aangelegd naar de zuidelijke parallelweg
van de Dammenweg en middels een onder
doorgang later ook naar de nu al bestaande
noordelijke parallelweg. Van deze weg wordt
allereerst het gedeelte tussen de Dammen
weg en de Ruiterplaat uitgevoerd. Op de
grens met de Ruiterplaat is een dwarsver
binding opgenomen die de aansluiting ver
zorgt met de al op de Ruiterplaat bestaande
weg. Die dwarsweg geeft ook toegang tot
het op de Schotsman voorziene recreatie
project en leidt als slag naar de meeroever.
Het deel van de doorgaande verbinding
tussen Schotsman en Kamperland dat dan
nog ontbreekt zal te zijner tijd op kosten
van de particuliere eigenaar van de Ruiter
plaat worden aangelegd. De weg, die gepro
jecteerd is langs de zeedijk van de Onrust
polder, zal in de eerste fase worden aan
gesloten op de provinciale weg. De verbin
dingsweg zal voor een deel later opgaan in
de zuidelijke parallelweg van de Dammenweg
en voor een deel samenvallen met de dijk
van de Onrustpolder. Hij geeft aansluiting
op een onderdoorgang en twee parallel
wegen van de provinciale weg. De verhar
ding van dit wegvak moet als tijdelijk wor
den beschouwd. Het buitendijks te maken
grondlichaam kan later worden opgenomen
in het weglichaam van de Dammenweg.
De oeverstrook van het natuurgebied zal be
reikbaar worden gemaakt door middel van
slagen vanaf deze meer landinwaarts ge
legen verbinding Kamperland - Veersedam.
Men neemt aan dat dit een gedifferentieerd
gebruik van de oever zal bevorderen. Naast
zeer drukke gedeelten zullen voor hen die
zich enige moeite willen getroosten ook
rustige gedeelten bereikbaar worden. In de
eerste fase van de ontsluiting zal onder meer
het slag worden aangelegd dat via het grote
boscomplex toegang verleent tot een oever
gedeelte van de Schotsman dat een brede,
ondiepe vooroever bezit. Dit slag kan met
tertijd tevens dienstbaar worden gemaakt
aan de verdere ontsluiting van het bos. Aan
het einde van het grote boscomplex zal hier
een voorlopig parkeerterrein voor ongeveer
1000 auto's worden aangelegd. Men meent
daarmee ongeveer de helft van de toe
komstige behoefte te dekken, die naar glo
bale prognoses aangeven omstreeks 1980
moet worden gesteld op hoogstens 9000 tege
lijk aanwezige bezoekers. Het terrein zal in de
tweede ontsluitingsfase naar het noorden
kunnen worden uitgebreid. Gezien het be
trekkelijk geringe aantal dagen waarop een
maximaal aantal bezoekers kan worden
verwacht, zal het niet nodig zijn het gehele
terrein meteen van een verharding te voor
zien. De ringweg om het terrein met enige
dwarsverbindingen in het verharde gedeelte
zullen worden voorzien van een asfalt ver
harding. Voor ongeveer 600 autoplaatsen za
een goedkopere verharding worden gebe
zigd, terwijl 400 andere auto's een plaats
kunnen vinden op het gras. Ook aan het
eind van de dwarsweg op de grens met de
Ruiterplaat is een parkeerterrein voorzien.
De vooroever aan het eind van dit slag is
steil en diep. Dat zal weinig zwemmers
trekken en veel hengelaars. Daarom kan het
parkeerterrein ook kleiner zijn: een capaci
teit van ruim 100 auto's is voldoende. Te
zijner tijd kan het worden opgenomen in he
plan voor het recreatiecentrum. Vanwege de
onzekerheid omtrent het blijvend karakter
van dit parkeerterrein wordt er een verhar
ding toegepast van betonklinkers.
De wegverhardingen zullen bestaan uit een
bitumineuze constructie met een breedte
van 5 m met kantstroken van 30 cm. Ter
plaatse van de aansluiting van het slag zal
in de doorgaande weg een extra rijstrook
worden opgenomen voor links afslaand ver
keer. De wederzijdse bermen krijgen een
breedte van 5,5 m. In de wegsloten en
greppels zullen de nodige onverharde toe-
gangsdammen naar het zijterrein worden
gemaakt. Het voor de onderhavige werken
benodigde zand zal worden gewonnen ter
plaatse van een ondiepte ten zuiden van de
Veersedam, die overeenkomstig het voor de
ontwikkeling van het Veerse Meer opgestel
de basisplan 1967 moet worden opgeruimd.
160