motoren maar door turbines wordt aange dreven, is de verhouding eigen gewicht/nuttige lading thans één op één geworden. Dat be tekent, bij hetzelfde totale gewicht, een winst van 50% aan belaadbaarheid. Een centrale commandopost regelt evenals bij de vorige kabelbaansluitingen, de omloop van de motorgondels. De plaats waar de zes betonblokken moeten worden gelost, wordt vanuit de commandopost aan de gondeldriiver opgegeven. Dit geschiedt, net als bij de sluiting van het Rak van Scheelhoek, met behulp van een meerkleurig richtlicht. De op te storten dam is in stortvakken verdeeld, en het in elke opbouwfase aantal per vak te ver richten stortingen is op de commandopost bekend. Veertig meter voor hij het stortvak dat aan de beurt is binnenrijdt, ziet de gondelier het richtlicht; het is dan rood. Op het ogenblik 1 De blokkendepots en vra wagencircuits op de beic beladingsplaatsen van de gondels 2 Motorgondels van het ni< type geparkeerd aan het railgedeelte dat hij het rode licht ziet veranderen in wit, moet hij het stortmechanisme in werking stellen. Tijdens de rit door het stortvak wor den dan, zonder nadere tussenkomst van de gondelbemanning, twee keer twee blokken afgeworpen en daarna nog twee keer één. Het derde en vierde blok vallen anderhalve seconde na de eerste twee, het vijfde blok valt anderhalve seconde na de tweede serie, en het laatste blok valt één seconde na het vijfde. Deze intervallen zijn zo vastgesteld aan de hand van berekeningen en modelonder zoek bij T.N.O. Niet de krachten die ten gevolge van het lossen van de last worden uitgeoefend op het mechanisme van de kabel baan waren bij de intervalkeuze maatgevend, maar het zeeziekmakend effect van de op- slingering van de gondel op de bemanning die erin zit. Dichtbij de draagmasten kan het nodig de storthoogte te verkleinen door de la: eerst te vieren en pas dan te lossen. Ee belangrijk voordeel van de nieuwe gone dat ze tijdens het rijden hun last kunnei zakken. Bij het vorige type kon dat niet, dat de gondel zelf en zijn lier door dezr motor werden aangedreven. In het Rak Scheelhoek heeft men vastgesteld dat c capaciteit van het bedrijf aanzienlijk toe wanneer de gondels hun last al rijdend sen. Het kon daar en in de Grevelingen alleen, wanneer de last niet gevierd bel te worden. Thans echter is ook rijdend van de last mogelijk. Zodra de gondelie rode richtlicht waarneemt, laat hij, wam dat nodig is, de blokken zakken. De blokkendam door de zuidelijke stroc van het Brouwershavense Gat krijgt eer VOLLE WAGENS LEGE WAGENS 250

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1971 | | pagina 36