De uitvoering van de werken in het Haringvliet een dergelijke grote ringdijk middenin een groot zeegat, blootgesteld aan zware golvr n en getijstromen, bestond nog geen of nauwe lijks enige ervaring. Het werk moest uiteraard geheel met drijvend materieel vanaf het w ter worden gemaakt, en het was dus vooral tijdens de eerste aanzet zeer gevoelig voo golfslag en stroom. Bovendien vormde de geringe waterdiepte - de bouwput werd immers op een zandplaat aangelegd - vee al een belemmering voor de grote drijvende werktuigen, die nu eenmaal een bepaalde diepte onder de kiel nodig hebben om vei' g te kunnen werken; sommige werktuigen, z >- als zuigers met drijvende persleiding, die et zandlichaam van de ringdijk moesten aan brengen, konden bovendien pas goed wor len gebruikt wanneer men ermee in de luwte '.an reeds gemaakt werk kon liggen. De eerste Het schema voor de uitvoering van de Delta werken is zo ingericht dat zoveel mogelijk van klein naar groot kan worden gewerkt, en van betrekkelijk gemakkelijk naar moeilijk; eerst werden de kleine afsluitingen ter hand genomen, daarna kwam de beurt aan de drie grote zeegaten, met als sluitstuk de Ooster- schelde. Zo kan de kennis en kunde die nodig zijn om ook dit laatste en grootste werk tot een goed einde te brengen, geleidelijk aan worden verworven en verbreed. Bij de afsluiting van het Haringvliet kon al enige lering getrokken worden uit de eraan vooraf gaande operaties, en met name uit de ervaringen die bij de afsluiting van de Greve- lingen werden opgedaan met de kabelbaan, een instrument dat immers ook bij de af damming van het Haringvliet weer is gebruikt. De afsluitingswerken in het Haringvliet kwa men echter ondanks deze algemene opzet noodgedwongen voor een deel vooraan te liggen in het uitvoeringsschema. Door de lange duur van het werk, veroorzaakt door de bouwtijd van de uitwateringssluizen, moest het begin ervan reeds vroeg in het tijdschema vallen: al in 1956 werden de eerste zinkstuk- ken in het tracé van de afsluiting aangebracht, als basis voor de aan te leggen bouwput. In zekere zin werd met dit werk dus zelfs het spits afgebeten, want er werd vroeger mee begonnen dan met de afsluiting van het Veerse Gat. Bij een nabeschouwing van de afsluitingswerken in het Haringvliet is het dan ook vooral interessant na te gaan welke lering daaruit voor andere werken van het Deltaplan kan worden getrokken. Het eerste werk was de aanleg van een bouw put met omringdijk voor de bouw van de grote uitwateringssluizen. Met de constructie van ezijde 1048.50 rivierzijde aanzet van de ringdijk moest worden opg - bouwd uit materiaal dat voldoende weerst ind kon bieden aan de getijstroom en dat aid s tot steun zou kunnen dienen voor het erac iter aan te brengen zandlichaam. Hierbij heef men vooral goede ervaringen opgedaan n et mijnsteen, een afvalprodukt bij de steenk' ol- winning, dat voor dit werk goed bleek te voldoen, al is het weinig bestand tegen gi If- slag, onder invloed waarvan het onder ee i tamelijk flauw talud wordt uitgevlakt. Mijn steen bleek voor de opbouw van perskad. n geschikter dan de vaste Klundertse klei, c e hier eveneens werd gebruikt. De ervaring, n die bij de opbouw van de ringdijk met mijl steen zijn opgedaan, hebben ertoe geleid dat dit materiaal ook bij andere Deltawerken >p grote schaal wordt toegepast, en trouwen; ook elders, bijvoorbeeld bij de werken vo >r 194

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 28