de anleg van wegen voor
lan raam verkeer wordt voort-
ge? t. In verband met de slech
te eersomstandigheden in het
win erseizoen 1969-1970 en de
gro e hoeveelheid meer werk
die de aannemer heeft opgedra-
ge gekregen, is hem uitstel
vat eerste oplevering verleend
tot 5 september 1970.
De enbergplaats met loswal
en 'itzichtplateau nabij het
sli> rencomplex
De afbouw van de deurenberg-
plc its en het uitzichtplateau
is lans geheel voltooid. Er is
vc its centrale verwarming aan-
ge racht in de deurenberg-
p|- ts, en er zijn gelede alu-
m iumdeuren gemonteerd. Ook
de overige resterende werk-
za nheden, zoals het maken
va remmingjukken, enig grond-
we k en het aanbrengen van
ee wegverharding, zijn gereed.
Ht gehele werk is op 24 juni
vc de eerste maal opgeleverd
en goedgekeurd.
B uwershavensche Gat
W k- en opslagterrein
S ouwen
li iet terrein werden kabels ge
leed voor de energievoorzie-
n g van de draaischijf en de
p laalkranen. Er werd een ter-
i verlichting aangelegd. Daar-
n werden de nog ontbrekende
Wt gverhardingen aangebracht.
I- terrein is nu zo goed als
g eed voor de opslag van bij
de sluiting te gebruiken beton-
b leken.
C aanleg van railbanen
O de werkterreinen op Schou-
wi en op het damvak Middel-
pi t werden railbanen aange-
le voor de portaalkranen die
d; te zijner tijd van dienst
zu m zijn bij de verplaatsing
va betonblokken. Er werden
si' ven gegraven en met bal-
la ïateriaal gevuld. Daarop
w len houten dwarsliggers
ge gd. Een aanvang werd ge-
m kt met de montage van de
ki nrail op de dwarsliggers.
Damvak Springersdiep
De plaatsing van rijsschermen
in het voorduin van de duin
dam werd voortgezet, teneinde
het aanstuivende zand op de
i juiste plaats op te vangen.
De kleibekleding werd met
graszaad ingezaaid. Op de
strook tussen de toekomstige
autosnelweg en de parallelweg
werd een beplanting van door
nige struiken aangebracht.
Verlenging van het damvak
Kabbelaarsbank
Nadat de bekleding van de kop
van het damvak op de Kabbe
laarsbank was verwijderd en
de kraagstukken opgenomen,
werd meteen begonnen met de
aanleg van een mijnsteenkade
in oostelijke richting, waarvoor
de uit de kop van het damvak
vrijkomende mijnsteen werd ge
bruikt, aangevuld met materi
aal uit depots en uit recht
streekse aanvoer. Op 20 april
werd het zuidelijk landhoofd
geformeerd van het sluitgat
Kous: drie eenheidscaissons
werden geplaatst op een te-
voren vlakgebaggerde filtercon
structie, die bestond uit lagen
fijn en grof grind. Het noordelijk j
sluitgat van het Brouwersha-
vensche Gat werd daarmee be
grensd tot een lengte van iets
meer dan 907 meter.
Op 10 april werd begonnen
met het persen van zand in de
verlenging van het damvak. Het
i zand voor dit werk werd ge
wonnen in de ingang tot de
werkhaven op de Kabbelaars
bank en in het ondiepe ge
deelte van het afsluitingstraoé,
onmiddellijk ten noorden van
het damvak. Het zuigerstort
werd omringd door een kade
van mijnsteen tot een hoogte
van voorlopig N.A.P. 2 m. In
de tweede helft van juni kwam
dit onderdeel van het werk ge
reed. Aan het noordwestelijke
einde van het damvak Kabbe
laarsbank is een krib uitge
bouwd, bestaande uit een kern
van mijnsteen, afgedekt met
klassieke zinkstukken en een
kap van stortsteen, die gepene
treerd werd met gietasfalt. Een
begin werd gemaakt met het
verdedigen van het onderwater-
beloop van de nieuwe dijkkop
met klassieke zinkstukken en
zooistukken. Zowel aan de zee
zijde als aan de toekomstige
meerzijde van het damvak werd
een betonnen damwand aange
bracht.
Noordelijk sluitgat
Alvorens met de werkzaamhe
den voor de vorming van het
noordelijk sluitgat te beginnen
werd een elektrisch verlicht
raaienstelsel opgebouwd, met
behulp waarvan de hoofdlijnen
van de aan te brengen con
structies kunnen worden be
paald. Om een egale grondslag
te verkrijgen voor de aan te
brengen verdedigingsconstruc
ties werd de geulbodem vlak
gebaggerd. Dit geschiedde in
dag- en nachtdienst; de gewon
nen specie werd zoveel als
doenlijk geklapt voor de duin
dam van Goeree.
De diepe gedeelten onder de
drempel werden opgevuld met
grind 2-5 mm. Aan de eigen
lijke opbouw van de drempel
kan pas begonnen worden na
dat een gedeelte van de bo
dembescherming gereed is ge
komen.
De asfaltbodembescherming,
drie lagen asfaltmastiek van elk
8 cm dikte, wordt vanaf 12 mei
aangebracht door het asfalt-
schip 'Jan Heijmans'.
Het voor de asfaltmastiek be
nodigde zand wordt ontleend
aan een depot in de buurt van
het damvak Springersdiep; dit
zand wordt droog in een ele-
vatorbak geladen en door een
op het asfaltschip aanwezige
kraan aan boord genomen; vul
stof en bitumen worden uit
langszij gelegen aanvoersche-
pen overgeslagen in de buffer
tanks. Aanvankelijk lag de
weekproduktie van de 'Jan Heij
mans' laag; thans voldoet ze
aan de verwachtingen.
Gelijktijdig met de aanleg van
de asfaltbodembescherming
wordt de verzwaarde rand aan
gebracht, die bestaat uit een
onder water te penetreren
steenbestorting.
Er is een begin gemaakt met
het graven van de 'Hompelgeul',
een nieuw te formeren onder
deel van de aanvaarroute voor
de doorlaatcaissons. Dit werk
wordt uitgevoerd door de Am-
163