Vorderingen
1 pril
1 li 1970
A De werken van het Deltaplan
H ingviiet
S iting van het Rak van
S ïeelhoek
K ;elbaanbedrijf
D werkzaamheden met de ka-
fa- -baan zijn voorspoedig ver-
It -en. Medio april kon het
fc -kkenstorten in de noorde-
I 3 helft van de dam worden
ndigd. Er waren toen
000 blokken gestort. Het
lelijke deel van de beteu-
ingsdam was wat achter ge-
- ven doordat de ondergrond,
taande uit geklapt zand, er
G tere zettingen onderging.
N odzaak om nog dag en
r ht te werken was er echter
r meer, zodat werd overge-
s akeld op enkel dagbedrijf.
C 1 mei was ook het zuide-
I e deel geheel op hoogte
g romen. Er waren toen
9. 005 blokken in de dam ver-
w kt.
A cbting van de blokkendam
H uiteindelijk grondlichaam
v; de dijk door het Rak van
S eelhoek is geprojecteerd
at de zeezijde van de beteu-
g ngsdam. De blokkendam
w dt daarom aan de rivier-
z: e zanddicht gemaakt. On
der meer om experimentele
redenen wordt de afdichting
gerealiseerd met behulp van
warm asfalt. Tot een hoogte
van N.A.P. - 2 m wordt tegen
de dam een banket gemaakt
van grind tout-venant met een
kruinbreedte van 15 m en een
talud van 1 2. Op dit banket
wordt vervolgens, tot N.A.P.
1,65 m, een bekleding tegen
de dam aangelegd van warm
zandasfalt, eveneens onder een
helling van 1 2, en met een
kruin van 1 m breed.
Het grind wordt met splijtbak-
ken in het werk gevaren, en
tegen de dam geklapt. Het pro
fiel wordt afgewerkt door een
drijvende kraan. Het zandasfalt
wordt gefabriceerd op een ter
rein achter de buitenhaven,
vanwaar het met auto's in een
elevatorbak wordt gereden, en
met een drijvende kraan in
het werk gebracht.
De werkzaamheden in verband
met de afdichting hebben een
aanvang genomen onmiddellijk
na het gereedkomen van de
blokkendam. 600 Van de 1100
meter waren per 1 juli afge
werkt; er was toen 218.000 ton
grind tout-venant en 15.000 ton
zandasfalt verwerkt.
Zandbedrijf
Bij het zandspuiten voor de
opbouw van het dijklichaam
aan de zeezijde van de blok
kendam, moest voorkomen
worden dat er grote hoeveel
heden zand voor de uitwate
ringssluizen terecht kwamen,
en aldus verloren zouden gaan.
Vanuit het plateau achter het
noordelijk landhoofd van de
sluizen werd daartoe aan de
zeezijde een 300 meter lange
mijnsteendam uitgebouwd. Al
lereerst werd de bodem ter
plaatse opgeklapt tot N.A.P.
- 5 m; dat kostte 32.000 m3
zand. Het talud aan de zee
zijde van dit zandlichaam werd
afgedekt met zinkstukken met
een totale oppervlakte van
27.000 m2, zulks om uitschuring
door naar de sluizen trekkende
stroom te voorkomen. Daarna
werd 25.000 ton mijnsteen op
geklapt tot N.A.P. - 2 m, en
vervolgens met een drijvende
kraan verder omhooggewerkt.
Om deze mijnsteendam steun
te geven is de bakkenzuiger
'Enkhuizen' in juni begonnen
er zand achter te spuiten. Aan
de rivierzijde wordt, met het
zelfde doel, over een lengte
van 300 m naast de blokken
dam een kade van zandasfalt
gemaakt, aansluitend op de
eerder achter het noordelijk
landhoofd gemaakte glooiing.
Het asfaltschip 'Jan Heijmans'
was al tijdens de opbouw van
de blokkendam bezig een on
derwatertalud 1 5 aan te leg
gen tot N.A.P. - 2 m. Daarbo
ven wordt het zandasfalt met
kipauto's in het werk gebracht;
een bulldozer schuift het uit, en
een atlaskraantje werkt het af
onder een beloop van 1 3.
Op 1 juli was 100 m van deze
dam gereed.
161