Br vershavense Gat
Pc aalkranen
De raanbanen werden op beide
we cterreinen op de juiste
ho gte en richting afgewerkt
tet ijl de ballastbedden ervan
on 'r profiel werden gebracht.
De jortaalkranen die tijdens de
slt ng betonblokken uit de
de: ets op auto's zullen laden,
ku ïen van nu af op de banen
rijr n. Het is de bedoeling dat
op elk van beide werkterreinen
tw kranen zullen werken.
De rerste kraan is nagenoeg
be ijfsklaar; hij staat opgesteld
op iet opslagterrein Schouwen.
De overige drie kranen worden
th, s gemonteerd; met tussen
po m van drie weken zullen ze
in edrijf komen.
Vc de elektrische voeding van
de ortaalkranen is op de Mid-
de iaat een dieselcentrale op-
ge eld die tevens de elektrische
en gie zal leveren voor de
aa Irijving van de draaischijf
va de kabelbaan. Op het ter-
re op Schouwen is ten be-
hc e van de energie-voorzie-
nii een transformatorstation
ge laatst.
Ka elbaan
De gehele montage van de ka-
be aan is opgedragen aan de
fir a de Groot te Zwijndrecht.
He vaste railgedeelte op Schou-
wi is nagenoeg gereed. Aan
he einde van deze verslag-
pe ode is een begin gemaakt
m de montagewerkzaamheden
Of iet damvak Middelplaat.
Vc r de montage van de pyloon-
ko oen op het landgedeelte en
di eer zware constructiedelen
va het vaste-railgedeelte van
d: abelbaan heeft de aan-
n er een 165 tons rupskraan
in zet. De koppen van de
ri rpylonen werden met een
di ende bok geplaatst. De
b> 3 draagkabels werden aan-
g- erd en in het afwikkel-
fi e boven de balansenbak
g aatst. Het ligt in de bedoe-
lii medio oktober te beginnen
tru het overtrekken van de
b< 3 kabels over het sluitgat.
Vervaardiging van betonblokken
De betonblokkenfabrikant kamp
te aanvankelijk nog met bedrijfs
storingen, vanaf midden augus
tus is daar verbetering in op
getreden. De aanvoer van blok
ken is nu op gang gekomen;
de geplande hoeveelheden wor
den echter nog niet bereikt.
Aanvankelijk werden alleen op
het opslagterrein Schouwen
blokken opgestapeld. De blok
ken voor dit terrein worden van
het fabrieksterrein te Dintelmond
met schepen aangevoerd naar
de werkhaven Schelphoek, waar
ze met een kraan worden over
geslagen op vrachtauto's met
aanhanger; elke combinatie ver
voert per rit ongeveer twaalf
blokken via de Dammenweg
naar het opslagterrein. Hydrau
lische kranen stapelen de blok
ken in depot. Vanaf half sep
tember wordt ook een depot op
het terrein op de Middenplaat
bevoorraad.
De blokken die daarvoor be
stemd zijn, worden eveneens
per schip aangevoerd en met
auto's naar het opslagterrein
gereden; de vervoersafstand
over de weg is hier slechts kort,
zodat met 3 vrachtauto's, elk
met 4 blokken beladen, kan
worden volstaan.
In deze verslagperiode werden
totaal 35 000 blokken in de
depots gestapeld.
Verlenging van het damvak
Kabbelaarsbank
Nog voor de bouwvakvakantie
werd het meest aangevallen,
westelijke gedeelte van het dijk-
talud van het damvak Kabbe
laarsbank voltooid, althans voor
zover het glooiingswerken be
trof. Onmiddellijk na de vakan
tie werd het overige werk aan
de glooiingen afgemaakt.
Thans rest nog de verharding
door zand-cementstabilisatie
van het kopplateau en de asfalt-
verharding van de taluds naar
de kruin op N.A.P. 11 m.
De bezinking van het onder
waterbeloop van het damvak is
Profilering en taludopbouw van
de zanddam door het Rak van
Scheelhoek.
Foto van 23 oktober 1970
213