gereedgekomen, ze bestaat uit
klassieke zinkstukken; de twee
stukken aan weerszijden van het
landhoofd zijn voorzien van een
zooiconstructie.
Noordelijk Sluitgat
In de verslagperiode kwam het
asfaltschip 'Jan Heijmans' ge
reed met het leggen van dat
deel van de bodembescherming
dat in asfaltmastiek moest wor
den uitgevoerd. Zoveel mogelijk
werd de met stortsteen ver
zwaarde rand snel met asfalt
mastiek gepenetreerd. De laat
ste werkzaamheden bestonden
uit het penetreren van de aan
sluiting der zooistukken, die het
asfalt overlappen. Na afloop der
werkzaamheden is het schip
afgevoerd naar de thuishaven
Numansdorp voor onderhoud
en reparatie.
Het met zooistukken te bescher
men gedeelte van de geulbodem
is nog niet geheel gereed.
Om ongewenst omklappen door
de stroom onmogelijk te maken
werden de einden van de zooi-
stukken met betonbalken ver
zwaard.
Wederom werd veel hinder
ondervonden van aanzandingen
aan beide oevers van het sluit
gat, hetgeen de uitvoering van
hel zinkwerk vertraagde. In het
tussenliggende gedeelte van de
drempel traden echter uitschu
ringen op, welke zoveel moge
lijk werden beperkt door het
storten van fijn grind.
In de maand september werd
in hoog tempo gewerkt aan het
storten van de lagen fijn en
grof grind voor de opbouw van
een filterconstructie in de drem
pel; gestort werd van noord
naar zuid.
Alvorens de deklaag van de
caissondrempel, bestaande uit
stortsteen 10-300 kg stukgewicht,
kan worden aangebracht moet
de laag grind worden vlak-
gebaggerd. Om de waterstand
tijdens de baggerwerken en in
de toekomst tijdens de sluiting
nauwkeurig te kunnen aflezen,
zijn aan weerszijden van het
sluitgat verlichte elektrische
peilschalen aangebracht. De be-
stortingen van de zinkstukken
en de laag asfaltmastiek worden
zo snel als mogelijk uitgevoerd
met steenstorters, die door drij
vende kranen beladen worden
met materiaal uit de bestaande
stortsteendepots dan wel direct
uit de aanvoerschepen.
Om. de werkhaven Middelplaat
geschikt te maken voor de op
slag van materialen voor de af
dichting van de betonblokken-
kade in het voorjaar van 1971,
moet hij worden uitgediept. Voor
dat werk en ook om de aanzan
dingen in het sluitgat snel te
kunnen opruimen, werd op 10
september een tweede bagger
molen, de 'Maasmond', ingezet,
met een emmerinhoud van 800 I.
De Hompelgeul, die een ge
deelte vormen moet van de
vaarroute van de doorlaatcais-
sons door de zandplaat ten oos
ten van het noordelijk sluitgat,
werd verder op diepte gebracht.
Reeds werd 840 000 m3 zand
gewonnen en gespoten in de
depots op het eiland Goeree.
Zuidelijk Sluitgat
De 50 000 betonblokken die
overgeschoten zijn van de voor
spoedige kabelbaansluiting van
het Haringvliet, zijn naar het
Brouwershavense Gat over
gebracht, en worden daar ver
werkt in een 4 m hoge blokken-
deken over de drempel in het
zuidelijk sluitgat, als basis voor
de.in 1971 te storten sluitkade
van betonblokken.
De blokken worden per elevator-
bak aangevoerd en door een
verankerde drijvende kraan met
drie tegelijk in de drempel ge
stort.
Aiie 50 000 blokken moeten vóór
het spannen van de draagkabels
van de kabelbaan een aanvang
neemt, verwerkt zijn.
Caissonbouw
Midden september zijn de twaalf
doorlaatcaissons en de twee
landhoofdcaissons voor de af
sluiting van de Kous geheel
gereed gekomen. Ook de elek
trische uitrusting voor de lier-
werken en de verlichting is aan
gebracht.
Men wilde met één caisson een
proefzinkmanoeuvre verrichten
op een verdiept stuk terrein, ter
plaatse van de voormalige par
keerplaats. Daartoe werden ge
durende de eerste helft van
september grondboringen en
sonderingen verricht, en water-
spanningsmeters geplaatst. Er
werd een drainage-bed aange
legd, om tijdens het proefzini-;n
gebruik te kunnen maken van de
bodemafsluiters. Op 16 septe i-
ber werd een begin gemaakt net
de inundatie van de bouwput
tot N.A.P.-50 cm. De caisso 3
konden daarna drijvend gema ikt
worden en aan proeven onde -
worpen.
Het werk ligt 2f maand voor jp
het geplande tijdschema.
Eenheidscaissons voor de afs ui-
tingswerken in het Brouwers
havense Gat en de Ooster-
schelde
Op 10 maart 1970 werd de bc iw
aanbesteed van 29 gewapenc
betonnen eenheidscaissons r et
bijbehorende opzetstukken. Cs
laagste inschrijver, de comb; a-
tie Amsterdamsche Ballast M. at-
schappij en Van Hattum en
Blankevoort, had al tweemaa
eerder dergelijke opdrachten
uitgevoerd op het werkterreii
bij de voormalige veerhaven ij
Kats (Noord-Beveland).
Alle bekistingsmallen waren d ar
nog aanwezig, zodat onmidd' -
lijk na de gunning kon worde t
begonnen met de produktie.
Thans zijn 23 eenheidscaisso s
gereed. Acht stuks werden ree it-
streeks afgevoerd van het we k-
terrein naar de werkhaven of
de Neeltje Jansplaat, om daa
te worden samengevoegd tot
loswallen. Tien andere werde
overgebracht naar de opslag
plaats in het Veerse Meer.
Hergebruik van een gesloten
caisson
Een gesloten, geheel van be n
vervaardigde caisson die tijd ts
de herstelwerkzaamheden na Je
ramp van 1953 tijdelijk diens
heeft gedaan bij de sluiting v ,n
de veerhaven van Kruiningen
wordt opnieuw bedrijfsklaar ?-
maakt om te kunnen dienen s
reserve-caisson bij de sluitin
van de Kous in het Brouwers
havense Gat. De caisson wer
weer drijvend gemaakt en
uit het Veerse Meer, waar hij
aan de grond was gezet, ver
sleept naar Vlissingen; daar
wordt hij in een dok van de
N.V. Koninklijke Maatschapp
De Schelde weer voor gebru
gereed gemaakt. Men maakt e
afsluiters gangbaar, bevestig;
diverse staalconstructies aan e
bodem en verricht onderhouc -
werkzaamheden aan de caiss n.
214