n
sto allerminst vast dat ze alsdan op mo
del haal reproduceerbaar zouden zijn. Om
dez redenen werd besloten ook deze
nie ve proevenserie op ware grootte uit te
voe n en daarbij een onderzoek ad hoe te
ver ;hten door de constructie en de be
las gen zo veel mogelijk aan te passen
aa; te omstandigheden van Volkerak en
Koi
Vo de uitvoering was een dodebed van
40C on nodig, een constructie dus die een
zijd Hngse horizontale kracht van ten minste
1400 on moest kunnen weerstaan. Ook moest
vol ende hijsgereedschap beschikbaar zijn.
Eei geschikte plaats kon worden gevonden
op et werkterrein van de Combinatie Brug
Oo erschelde te Kats. De proeven worden
doe deze Combinatie uitgevoerd ten dele
teg n een vaste aannemingssom en ten dele
op basis van huurprijzen.
Om de werkelijkheid zo goed mogelijk te
benaderen werd een put van 3,50 m diepte
gegraven met een grondvlak van 10 x 8 m,
voorzien van een waterdichte bekleding van
Neoprene doek. De drempels werden namelijk
onder water beproefd.
Aan één zijde werd deze put begrensd door
een verticale wand van betonnen elementen,
die tezamen tot 400 ton zijdelings konden
worden belast. In deze put zijn achtereen
volgens de verschillende te onderzoeken
drempelconstructies aangebracht, terwijl de
caissonbodem evenals bij de vorige proeven-
reeks werd voorgesteld door een geribde
dan wel vlakke plaat van 10 m2.
Daarop lag een vlakke plaat van 20 m2 met
de ballast, bestaande uit betonnen laadbor-
den met gietijzeren ballastbroodjes. Tussen
OOl GROt- GRIND
F Dwarsdoorsnede van de de betonnen wand en de betonnen onder-
pr ^opstelling te Kats plaat was een stalen drukraam aangebracht.
De horizontale kracht werd uitgeoefend door
middel van twee hydraulische vijzels van
75 ton met een maximum slag van 15 cm.
Voor de grotere belastingen werden twee
vijzels van 150 ton gebruikt, eveneens met
een maximum slag van 15 cm. De vijzels
werden door een elektrisch aangedreven olie-
pomp bediend, waarbij de grootste snelheid
van verplaatsing van de kleine vijzels 5,5
cm/min. bedroeg, en die van de grootste
2 cm/min.
Met behulp van deze snelheden werden hori
zontale belastingen aangebracht die zo goed
mogelijk de snel wisselende golfdrukken
moesten weergeven die een caisson in een
sluitgat aan open zee in werkelijkheid te ver
duren heeft. Met de kleine vijzels lukte dit
149