aangelegd naar de zuidelijke parallelweg van de Dammenweg en middels een onder doorgang later ook naar de nu al bestaande noordelijke parallelweg. Van deze weg wordt allereerst het gedeelte tussen de Dammen weg en de Ruiterplaat uitgevoerd. Op de grens met de Ruiterplaat is een dwarsver binding opgenomen die de aansluiting ver zorgt met de al op de Ruiterplaat bestaande weg. Die dwarsweg geeft ook toegang tot het op de Schotsman voorziene recreatie project en leidt als slag naar de meeroever. Het deel van de doorgaande verbinding tussen Schotsman en Kamperland dat dan nog ontbreekt zal te zijner tijd op kosten van de particuliere eigenaar van de Ruiter plaat worden aangelegd. De weg, die gepro jecteerd is langs de zeedijk van de Onrust polder, zal in de eerste fase worden aan gesloten op de provinciale weg. De verbin dingsweg zal voor een deel later opgaan in de zuidelijke parallelweg van de Dammenweg en voor een deel samenvallen met de dijk van de Onrustpolder. Hij geeft aansluiting op een onderdoorgang en twee parallel wegen van de provinciale weg. De verhar ding van dit wegvak moet als tijdelijk wor den beschouwd. Het buitendijks te maken grondlichaam kan later worden opgenomen in het weglichaam van de Dammenweg. De oeverstrook van het natuurgebied zal be reikbaar worden gemaakt door middel van slagen vanaf deze meer landinwaarts ge legen verbinding Kamperland - Veersedam. Men neemt aan dat dit een gedifferentieerd gebruik van de oever zal bevorderen. Naast zeer drukke gedeelten zullen voor hen die zich enige moeite willen getroosten ook rustige gedeelten bereikbaar worden. In de eerste fase van de ontsluiting zal onder meer het slag worden aangelegd dat via het grote boscomplex toegang verleent tot een oever gedeelte van de Schotsman dat een brede, ondiepe vooroever bezit. Dit slag kan met tertijd tevens dienstbaar worden gemaakt aan de verdere ontsluiting van het bos. Aan het einde van het grote boscomplex zal hier een voorlopig parkeerterrein voor ongeveer 1000 auto's worden aangelegd. Men meent daarmee ongeveer de helft van de toe komstige behoefte te dekken, die naar glo bale prognoses aangeven omstreeks 1980 moet worden gesteld op hoogstens 9000 tege lijk aanwezige bezoekers. Het terrein zal in de tweede ontsluitingsfase naar het noorden kunnen worden uitgebreid. Gezien het be trekkelijk geringe aantal dagen waarop een maximaal aantal bezoekers kan worden verwacht, zal het niet nodig zijn het gehele terrein meteen van een verharding te voor zien. De ringweg om het terrein met enige dwarsverbindingen in het verharde gedeelte zullen worden voorzien van een asfalt ver harding. Voor ongeveer 600 autoplaatsen za een goedkopere verharding worden gebe zigd, terwijl 400 andere auto's een plaats kunnen vinden op het gras. Ook aan het eind van de dwarsweg op de grens met de Ruiterplaat is een parkeerterrein voorzien. De vooroever aan het eind van dit slag is steil en diep. Dat zal weinig zwemmers trekken en veel hengelaars. Daarom kan het parkeerterrein ook kleiner zijn: een capaci teit van ruim 100 auto's is voldoende. Te zijner tijd kan het worden opgenomen in he plan voor het recreatiecentrum. Vanwege de onzekerheid omtrent het blijvend karakter van dit parkeerterrein wordt er een verhar ding toegepast van betonklinkers. De wegverhardingen zullen bestaan uit een bitumineuze constructie met een breedte van 5 m met kantstroken van 30 cm. Ter plaatse van de aansluiting van het slag zal in de doorgaande weg een extra rijstrook worden opgenomen voor links afslaand ver keer. De wederzijdse bermen krijgen een breedte van 5,5 m. In de wegsloten en greppels zullen de nodige onverharde toe- gangsdammen naar het zijterrein worden gemaakt. Het voor de onderhavige werken benodigde zand zal worden gewonnen ter plaatse van een ondiepte ten zuiden van de Veersedam, die overeenkomstig het voor de ontwikkeling van het Veerse Meer opgestel de basisplan 1967 moet worden opgeruimd. 160

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 50