rrfrf
I f I
■HHi
i i 1 1
380,00
-45.40
BORDESSEN
DRAAISCH'JF
-
4
In
NNEL
normale draaitijd voor een lege gondel niet
meer bedraagt dan 65 sec. Om deze korte
draaitijd te bewerkstelligen is in de stalen
kolom die de draaischijf ondersteunt, een
elektromotor van 20 pk vermogen met pomp
geïnstalleerd, die op zijn beurt via hogedruk-
leidingen de hydromotor aandrijft welke voor
de draaiing zorgt.
Pyloonkoppen
Op de vier betonnen pylonen zijn stalen kop
pen gemonteerd, in hoofdzaak bestaande uit
een zware kokerbalk met een verbreed boven
dek. De dwarsschotten onder dit verbrede dek
lopen door in de vorm van driehoekige con
soles. De randen van het bovendek worden
gevormd door gelaste stalen l-liggers, die één
geheel vormen met dek en consoles; daarop
zijn de glijgoten bevestigd voor de draag-
kabels. Deze glijgoten worden evenals alle
opleggingen van de kabels voorzien van bron
zen voeringen met smeergroeven. Op de
pyloonkoppen zijn verder hijsjukken aanwezig
om de kabels op te hijsen en in hun opleg
gingen te plaatsen.
Een pyloonkop weegt 50 ton. De montage
ervan op de landpylonen geschiedde met een
165 tons landkraan; de koppen op de rivier
pylonen werden aangebracht met een drij
vende bok. Elke pyloonkop is door middel van
zestien voorspanstaven op de betonnen pyloon
bevestigd onder tussenkomst van stalen
oplegplaten. De voorspanning is ook hier
weer zodanig dat ook bij eenzijdige belasting
van de aan alle vier zijden overkragende
pyloonkop in de oplegplaten altijd een druk-
kracht aanwezig blijft.
De kabelgoten liggen gebogen op de rand-
balk onder een straal van 30 m, met uit-
1
Aanzicht van de kabelbaan
de zuidelijke stroomgeul va
het Brouwershavense Gat. I
vaste en de beweeglijke ve
ankering daaronder op grot
schaal
Laadstation zuid; links op d
voorgrond de draaischijf. Dt
kabels zijn nog niet aangebi
zondering van een horizontaal middengede
ter lengte van 4 m. De contrawielen van de
gondels, die het adhesiegewicht van de go
dels vergroten, lopen onder tegen de draa
kabels; ter plaatse van de stations en de
pyloonkoppen lopen ze onder tegen de rar
balken. Bij belasting van de kabels door d<
gondels verandert niet alleen de zeeg, mae
ook de hellingshoek waaronder de kabels
de stations en de pylonen binnenkomen. V
de verticale geleiding van de contrawielen
daarom een overgangsconstructie nodig. E
de kabelbaan over de Grevelingen en bij d
over het Haringvliet bestond deze overgan
constructie uit een verende tong, die meer
minder doorboog onder de belasting en di
bovendien nog in het midden van zijn leng
draaibaar was bevestigd. Voor de kabelbaa
over het Brouwershavense Gat is de over-
242