dubbele kruin. Er moet derhalve over de hele
lengte van de dam vanaf beide kabels worden
gestort. De richtlichten bedienen elk de helft
van de totale kadelengte. Eén richtlicht staat
opgesteld op een duintop op Schouwen,
800 m ten oosten van de as van de kabelbaan.
Aan de noordkant van het sluitgat staat het
richtlicht op een stellage in het water, even
eens 800 m ten oosten van de as.
Behalve een stortcircuit is ook een aanvoer
en laadcircuit ingesteld. Het laadbedrijf is
afgesteld op de theoretische maximale capa
citeit van het stortbedrijf, zodat het bedrijf
nooit kan stagneren vanwege tekorten in de
aanvoer. Elke 75 seconde moet een gondel
kunnen worden beladen, hetzij aan de noord
zijde, hetzij aan de zuidzijde van het circuit.
Om deze hoge frequentie te kunnen halen zijn
voor de belading van de auto's die de blokken
van de depots vervoeren naar de gondels,
portaalkranen aangeschaft. Bij vergelijking
tussen mobiele kranen en portaalkranen
bleken de laatste namelijk bedrijfszekerder te
zijn, met name bij harde wind. Aan beide
zijden van het circuit staan twee portaal
kranen ter beschikking om de blokken uit de
stapeling te tillen en op een gereedstaande
vrachtauto te zetten; ze verplaatsen zich, al
naar de voorraad blokken slinkt, langs rond
om de depots aangelegde railbanen. De
depots zijn zo ingericht dat de ene portaal
kraan de helft van de opgestapelde blokken
kan bereiken, terwijl de andere twee stroken
moet leegruimen, waartoe hij één keer ver
plaatst moet worden. Vorm en grootte van de
opslagterreinen lieten een nog gemakkelijker
bereikbare stapeling der blokken niet toe. Op
het damvak Middelpiaat moesten de rijen
blokken een licht gebogen vorm hebben.
Overal is de stapeling van de blokken evenwel
zo uitgevoerd, dat steeds eenheden van zes
blokken kunnen worden opgepakt. De blok-
kenbalk, de mechanische oppakinstallatie die
ook bij het Rak van Scheelhoek werd ge
bruikt, is nu ingericht voor zes blokken. De
balk wordt door een portaalkraan boven de
hijshaken van de blokken gebracht, en erop
neergelaten. De hijshaken worden daarbij
automatisch in de balk vergrendeld. De
vrachtauto waar de blokken worden opgezet,
is voorzien van een frame waar de zes blok
ken inpassen, precies gericht voor de stort-
balk onderaan de motorgondel. Wanneer de
blokken op de auto geplaatst zijn, worden alle
zes oppakmechanismen met één beweging
ontgrendeld. De auto rijdt naar de laadpiaats
van de gondels, alwaar zijn vracht wordt over
genomen door de stortbalk van de gondel.
De gondel vertrekt ermee naar het stortvak.
Planning van het aantal t
werken blokken
Blokkenstapeling in het c
De stortbalk onder de gondel wordt, in
stelling met de laadbalk in het depot, n
mechanisch, maar hydraulisch bediend
middel van een elektrisch commando u
cabine van de gondel.
Op het damvak Middelpiaat staan 95.00C
ken opgestapeld, en in het depot op Sc
wen 115.000. Verloopt de sluiting gehee
wens en berekening, dan is het gat met
140.000 blokken dicht. De andere 70.000
als reserve, voor het geval er stormscht
optreedt aan de dam. Zulk een schade
overigens pas te verwachten bij een sto
met een statistische kans van voorkomr
eens in de 100 jaar.
De berekening van het benodigde aantt
blokken is enkele malen gewijzigd. De
berekening kwam uit op 260.000 blokker
gaande van 40% holle ruimte tussen de
252