleding uit een 40 cm dikke kleilaag,
t aan de verharding voor de over de dam
pende verkeersweg.
at verschil in dikte tussen de filterconstruc-
en de gesloten bekleding is vrij aanzien-
ik: 1,50 m. Voor een overgangsconstructie
erd in eerste aanleg gedacht aan een verti-
ile wand, bijvoorbeeld van azobé. Afgezien
in het feit dat het niet meevalt een hou-
n damwand in een mijnsteenkade te heien,
zo'n steile wand ook anderszins niet aan
bevelen. In de open glooiingsconstructie
an een golf zich vrij ongehinderd voortplan-
:n. Vindt hij dan opeens een gesloten wand
p zijn weg, dan kan de belasting die hij
aarop gaat uitoefenen, ongeveer het effect
sbben van een golfklap. Er is een andere
olossing gevonden, en wel in de vorm van
een pakket gepenetreerde stortsteen 10-300
kg, met aan de voorzijde een helling van
1:3a 3,5, waardoor de golfenergie meer ge
leidelijk wordt afgebroken.
De berm op N.A.P. 14 m is in het dampro-
fiel opgenomen onder meer om een goede
aansluiting te verkrijgen op de vorm van het
landhoofd van de uitwateringssluizen. Zoals
gezegd is de verdediging tot deze hoogte
ontworpen als een asfaltbeloop. Of deze
verdediging onder alle denkbare omstandig
heden hoog genoeg reikt, is gecontroleerd
aan de hand van berekeningen waarbij het
ontwerppeil werd vermeerderd met berekende
waarden voor de golfoploop, voor bui-oscil
laties en buistoten en voor de relatieve bo
demdaling. Uit de controle bleek dat de voor
de gesloten bekleding gekozen hoogte in alle
opzichten ruim voldoende was.
147