:rm; daar en op het verdere beloop bestaat bekleding uit een 40 cm dikke kleilaag, t aan de verharding voor de over de dam pende verkeersweg. at verschil in dikte tussen de filterconstruc- en de gesloten bekleding is vrij aanzien- ik: 1,50 m. Voor een overgangsconstructie erd in eerste aanleg gedacht aan een verti- ile wand, bijvoorbeeld van azobé. Afgezien in het feit dat het niet meevalt een hou- n damwand in een mijnsteenkade te heien, zo'n steile wand ook anderszins niet aan bevelen. In de open glooiingsconstructie an een golf zich vrij ongehinderd voortplan- :n. Vindt hij dan opeens een gesloten wand p zijn weg, dan kan de belasting die hij aarop gaat uitoefenen, ongeveer het effect sbben van een golfklap. Er is een andere olossing gevonden, en wel in de vorm van een pakket gepenetreerde stortsteen 10-300 kg, met aan de voorzijde een helling van 1:3a 3,5, waardoor de golfenergie meer ge leidelijk wordt afgebroken. De berm op N.A.P. 14 m is in het dampro- fiel opgenomen onder meer om een goede aansluiting te verkrijgen op de vorm van het landhoofd van de uitwateringssluizen. Zoals gezegd is de verdediging tot deze hoogte ontworpen als een asfaltbeloop. Of deze verdediging onder alle denkbare omstandig heden hoog genoeg reikt, is gecontroleerd aan de hand van berekeningen waarbij het ontwerppeil werd vermeerderd met berekende waarden voor de golfoploop, voor bui-oscil laties en buistoten en voor de relatieve bo demdaling. Uit de controle bleek dat de voor de gesloten bekleding gekozen hoogte in alle opzichten ruim voldoende was. 147

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 37