horizontale belasting op de caissons is sa
mengesteld uit een statisch aandeel ten ge
volge van het door het getij veroorzaakte
verval over de drempel en een telkens wisse
lend aandeel als resultaat van de golfdruk.
Omdat deze laatste druk toch nog relatief
langzaam wisselt wordt hij meestal 'quasi-
statisch' genoemd; alleen de zeer korte du
rende golfklappen noemt men dynamisch.
Golfklappen treden plaatselijk op, en zijn
vooral van belang voor de berekening van de
constructieonderdelen. Voor het evenwicht
van de caisson als geheel zijn vooral de sta
tische en quasi-statische belastingen van
betekenis.
Bij de proeven is het aangroeien van de ver-
valdruk door het getij benaderd door deze
druk trapsgewijs in drie uur tot ontwikkeling
te brengen, terwijl de golfdruk zo snel als de
Fig. 5 Proef met een gerib e
caissonbodem op een gede> I-
telijk gepenetreerd steenbec
Fig. 6 Proef met een geribi e
caissonbodem op een onge-
penetreerd steenbed
152