gereedgekomen, ze bestaat uit klassieke zinkstukken; de twee stukken aan weerszijden van het landhoofd zijn voorzien van een zooiconstructie. Noordelijk Sluitgat In de verslagperiode kwam het asfaltschip 'Jan Heijmans' ge reed met het leggen van dat deel van de bodembescherming dat in asfaltmastiek moest wor den uitgevoerd. Zoveel mogelijk werd de met stortsteen ver zwaarde rand snel met asfalt mastiek gepenetreerd. De laat ste werkzaamheden bestonden uit het penetreren van de aan sluiting der zooistukken, die het asfalt overlappen. Na afloop der werkzaamheden is het schip afgevoerd naar de thuishaven Numansdorp voor onderhoud en reparatie. Het met zooistukken te bescher men gedeelte van de geulbodem is nog niet geheel gereed. Om ongewenst omklappen door de stroom onmogelijk te maken werden de einden van de zooi- stukken met betonbalken ver zwaard. Wederom werd veel hinder ondervonden van aanzandingen aan beide oevers van het sluit gat, hetgeen de uitvoering van hel zinkwerk vertraagde. In het tussenliggende gedeelte van de drempel traden echter uitschu ringen op, welke zoveel moge lijk werden beperkt door het storten van fijn grind. In de maand september werd in hoog tempo gewerkt aan het storten van de lagen fijn en grof grind voor de opbouw van een filterconstructie in de drem pel; gestort werd van noord naar zuid. Alvorens de deklaag van de caissondrempel, bestaande uit stortsteen 10-300 kg stukgewicht, kan worden aangebracht moet de laag grind worden vlak- gebaggerd. Om de waterstand tijdens de baggerwerken en in de toekomst tijdens de sluiting nauwkeurig te kunnen aflezen, zijn aan weerszijden van het sluitgat verlichte elektrische peilschalen aangebracht. De be- stortingen van de zinkstukken en de laag asfaltmastiek worden zo snel als mogelijk uitgevoerd met steenstorters, die door drij vende kranen beladen worden met materiaal uit de bestaande stortsteendepots dan wel direct uit de aanvoerschepen. Om. de werkhaven Middelplaat geschikt te maken voor de op slag van materialen voor de af dichting van de betonblokken- kade in het voorjaar van 1971, moet hij worden uitgediept. Voor dat werk en ook om de aanzan dingen in het sluitgat snel te kunnen opruimen, werd op 10 september een tweede bagger molen, de 'Maasmond', ingezet, met een emmerinhoud van 800 I. De Hompelgeul, die een ge deelte vormen moet van de vaarroute van de doorlaatcais- sons door de zandplaat ten oos ten van het noordelijk sluitgat, werd verder op diepte gebracht. Reeds werd 840 000 m3 zand gewonnen en gespoten in de depots op het eiland Goeree. Zuidelijk Sluitgat De 50 000 betonblokken die overgeschoten zijn van de voor spoedige kabelbaansluiting van het Haringvliet, zijn naar het Brouwershavense Gat over gebracht, en worden daar ver werkt in een 4 m hoge blokken- deken over de drempel in het zuidelijk sluitgat, als basis voor de.in 1971 te storten sluitkade van betonblokken. De blokken worden per elevator- bak aangevoerd en door een verankerde drijvende kraan met drie tegelijk in de drempel ge stort. Aiie 50 000 blokken moeten vóór het spannen van de draagkabels van de kabelbaan een aanvang neemt, verwerkt zijn. Caissonbouw Midden september zijn de twaalf doorlaatcaissons en de twee landhoofdcaissons voor de af sluiting van de Kous geheel gereed gekomen. Ook de elek trische uitrusting voor de lier- werken en de verlichting is aan gebracht. Men wilde met één caisson een proefzinkmanoeuvre verrichten op een verdiept stuk terrein, ter plaatse van de voormalige par keerplaats. Daartoe werden ge durende de eerste helft van september grondboringen en sonderingen verricht, en water- spanningsmeters geplaatst. Er werd een drainage-bed aange legd, om tijdens het proefzini-;n gebruik te kunnen maken van de bodemafsluiters. Op 16 septe i- ber werd een begin gemaakt net de inundatie van de bouwput tot N.A.P.-50 cm. De caisso 3 konden daarna drijvend gema ikt worden en aan proeven onde - worpen. Het werk ligt 2f maand voor jp het geplande tijdschema. Eenheidscaissons voor de afs ui- tingswerken in het Brouwers havense Gat en de Ooster- schelde Op 10 maart 1970 werd de bc iw aanbesteed van 29 gewapenc betonnen eenheidscaissons r et bijbehorende opzetstukken. Cs laagste inschrijver, de comb; a- tie Amsterdamsche Ballast M. at- schappij en Van Hattum en Blankevoort, had al tweemaa eerder dergelijke opdrachten uitgevoerd op het werkterreii bij de voormalige veerhaven ij Kats (Noord-Beveland). Alle bekistingsmallen waren d ar nog aanwezig, zodat onmidd' - lijk na de gunning kon worde t begonnen met de produktie. Thans zijn 23 eenheidscaisso s gereed. Acht stuks werden ree it- streeks afgevoerd van het we k- terrein naar de werkhaven of de Neeltje Jansplaat, om daa te worden samengevoegd tot loswallen. Tien andere werde overgebracht naar de opslag plaats in het Veerse Meer. Hergebruik van een gesloten caisson Een gesloten, geheel van be n vervaardigde caisson die tijd ts de herstelwerkzaamheden na Je ramp van 1953 tijdelijk diens heeft gedaan bij de sluiting v ,n de veerhaven van Kruiningen wordt opnieuw bedrijfsklaar ?- maakt om te kunnen dienen s reserve-caisson bij de sluitin van de Kous in het Brouwers havense Gat. De caisson wer weer drijvend gemaakt en uit het Veerse Meer, waar hij aan de grond was gezet, ver sleept naar Vlissingen; daar wordt hij in een dok van de N.V. Koninklijke Maatschapp De Schelde weer voor gebru gereed gemaakt. Men maakt e afsluiters gangbaar, bevestig; diverse staalconstructies aan e bodem en verricht onderhouc - werkzaamheden aan de caiss n. 214

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1970 | | pagina 48