Br vershavense Gat Pc aalkranen De raanbanen werden op beide we cterreinen op de juiste ho gte en richting afgewerkt tet ijl de ballastbedden ervan on 'r profiel werden gebracht. De jortaalkranen die tijdens de slt ng betonblokken uit de de: ets op auto's zullen laden, ku ïen van nu af op de banen rijr n. Het is de bedoeling dat op elk van beide werkterreinen tw kranen zullen werken. De rerste kraan is nagenoeg be ijfsklaar; hij staat opgesteld op iet opslagterrein Schouwen. De overige drie kranen worden th, s gemonteerd; met tussen po m van drie weken zullen ze in edrijf komen. Vc de elektrische voeding van de ortaalkranen is op de Mid- de iaat een dieselcentrale op- ge eld die tevens de elektrische en gie zal leveren voor de aa Irijving van de draaischijf va de kabelbaan. Op het ter- re op Schouwen is ten be- hc e van de energie-voorzie- nii een transformatorstation ge laatst. Ka elbaan De gehele montage van de ka- be aan is opgedragen aan de fir a de Groot te Zwijndrecht. He vaste railgedeelte op Schou- wi is nagenoeg gereed. Aan he einde van deze verslag- pe ode is een begin gemaakt m de montagewerkzaamheden Of iet damvak Middelplaat. Vc r de montage van de pyloon- ko oen op het landgedeelte en di eer zware constructiedelen va het vaste-railgedeelte van d: abelbaan heeft de aan- n er een 165 tons rupskraan in zet. De koppen van de ri rpylonen werden met een di ende bok geplaatst. De b> 3 draagkabels werden aan- g- erd en in het afwikkel- fi e boven de balansenbak g aatst. Het ligt in de bedoe- lii medio oktober te beginnen tru het overtrekken van de b< 3 kabels over het sluitgat. Vervaardiging van betonblokken De betonblokkenfabrikant kamp te aanvankelijk nog met bedrijfs storingen, vanaf midden augus tus is daar verbetering in op getreden. De aanvoer van blok ken is nu op gang gekomen; de geplande hoeveelheden wor den echter nog niet bereikt. Aanvankelijk werden alleen op het opslagterrein Schouwen blokken opgestapeld. De blok ken voor dit terrein worden van het fabrieksterrein te Dintelmond met schepen aangevoerd naar de werkhaven Schelphoek, waar ze met een kraan worden over geslagen op vrachtauto's met aanhanger; elke combinatie ver voert per rit ongeveer twaalf blokken via de Dammenweg naar het opslagterrein. Hydrau lische kranen stapelen de blok ken in depot. Vanaf half sep tember wordt ook een depot op het terrein op de Middenplaat bevoorraad. De blokken die daarvoor be stemd zijn, worden eveneens per schip aangevoerd en met auto's naar het opslagterrein gereden; de vervoersafstand over de weg is hier slechts kort, zodat met 3 vrachtauto's, elk met 4 blokken beladen, kan worden volstaan. In deze verslagperiode werden totaal 35 000 blokken in de depots gestapeld. Verlenging van het damvak Kabbelaarsbank Nog voor de bouwvakvakantie werd het meest aangevallen, westelijke gedeelte van het dijk- talud van het damvak Kabbe laarsbank voltooid, althans voor zover het glooiingswerken be trof. Onmiddellijk na de vakan tie werd het overige werk aan de glooiingen afgemaakt. Thans rest nog de verharding door zand-cementstabilisatie van het kopplateau en de asfalt- verharding van de taluds naar de kruin op N.A.P. 11 m. De bezinking van het onder waterbeloop van het damvak is Profilering en taludopbouw van de zanddam door het Rak van Scheelhoek. Foto van 23 oktober 1970 213

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 47