Vorderingen 1 pril 1 li 1970 A De werken van het Deltaplan H ingviiet S iting van het Rak van S ïeelhoek K ;elbaanbedrijf D werkzaamheden met de ka- fa- -baan zijn voorspoedig ver- It -en. Medio april kon het fc -kkenstorten in de noorde- I 3 helft van de dam worden ndigd. Er waren toen 000 blokken gestort. Het lelijke deel van de beteu- ingsdam was wat achter ge- - ven doordat de ondergrond, taande uit geklapt zand, er G tere zettingen onderging. N odzaak om nog dag en r ht te werken was er echter r meer, zodat werd overge- s akeld op enkel dagbedrijf. C 1 mei was ook het zuide- I e deel geheel op hoogte g romen. Er waren toen 9. 005 blokken in de dam ver- w kt. A cbting van de blokkendam H uiteindelijk grondlichaam v; de dijk door het Rak van S eelhoek is geprojecteerd at de zeezijde van de beteu- g ngsdam. De blokkendam w dt daarom aan de rivier- z: e zanddicht gemaakt. On der meer om experimentele redenen wordt de afdichting gerealiseerd met behulp van warm asfalt. Tot een hoogte van N.A.P. - 2 m wordt tegen de dam een banket gemaakt van grind tout-venant met een kruinbreedte van 15 m en een talud van 1 2. Op dit banket wordt vervolgens, tot N.A.P. 1,65 m, een bekleding tegen de dam aangelegd van warm zandasfalt, eveneens onder een helling van 1 2, en met een kruin van 1 m breed. Het grind wordt met splijtbak- ken in het werk gevaren, en tegen de dam geklapt. Het pro fiel wordt afgewerkt door een drijvende kraan. Het zandasfalt wordt gefabriceerd op een ter rein achter de buitenhaven, vanwaar het met auto's in een elevatorbak wordt gereden, en met een drijvende kraan in het werk gebracht. De werkzaamheden in verband met de afdichting hebben een aanvang genomen onmiddellijk na het gereedkomen van de blokkendam. 600 Van de 1100 meter waren per 1 juli afge werkt; er was toen 218.000 ton grind tout-venant en 15.000 ton zandasfalt verwerkt. Zandbedrijf Bij het zandspuiten voor de opbouw van het dijklichaam aan de zeezijde van de blok kendam, moest voorkomen worden dat er grote hoeveel heden zand voor de uitwate ringssluizen terecht kwamen, en aldus verloren zouden gaan. Vanuit het plateau achter het noordelijk landhoofd van de sluizen werd daartoe aan de zeezijde een 300 meter lange mijnsteendam uitgebouwd. Al lereerst werd de bodem ter plaatse opgeklapt tot N.A.P. - 5 m; dat kostte 32.000 m3 zand. Het talud aan de zee zijde van dit zandlichaam werd afgedekt met zinkstukken met een totale oppervlakte van 27.000 m2, zulks om uitschuring door naar de sluizen trekkende stroom te voorkomen. Daarna werd 25.000 ton mijnsteen op geklapt tot N.A.P. - 2 m, en vervolgens met een drijvende kraan verder omhooggewerkt. Om deze mijnsteendam steun te geven is de bakkenzuiger 'Enkhuizen' in juni begonnen er zand achter te spuiten. Aan de rivierzijde wordt, met het zelfde doel, over een lengte van 300 m naast de blokken dam een kade van zandasfalt gemaakt, aansluitend op de eerder achter het noordelijk landhoofd gemaakte glooiing. Het asfaltschip 'Jan Heijmans' was al tijdens de opbouw van de blokkendam bezig een on derwatertalud 1 5 aan te leg gen tot N.A.P. - 2 m. Daarbo ven wordt het zandasfalt met kipauto's in het werk gebracht; een bulldozer schuift het uit, en een atlaskraantje werkt het af onder een beloop van 1 3. Op 1 juli was 100 m van deze dam gereed. 161

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 51