Voor het opspuiten van het
dijklichaam en de aansluiting
ervan op het strand en de
duinen werden twee zandzui
gers aangevoerd, de 'Gouda'
en de 'Haringvliet', Om de af
sluiting zo vlug mogelijk te
consolideren, wordt de dam in
eerste aanleg opgespoten tot
een hoogte van N.A.P. 2,50
m, over een zodanige breedte
dat vroegtijdig kan worden
begonnen met de aanleg van
de glooiing.
De zandwinplaats ligt 1,5 tot
2 km ten oosten van het te
maken werk. De zuigers zijn
middels een drijvende leiding
verbonden met de reeds op
het strand aangelegde vaste
leidingen. Begin juli was twee
miljoen kubieke meter zand
in het werk gebracht, waarmee
het tot N.A.P. 2,50 m opge
bouwde lichaam een derde deel
van het gat afsloot.
Secundaire weg ten zuiden van
de uitwateringssluizen
De werkzaamheden aan de
secundaire weg bestonden in
de verslagperiode voornamelijk
uit de afwerking van bermen
en taluds en de bekleding er-
Zandspuiten bij de opbouw van
het dijklichaam in het Rak van
Scheelhoek
van met klei en teelaarde. De
weg werd voorzien van marke
ring in de vorm van verkeers-
strepen, bermplanken en schrik-
hekken. Op 1 juli werd de weg
tussen de uitwateringssluizen
en de bestaande secundaire
weg bij de zeedijk te Stellen
dam voor de eerste maal op
geleverd.
Aardebaan voor Rijksweg 57
Nadat het zandtransport naar
dit weggedeelte was voltooid,
is men begonnen het zand-
lichaam onder profiel te bren
gen en taluds en bermen te
bekleden met teelaarde. Op de
30 m brede kruin komt later een
wegverharding bestaande uit
twee rijstroken van elk 11,25 m
breed. Voorlopig werd, om ver
stuiving tegen te gaan, over
de kruin een laag teelaarde
aangebracht van 10 cm. Ten
behoeve van het landbouw-
verkeer zijn op maaiveldhoogte
wegen en dammen langs deze
aardebaan aangelegd. Het werk
moest eind juni 1970 voor de
eerste keer worden opgeleverd.
Werken bij de havenmond van
Dirksland
In mei van dit jaar is men be
gonnen met de aanleg van een
dijk op de Westplaat, die aan
de ene kant moet aansluiten
op de waterkering van de pol
der 'Goeree', en aan de andere
kant op de bedijking van de
Zuiderdiepboezem. Deze dijk
zal de laatste schakel vormen
in de rij van waterkeringen
aan de zuidzijde van het Ha
ringvliet. Hij verbreekt de ver
binding tussen de haven van
Dirksland en het Haringvliet.
Het dijklichaam zal bestaan uit
een kern van zand, die wordt
afgedekt met een kleilaag; op
het beloop en de kruin aan
de rivierzijde wordt die kleilasg
1 m dik, terwijl het beloop aar
de binnenkant wordt afgedekt
met 40 cm teelaarde, die ter
plaatse van de dijk aan het
maaiveld werd ontgraven.
Het zandlichaam, waarvoor het
materiaal werd gewonnen in
het Haringvliet, is gereed ge
komen. Thans is men bezig
het buitentalud onder profiel
te brengen, en het af te dekken
met klei, teneinde zo spoedig
mogelijk een voldoende water
kerende kade te verkrijgen. Zo
dra de haven van Dirksland in
verbinding zal zijn gebracht
met de Zuiderdiepboezem, is
deze dijk namelijk medever
antwoordelijk voor de veiligheid
van de Zuiderdiepboezem.
Volkerak
De afsluitdam in het Volkerak
en de uitbreiding van het
Hellegatsplein
Eind april was er voldoende
zand geperst in de bovenbouw
van het damlichaam door het
Volkerak, en kon de zandwin
ning in het voormalige Helle
gat worden beëindigd. De pro
filering van de belopen van d
dam en de bekleding ervan rr et
klei is thans reeds ver gevor
derd. De uitbreiding aan de
noordwestzijde van het Helle
gatsplein is inmiddels voltooi
Nu daar het asfaltbeloop tot
N.A.P. 5 m is gereedgeko
men, is het verwerken van as
fait op de belopen tot een
einde gekomen. Op het dam
lichaam en op het plein wor
den nu asfaltwegen gemaakt.
De onderbaan van zand-ceme t-
stabilisatie is gereed, en men
mag verwachten dat de asfal-
teerwerkzaamheden eind juli
voltooid kunnen worden. Ook
162