de anleg van wegen voor lan raam verkeer wordt voort- ge? t. In verband met de slech te eersomstandigheden in het win erseizoen 1969-1970 en de gro e hoeveelheid meer werk die de aannemer heeft opgedra- ge gekregen, is hem uitstel vat eerste oplevering verleend tot 5 september 1970. De enbergplaats met loswal en 'itzichtplateau nabij het sli> rencomplex De afbouw van de deurenberg- plc its en het uitzichtplateau is lans geheel voltooid. Er is vc its centrale verwarming aan- ge racht in de deurenberg- p|- ts, en er zijn gelede alu- m iumdeuren gemonteerd. Ook de overige resterende werk- za nheden, zoals het maken va remmingjukken, enig grond- we k en het aanbrengen van ee wegverharding, zijn gereed. Ht gehele werk is op 24 juni vc de eerste maal opgeleverd en goedgekeurd. B uwershavensche Gat W k- en opslagterrein S ouwen li iet terrein werden kabels ge leed voor de energievoorzie- n g van de draaischijf en de p laalkranen. Er werd een ter- i verlichting aangelegd. Daar- n werden de nog ontbrekende Wt gverhardingen aangebracht. I- terrein is nu zo goed als g eed voor de opslag van bij de sluiting te gebruiken beton- b leken. C aanleg van railbanen O de werkterreinen op Schou- wi en op het damvak Middel- pi t werden railbanen aange- le voor de portaalkranen die d; te zijner tijd van dienst zu m zijn bij de verplaatsing va betonblokken. Er werden si' ven gegraven en met bal- la ïateriaal gevuld. Daarop w len houten dwarsliggers ge gd. Een aanvang werd ge- m kt met de montage van de ki nrail op de dwarsliggers. Damvak Springersdiep De plaatsing van rijsschermen in het voorduin van de duin dam werd voortgezet, teneinde het aanstuivende zand op de i juiste plaats op te vangen. De kleibekleding werd met graszaad ingezaaid. Op de strook tussen de toekomstige autosnelweg en de parallelweg werd een beplanting van door nige struiken aangebracht. Verlenging van het damvak Kabbelaarsbank Nadat de bekleding van de kop van het damvak op de Kabbe laarsbank was verwijderd en de kraagstukken opgenomen, werd meteen begonnen met de aanleg van een mijnsteenkade in oostelijke richting, waarvoor de uit de kop van het damvak vrijkomende mijnsteen werd ge bruikt, aangevuld met materi aal uit depots en uit recht streekse aanvoer. Op 20 april werd het zuidelijk landhoofd geformeerd van het sluitgat Kous: drie eenheidscaissons werden geplaatst op een te- voren vlakgebaggerde filtercon structie, die bestond uit lagen fijn en grof grind. Het noordelijk j sluitgat van het Brouwersha- vensche Gat werd daarmee be grensd tot een lengte van iets meer dan 907 meter. Op 10 april werd begonnen met het persen van zand in de verlenging van het damvak. Het i zand voor dit werk werd ge wonnen in de ingang tot de werkhaven op de Kabbelaars bank en in het ondiepe ge deelte van het afsluitingstraoé, onmiddellijk ten noorden van het damvak. Het zuigerstort werd omringd door een kade van mijnsteen tot een hoogte van voorlopig N.A.P. 2 m. In de tweede helft van juni kwam dit onderdeel van het werk ge reed. Aan het noordwestelijke einde van het damvak Kabbe laarsbank is een krib uitge bouwd, bestaande uit een kern van mijnsteen, afgedekt met klassieke zinkstukken en een kap van stortsteen, die gepene treerd werd met gietasfalt. Een begin werd gemaakt met het verdedigen van het onderwater- beloop van de nieuwe dijkkop met klassieke zinkstukken en zooistukken. Zowel aan de zee zijde als aan de toekomstige meerzijde van het damvak werd een betonnen damwand aange bracht. Noordelijk sluitgat Alvorens met de werkzaamhe den voor de vorming van het noordelijk sluitgat te beginnen werd een elektrisch verlicht raaienstelsel opgebouwd, met behulp waarvan de hoofdlijnen van de aan te brengen con structies kunnen worden be paald. Om een egale grondslag te verkrijgen voor de aan te brengen verdedigingsconstruc ties werd de geulbodem vlak gebaggerd. Dit geschiedde in dag- en nachtdienst; de gewon nen specie werd zoveel als doenlijk geklapt voor de duin dam van Goeree. De diepe gedeelten onder de drempel werden opgevuld met grind 2-5 mm. Aan de eigen lijke opbouw van de drempel kan pas begonnen worden na dat een gedeelte van de bo dembescherming gereed is ge komen. De asfaltbodembescherming, drie lagen asfaltmastiek van elk 8 cm dikte, wordt vanaf 12 mei aangebracht door het asfalt- schip 'Jan Heijmans'. Het voor de asfaltmastiek be nodigde zand wordt ontleend aan een depot in de buurt van het damvak Springersdiep; dit zand wordt droog in een ele- vatorbak geladen en door een op het asfaltschip aanwezige kraan aan boord genomen; vul stof en bitumen worden uit langszij gelegen aanvoersche- pen overgeslagen in de buffer tanks. Aanvankelijk lag de weekproduktie van de 'Jan Heij mans' laag; thans voldoet ze aan de verwachtingen. Gelijktijdig met de aanleg van de asfaltbodembescherming wordt de verzwaarde rand aan gebracht, die bestaat uit een onder water te penetreren steenbestorting. Er is een begin gemaakt met het graven van de 'Hompelgeul', een nieuw te formeren onder deel van de aanvaarroute voor de doorlaatcaissons. Dit werk wordt uitgevoerd door de Am- 163

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 53