Voor het opspuiten van het dijklichaam en de aansluiting ervan op het strand en de duinen werden twee zandzui gers aangevoerd, de 'Gouda' en de 'Haringvliet', Om de af sluiting zo vlug mogelijk te consolideren, wordt de dam in eerste aanleg opgespoten tot een hoogte van N.A.P. 2,50 m, over een zodanige breedte dat vroegtijdig kan worden begonnen met de aanleg van de glooiing. De zandwinplaats ligt 1,5 tot 2 km ten oosten van het te maken werk. De zuigers zijn middels een drijvende leiding verbonden met de reeds op het strand aangelegde vaste leidingen. Begin juli was twee miljoen kubieke meter zand in het werk gebracht, waarmee het tot N.A.P. 2,50 m opge bouwde lichaam een derde deel van het gat afsloot. Secundaire weg ten zuiden van de uitwateringssluizen De werkzaamheden aan de secundaire weg bestonden in de verslagperiode voornamelijk uit de afwerking van bermen en taluds en de bekleding er- Zandspuiten bij de opbouw van het dijklichaam in het Rak van Scheelhoek van met klei en teelaarde. De weg werd voorzien van marke ring in de vorm van verkeers- strepen, bermplanken en schrik- hekken. Op 1 juli werd de weg tussen de uitwateringssluizen en de bestaande secundaire weg bij de zeedijk te Stellen dam voor de eerste maal op geleverd. Aardebaan voor Rijksweg 57 Nadat het zandtransport naar dit weggedeelte was voltooid, is men begonnen het zand- lichaam onder profiel te bren gen en taluds en bermen te bekleden met teelaarde. Op de 30 m brede kruin komt later een wegverharding bestaande uit twee rijstroken van elk 11,25 m breed. Voorlopig werd, om ver stuiving tegen te gaan, over de kruin een laag teelaarde aangebracht van 10 cm. Ten behoeve van het landbouw- verkeer zijn op maaiveldhoogte wegen en dammen langs deze aardebaan aangelegd. Het werk moest eind juni 1970 voor de eerste keer worden opgeleverd. Werken bij de havenmond van Dirksland In mei van dit jaar is men be gonnen met de aanleg van een dijk op de Westplaat, die aan de ene kant moet aansluiten op de waterkering van de pol der 'Goeree', en aan de andere kant op de bedijking van de Zuiderdiepboezem. Deze dijk zal de laatste schakel vormen in de rij van waterkeringen aan de zuidzijde van het Ha ringvliet. Hij verbreekt de ver binding tussen de haven van Dirksland en het Haringvliet. Het dijklichaam zal bestaan uit een kern van zand, die wordt afgedekt met een kleilaag; op het beloop en de kruin aan de rivierzijde wordt die kleilasg 1 m dik, terwijl het beloop aar de binnenkant wordt afgedekt met 40 cm teelaarde, die ter plaatse van de dijk aan het maaiveld werd ontgraven. Het zandlichaam, waarvoor het materiaal werd gewonnen in het Haringvliet, is gereed ge komen. Thans is men bezig het buitentalud onder profiel te brengen, en het af te dekken met klei, teneinde zo spoedig mogelijk een voldoende water kerende kade te verkrijgen. Zo dra de haven van Dirksland in verbinding zal zijn gebracht met de Zuiderdiepboezem, is deze dijk namelijk medever antwoordelijk voor de veiligheid van de Zuiderdiepboezem. Volkerak De afsluitdam in het Volkerak en de uitbreiding van het Hellegatsplein Eind april was er voldoende zand geperst in de bovenbouw van het damlichaam door het Volkerak, en kon de zandwin ning in het voormalige Helle gat worden beëindigd. De pro filering van de belopen van d dam en de bekleding ervan rr et klei is thans reeds ver gevor derd. De uitbreiding aan de noordwestzijde van het Helle gatsplein is inmiddels voltooi Nu daar het asfaltbeloop tot N.A.P. 5 m is gereedgeko men, is het verwerken van as fait op de belopen tot een einde gekomen. Op het dam lichaam en op het plein wor den nu asfaltwegen gemaakt. De onderbaan van zand-ceme t- stabilisatie is gereed, en men mag verwachten dat de asfal- teerwerkzaamheden eind juli voltooid kunnen worden. Ook 162

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 52