n sto allerminst vast dat ze alsdan op mo del haal reproduceerbaar zouden zijn. Om dez redenen werd besloten ook deze nie ve proevenserie op ware grootte uit te voe n en daarbij een onderzoek ad hoe te ver ;hten door de constructie en de be las gen zo veel mogelijk aan te passen aa; te omstandigheden van Volkerak en Koi Vo de uitvoering was een dodebed van 40C on nodig, een constructie dus die een zijd Hngse horizontale kracht van ten minste 1400 on moest kunnen weerstaan. Ook moest vol ende hijsgereedschap beschikbaar zijn. Eei geschikte plaats kon worden gevonden op et werkterrein van de Combinatie Brug Oo erschelde te Kats. De proeven worden doe deze Combinatie uitgevoerd ten dele teg n een vaste aannemingssom en ten dele op basis van huurprijzen. Om de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen werd een put van 3,50 m diepte gegraven met een grondvlak van 10 x 8 m, voorzien van een waterdichte bekleding van Neoprene doek. De drempels werden namelijk onder water beproefd. Aan één zijde werd deze put begrensd door een verticale wand van betonnen elementen, die tezamen tot 400 ton zijdelings konden worden belast. In deze put zijn achtereen volgens de verschillende te onderzoeken drempelconstructies aangebracht, terwijl de caissonbodem evenals bij de vorige proeven- reeks werd voorgesteld door een geribde dan wel vlakke plaat van 10 m2. Daarop lag een vlakke plaat van 20 m2 met de ballast, bestaande uit betonnen laadbor- den met gietijzeren ballastbroodjes. Tussen OOl GROt- GRIND F Dwarsdoorsnede van de de betonnen wand en de betonnen onder- pr ^opstelling te Kats plaat was een stalen drukraam aangebracht. De horizontale kracht werd uitgeoefend door middel van twee hydraulische vijzels van 75 ton met een maximum slag van 15 cm. Voor de grotere belastingen werden twee vijzels van 150 ton gebruikt, eveneens met een maximum slag van 15 cm. De vijzels werden door een elektrisch aangedreven olie- pomp bediend, waarbij de grootste snelheid van verplaatsing van de kleine vijzels 5,5 cm/min. bedroeg, en die van de grootste 2 cm/min. Met behulp van deze snelheden werden hori zontale belastingen aangebracht die zo goed mogelijk de snel wisselende golfdrukken moesten weergeven die een caisson in een sluitgat aan open zee in werkelijkheid te ver duren heeft. Met de kleine vijzels lukte dit 149

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 39