dubbele kruin. Er moet derhalve over de hele lengte van de dam vanaf beide kabels worden gestort. De richtlichten bedienen elk de helft van de totale kadelengte. Eén richtlicht staat opgesteld op een duintop op Schouwen, 800 m ten oosten van de as van de kabelbaan. Aan de noordkant van het sluitgat staat het richtlicht op een stellage in het water, even eens 800 m ten oosten van de as. Behalve een stortcircuit is ook een aanvoer en laadcircuit ingesteld. Het laadbedrijf is afgesteld op de theoretische maximale capa citeit van het stortbedrijf, zodat het bedrijf nooit kan stagneren vanwege tekorten in de aanvoer. Elke 75 seconde moet een gondel kunnen worden beladen, hetzij aan de noord zijde, hetzij aan de zuidzijde van het circuit. Om deze hoge frequentie te kunnen halen zijn voor de belading van de auto's die de blokken van de depots vervoeren naar de gondels, portaalkranen aangeschaft. Bij vergelijking tussen mobiele kranen en portaalkranen bleken de laatste namelijk bedrijfszekerder te zijn, met name bij harde wind. Aan beide zijden van het circuit staan twee portaal kranen ter beschikking om de blokken uit de stapeling te tillen en op een gereedstaande vrachtauto te zetten; ze verplaatsen zich, al naar de voorraad blokken slinkt, langs rond om de depots aangelegde railbanen. De depots zijn zo ingericht dat de ene portaal kraan de helft van de opgestapelde blokken kan bereiken, terwijl de andere twee stroken moet leegruimen, waartoe hij één keer ver plaatst moet worden. Vorm en grootte van de opslagterreinen lieten een nog gemakkelijker bereikbare stapeling der blokken niet toe. Op het damvak Middelpiaat moesten de rijen blokken een licht gebogen vorm hebben. Overal is de stapeling van de blokken evenwel zo uitgevoerd, dat steeds eenheden van zes blokken kunnen worden opgepakt. De blok- kenbalk, de mechanische oppakinstallatie die ook bij het Rak van Scheelhoek werd ge bruikt, is nu ingericht voor zes blokken. De balk wordt door een portaalkraan boven de hijshaken van de blokken gebracht, en erop neergelaten. De hijshaken worden daarbij automatisch in de balk vergrendeld. De vrachtauto waar de blokken worden opgezet, is voorzien van een frame waar de zes blok ken inpassen, precies gericht voor de stort- balk onderaan de motorgondel. Wanneer de blokken op de auto geplaatst zijn, worden alle zes oppakmechanismen met één beweging ontgrendeld. De auto rijdt naar de laadpiaats van de gondels, alwaar zijn vracht wordt over genomen door de stortbalk van de gondel. De gondel vertrekt ermee naar het stortvak. Planning van het aantal t werken blokken Blokkenstapeling in het c De stortbalk onder de gondel wordt, in stelling met de laadbalk in het depot, n mechanisch, maar hydraulisch bediend middel van een elektrisch commando u cabine van de gondel. Op het damvak Middelpiaat staan 95.00C ken opgestapeld, en in het depot op Sc wen 115.000. Verloopt de sluiting gehee wens en berekening, dan is het gat met 140.000 blokken dicht. De andere 70.000 als reserve, voor het geval er stormscht optreedt aan de dam. Zulk een schade overigens pas te verwachten bij een sto met een statistische kans van voorkomr eens in de 100 jaar. De berekening van het benodigde aantt blokken is enkele malen gewijzigd. De berekening kwam uit op 260.000 blokker gaande van 40% holle ruimte tussen de 252

Tijdschriftenbank Zeeland

Driemaandelijks bericht Deltawerken | 1971 | | pagina 38