door de buitenschuiven opgenomen en voor wat betreft het gedeelte dat over de buiten- schuiven heenloopt, door de binnenschuif. Op deze manier werd een optimum aan golf- weerstand geschapen. Het uiterste is gedaan om de belasting op de schuiven niet hoger te laten oplopen dan strikt noodzakelijk was. Zo is grote zorg be steed om de buitenvlakken van de schuiven glad af te werken, zodat het heffen van de sluisdeuren in een veld van opeengepakt ijs niet nodeloos wordt bemoeilijkt. Met hetzelfde doel werden krachtige verwarmingsapparaten in de schuiven opgenomen, waarmee ijs van de schuiven kan worden losgesmolten. Na uitgebreide vermoeiings- en corrosieproeven werd voor de schuiven een speciaal behan delde staalsoort Fe 52 gebruikt. Bovendien werden alle schuiven van een kathodische bescherming tegen corrosie voorzien. Wat de beweging van de stalen schuiven be treft, in het oorspronkelijke ontwerp waren deze zeer zware deuren - het gewicht per stuk bedraagt 500 ton - uitgebalanceerd door contragewichten. In het Waterloopkundig Laboratorium bleek echter dat de schuiven dan onder bepaalde omstandigheden opwip ten van de sluisvloer, reden waarom de contragewichten uit het ontwerp moesten worden geschrapt. Het bleek niet toelaatbaar het eigen gewicht van de schuiven te ver minderen. Voor de bijzonder zware taak om deze segmentschuiven te bewegen, was alleen een hydraulische aandrijving geschikt. Per schuif moet tijdens het heffen een verti cale kracht worden geleverd van maximaal 800 tf, te verdelen over twee bewegings- werken, die werden ondergebracht in ma chinekamers tegen de pijlers van de sluizen. De hiervoor noodzakelijke cilinders hebben een buitendiameter van 1 m. De benodigde energie voor de schuifbewegin- gen wordt geleverd door een eigen diesel installatie van 2 x 1500 pk. In noodgevallen springt het G.E.B. van Rotterdam bij. Voor de betonconstructie was een nauw keurige analyse noodzakelijk van de samen gestelde dynamische belasting op het totale lichaam van de sluizen en de overbrugging, een belasting die enerzijds direct van de golven en stromen afkomstig zou zijn, ander zijds door de segmentschuiven via hun be vestigingen op het betonlichaam werd over gebracht. Het totaal van de op te nemen krachten werd ontleed in een aantal massa- veersystemen, en de mogelijkheden werden onderzocht om door constructieve variaties de op te nemen krachten te beïnvloeden. De buitenvloer van de sluizen, vlak voor de schuiven aan de zeezijde, werd verlaagd t t een zogenaamde woelbak, waarin reeds v el van de aanstromende golfenergie kon wor den afgebroken, hetgeen de golfaanval op de schuiven niet onbelangrijk verminderde. D brug waaraan zowel de buiten- als de binn n- schuiven mede bevestigd zijn, en die daar an zowel druk als trek ondervindt, is gecon strueerd als een driezijdige kokerligger m t de punt naar beneden geplaatst, zodat de basis van deze driehoek als grondslag die it van het rijdek. Het bleek nodig aan de drit - hoekige ligger steun te verlenen door een n het inwendige andersom geplaatste driehc ;k. De aldus ontworpen ligger kon onmogelijk uit één stuk per overspanning worden gemaa t. Constructief werd ze verdeeld in een groo aantal schijven, van ongeveer 250 ton gew cht per stuk, die naast elkaar in een onderstel - ningsconstructie werden geplaatst en ver volgens definitief aaneengevoegd met behi 'p van 200 kabels van hoogwaardig staal, die de afzonderlijke plakken van de ligger met ee i kracht van 26 000 ton tegen elkaar drukker Om de toegepaste berekeningsmethodieke i te verifiëren is van de gehele ontworpen bete ï- constructie op schaal 1 :15 een model van micro-beton vervaardigd en met een in ove - eenkomstige verhouding tot de werkelijkhe d staande kracht voorgespannen, en daarna n het laboratorium beproefd. De berekende n gemeten spanningen weken niet noemens waard van elkaar af. De verlangde scheur- en breukveiligheid werd ruimschoots gehaald Het onderzoek dat aan het gecompliceerd ontwerp van de uitwateringssluizen in het Haringvliet ten grondslag ligt, is zeer uitge breid, diepgaand en ingewikkeld geweest: iet vroeg de uiterste inspanning van beoefena irs van zeer uiteenlopende disciplines, en eer optimum aan bereidheid tot samenwerken n teamverband, het aanvoelen van eikaars p o- blemen, een verstandig geven en nemen, t e vraagstukken vooral met betrekking tot de golfaanval en de ontgrondingen, verschijn selen die nog zeer moeilijk in een model O) de juiste schaal kunnen worden weergege' ;n, noodzaakten tot elementair onderzoek, dat de wetenschap op deze punten grote vorde ringen heeft doen maken. Met name de go - studies hebben geleid tot tal van publikatit 3, ook in het buitenland, waarin de Nederlanc se waterbouwkundigen door hun probleem analyse op theoretisch gebied belangrijke bijdragen hebben geleverd. Zo heeft het oi - werp van de Haringvlietsluizen als voorbee d gediend voor het ontwerp van een sluizen- complex in de Eiderdam, ten zuiden van Husum in Sleeswijk Holstein (West-Duitslai I), 190

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 24