door de buitenschuiven opgenomen en voor
wat betreft het gedeelte dat over de buiten-
schuiven heenloopt, door de binnenschuif.
Op deze manier werd een optimum aan golf-
weerstand geschapen.
Het uiterste is gedaan om de belasting op de
schuiven niet hoger te laten oplopen dan
strikt noodzakelijk was. Zo is grote zorg be
steed om de buitenvlakken van de schuiven
glad af te werken, zodat het heffen van de
sluisdeuren in een veld van opeengepakt ijs
niet nodeloos wordt bemoeilijkt. Met hetzelfde
doel werden krachtige verwarmingsapparaten
in de schuiven opgenomen, waarmee ijs van
de schuiven kan worden losgesmolten. Na
uitgebreide vermoeiings- en corrosieproeven
werd voor de schuiven een speciaal behan
delde staalsoort Fe 52 gebruikt. Bovendien
werden alle schuiven van een kathodische
bescherming tegen corrosie voorzien.
Wat de beweging van de stalen schuiven be
treft, in het oorspronkelijke ontwerp waren
deze zeer zware deuren - het gewicht per
stuk bedraagt 500 ton - uitgebalanceerd door
contragewichten. In het Waterloopkundig
Laboratorium bleek echter dat de schuiven
dan onder bepaalde omstandigheden opwip
ten van de sluisvloer, reden waarom de
contragewichten uit het ontwerp moesten
worden geschrapt. Het bleek niet toelaatbaar
het eigen gewicht van de schuiven te ver
minderen. Voor de bijzonder zware taak om
deze segmentschuiven te bewegen, was
alleen een hydraulische aandrijving geschikt.
Per schuif moet tijdens het heffen een verti
cale kracht worden geleverd van maximaal
800 tf, te verdelen over twee bewegings-
werken, die werden ondergebracht in ma
chinekamers tegen de pijlers van de sluizen.
De hiervoor noodzakelijke cilinders hebben
een buitendiameter van 1 m.
De benodigde energie voor de schuifbewegin-
gen wordt geleverd door een eigen diesel
installatie van 2 x 1500 pk. In noodgevallen
springt het G.E.B. van Rotterdam bij.
Voor de betonconstructie was een nauw
keurige analyse noodzakelijk van de samen
gestelde dynamische belasting op het totale
lichaam van de sluizen en de overbrugging,
een belasting die enerzijds direct van de
golven en stromen afkomstig zou zijn, ander
zijds door de segmentschuiven via hun be
vestigingen op het betonlichaam werd over
gebracht. Het totaal van de op te nemen
krachten werd ontleed in een aantal massa-
veersystemen, en de mogelijkheden werden
onderzocht om door constructieve variaties
de op te nemen krachten te beïnvloeden.
De buitenvloer van de sluizen, vlak voor de
schuiven aan de zeezijde, werd verlaagd t t
een zogenaamde woelbak, waarin reeds v el
van de aanstromende golfenergie kon wor
den afgebroken, hetgeen de golfaanval op de
schuiven niet onbelangrijk verminderde. D
brug waaraan zowel de buiten- als de binn n-
schuiven mede bevestigd zijn, en die daar an
zowel druk als trek ondervindt, is gecon
strueerd als een driezijdige kokerligger m t
de punt naar beneden geplaatst, zodat de
basis van deze driehoek als grondslag die it
van het rijdek. Het bleek nodig aan de drit -
hoekige ligger steun te verlenen door een n
het inwendige andersom geplaatste driehc ;k.
De aldus ontworpen ligger kon onmogelijk uit
één stuk per overspanning worden gemaa t.
Constructief werd ze verdeeld in een groo
aantal schijven, van ongeveer 250 ton gew cht
per stuk, die naast elkaar in een onderstel -
ningsconstructie werden geplaatst en ver
volgens definitief aaneengevoegd met behi 'p
van 200 kabels van hoogwaardig staal, die de
afzonderlijke plakken van de ligger met ee i
kracht van 26 000 ton tegen elkaar drukker
Om de toegepaste berekeningsmethodieke i te
verifiëren is van de gehele ontworpen bete ï-
constructie op schaal 1 :15 een model van
micro-beton vervaardigd en met een in ove -
eenkomstige verhouding tot de werkelijkhe d
staande kracht voorgespannen, en daarna n
het laboratorium beproefd. De berekende n
gemeten spanningen weken niet noemens
waard van elkaar af. De verlangde scheur- en
breukveiligheid werd ruimschoots gehaald
Het onderzoek dat aan het gecompliceerd
ontwerp van de uitwateringssluizen in het
Haringvliet ten grondslag ligt, is zeer uitge
breid, diepgaand en ingewikkeld geweest: iet
vroeg de uiterste inspanning van beoefena irs
van zeer uiteenlopende disciplines, en eer
optimum aan bereidheid tot samenwerken n
teamverband, het aanvoelen van eikaars p o-
blemen, een verstandig geven en nemen, t e
vraagstukken vooral met betrekking tot de
golfaanval en de ontgrondingen, verschijn
selen die nog zeer moeilijk in een model O)
de juiste schaal kunnen worden weergege' ;n,
noodzaakten tot elementair onderzoek, dat de
wetenschap op deze punten grote vorde
ringen heeft doen maken. Met name de go -
studies hebben geleid tot tal van publikatit 3,
ook in het buitenland, waarin de Nederlanc se
waterbouwkundigen door hun probleem
analyse op theoretisch gebied belangrijke
bijdragen hebben geleverd. Zo heeft het oi -
werp van de Haringvlietsluizen als voorbee d
gediend voor het ontwerp van een sluizen-
complex in de Eiderdam, ten zuiden van
Husum in Sleeswijk Holstein (West-Duitslai I),
190