motoren maar door turbines wordt aange
dreven, is de verhouding eigen gewicht/nuttige
lading thans één op één geworden. Dat be
tekent, bij hetzelfde totale gewicht, een winst
van 50% aan belaadbaarheid.
Een centrale commandopost regelt evenals bij
de vorige kabelbaansluitingen, de omloop van
de motorgondels. De plaats waar de zes
betonblokken moeten worden gelost, wordt
vanuit de commandopost aan de gondeldriiver
opgegeven. Dit geschiedt, net als bij de
sluiting van het Rak van Scheelhoek, met
behulp van een meerkleurig richtlicht. De op
te storten dam is in stortvakken verdeeld, en
het in elke opbouwfase aantal per vak te ver
richten stortingen is op de commandopost
bekend. Veertig meter voor hij het stortvak dat
aan de beurt is binnenrijdt, ziet de gondelier
het richtlicht; het is dan rood. Op het ogenblik
1
De blokkendepots en vra
wagencircuits op de beic
beladingsplaatsen van de
gondels
2
Motorgondels van het ni<
type geparkeerd aan het
railgedeelte
dat hij het rode licht ziet veranderen in wit,
moet hij het stortmechanisme in werking
stellen. Tijdens de rit door het stortvak wor
den dan, zonder nadere tussenkomst van de
gondelbemanning, twee keer twee blokken
afgeworpen en daarna nog twee keer één.
Het derde en vierde blok vallen anderhalve
seconde na de eerste twee, het vijfde blok
valt anderhalve seconde na de tweede serie,
en het laatste blok valt één seconde na het
vijfde. Deze intervallen zijn zo vastgesteld aan
de hand van berekeningen en modelonder
zoek bij T.N.O. Niet de krachten die ten
gevolge van het lossen van de last worden
uitgeoefend op het mechanisme van de kabel
baan waren bij de intervalkeuze maatgevend,
maar het zeeziekmakend effect van de op-
slingering van de gondel op de bemanning
die erin zit.
Dichtbij de draagmasten kan het nodig
de storthoogte te verkleinen door de la:
eerst te vieren en pas dan te lossen. Ee
belangrijk voordeel van de nieuwe gone
dat ze tijdens het rijden hun last kunnei
zakken. Bij het vorige type kon dat niet,
dat de gondel zelf en zijn lier door dezr
motor werden aangedreven. In het Rak
Scheelhoek heeft men vastgesteld dat c
capaciteit van het bedrijf aanzienlijk toe
wanneer de gondels hun last al rijdend
sen. Het kon daar en in de Grevelingen
alleen, wanneer de last niet gevierd bel
te worden. Thans echter is ook rijdend
van de last mogelijk. Zodra de gondelie
rode richtlicht waarneemt, laat hij, wam
dat nodig is, de blokken zakken.
De blokkendam door de zuidelijke stroc
van het Brouwershavense Gat krijgt eer
VOLLE WAGENS
LEGE WAGENS
250