rrfrf I f I ■HHi i i 1 1 380,00 -45.40 BORDESSEN DRAAISCH'JF - 4 In NNEL normale draaitijd voor een lege gondel niet meer bedraagt dan 65 sec. Om deze korte draaitijd te bewerkstelligen is in de stalen kolom die de draaischijf ondersteunt, een elektromotor van 20 pk vermogen met pomp geïnstalleerd, die op zijn beurt via hogedruk- leidingen de hydromotor aandrijft welke voor de draaiing zorgt. Pyloonkoppen Op de vier betonnen pylonen zijn stalen kop pen gemonteerd, in hoofdzaak bestaande uit een zware kokerbalk met een verbreed boven dek. De dwarsschotten onder dit verbrede dek lopen door in de vorm van driehoekige con soles. De randen van het bovendek worden gevormd door gelaste stalen l-liggers, die één geheel vormen met dek en consoles; daarop zijn de glijgoten bevestigd voor de draag- kabels. Deze glijgoten worden evenals alle opleggingen van de kabels voorzien van bron zen voeringen met smeergroeven. Op de pyloonkoppen zijn verder hijsjukken aanwezig om de kabels op te hijsen en in hun opleg gingen te plaatsen. Een pyloonkop weegt 50 ton. De montage ervan op de landpylonen geschiedde met een 165 tons landkraan; de koppen op de rivier pylonen werden aangebracht met een drij vende bok. Elke pyloonkop is door middel van zestien voorspanstaven op de betonnen pyloon bevestigd onder tussenkomst van stalen oplegplaten. De voorspanning is ook hier weer zodanig dat ook bij eenzijdige belasting van de aan alle vier zijden overkragende pyloonkop in de oplegplaten altijd een druk- kracht aanwezig blijft. De kabelgoten liggen gebogen op de rand- balk onder een straal van 30 m, met uit- 1 Aanzicht van de kabelbaan de zuidelijke stroomgeul va het Brouwershavense Gat. I vaste en de beweeglijke ve ankering daaronder op grot schaal Laadstation zuid; links op d voorgrond de draaischijf. Dt kabels zijn nog niet aangebi zondering van een horizontaal middengede ter lengte van 4 m. De contrawielen van de gondels, die het adhesiegewicht van de go dels vergroten, lopen onder tegen de draa kabels; ter plaatse van de stations en de pyloonkoppen lopen ze onder tegen de rar balken. Bij belasting van de kabels door d< gondels verandert niet alleen de zeeg, mae ook de hellingshoek waaronder de kabels de stations en de pylonen binnenkomen. V de verticale geleiding van de contrawielen daarom een overgangsconstructie nodig. E de kabelbaan over de Grevelingen en bij d over het Haringvliet bestond deze overgan constructie uit een verende tong, die meer minder doorboog onder de belasting en di bovendien nog in het midden van zijn leng draaibaar was bevestigd. Voor de kabelbaa over het Brouwershavense Gat is de over- 242

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1971 | | pagina 28